Til lovforslag nr. L 108 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 0. maj 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) [af undervisningsministeren (Bertel Haarder)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 24. februar 2005 og var til 1. behandling den 29. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Teknisk gennemgang Undervisningsministeren afholdte den 11. maj 2005 en teknisk gennemgang af lovforslaget. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og den daværende under- visningsminister sendte den 1. december 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2004 -05, 1. samling) alm. del – bilag 90. Den 24. februar 2005 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Amternes Tale- og Høre Samråd, Amtsrå dsforeningen, Dansk Blindesamfund, Dansk Epilepsiforeing, De Samvirkende Invalideorganisationer, Forstandersamrådet, Ernst Hybschmann-Nielsen, Aabenraa, Krabbeshus Heldagsskole, Københavns Amt, Landsforeningen Autisme,
2 Landsforeningen LEV, Anne Landtved, Otterup, Langagerskolen, Roskilde Amt, Center for Specialundervisning, Skole og Samfund, Skolebestyrelserne i Århus Amt, Sofieskolen, Specialskolerne i Danmark, Inge Sørensen, Skagen, Viborg Amts Undervisnings- og Kulturudvalg og Århus Amts Udvalg for Børn,   Kultur og Uddannelse. Undervisningsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval- get. Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Amternes Tale- og Høre Samråd, Dansk Blindesamfund, Ernst Hybschmann-Nielsen, Aabenraa, Krabbeshus Heldagsskole, Landsforeningen Autisme, Landsforeningen LEV, Specialskolerne i Danmark og Viborg Amts Undervisnings- og Kulturudvalg. Samråd Udvalget  har  stillet  1  spørgsmål  til  und ervisningsministeren  til  mundtlig  besvarelse.  [Ministeren ha besvaret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 17. maj 2005.] Spørgsmål Udvalget har stillet 58 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse.  [som denne har besvaret]. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/ mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]   Troels Christensen (V)   Anne-Mette Winther Christiansen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Ellen Trane Nørby (V)   Louise Frevert (DF)   Søren Krarup (DF) Carina Christensen (KF) fmd.  Allan Niebuhr (KF)   Bjarne Laustsen (S)   Carsten Hansen (S)
3 Christine Antorini (S)   Kirsten Brosbøl (S)   Margrethe Vestager (RV) nfmd.  Bente Dahl (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokk   urin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 108 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar samt høringsnotat fra undervisningsministeren 2 Henvendelse af 11/3-05 fra Sofieskolen 3 Henvendelse af 17/3-05 fra Århus Amts Udvalg for Børn, Kultur og Uddannelse 4 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 28/3-05 fra Specialskolerne i Danmark 6 Henvendelse af 23/3-05 fra Sofieskolen 7 Henvendelse af 18/3-05 fra Skolebestyrelserne i Århus Amt 8 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 9 Henvendelse af 1/4-05 fra Krabbehus Heldagsskole 10 Henvendelse af 6/4-04 fra Viborg Amt 11 Henvendelse af 11/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer 12 Henvendelse af 12/4-05 fra Amtsrådsforeningen 13 Henvendelse af 11/4-05 fra Langagerskolen 14 Henvendelse af 15/4-05 fra Skole og Samfund 15 Henvendelse af 19/4-05 fra Dansk Epilepsiforeing 16 Henvendelse af 25/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer 17 Henvendelse af 14/4-05 fra Roskilde Amt, Center for Specialunder- visning 18 Henvendelse af 24/4-05 fra Landsforeningen Autisme 19 Henvendelse fra Langagerskolen 20 Pressemeddelelsen »Nu må Folketingets politikere tage sig sa m- men...« af 27/4-05, fra Landsforeningen Autisme 21 Henvendelse fra Amternes Tale- Høre Samråd 22 Publikationen »Kommunalreformen - Opgaven: Kompenserende spe- cialundervisning for voksne«, fra Forstandetsamrådet 23 Meddelelse om teknisk gennemgang af lovforslaget ved undervis- ningsministeren 24 Henvendelse af 2/5-05 fra Inge Sørensen, Skagen 25 Henvendelse af 3/5-05 fra Landsforeningen LEV 26 Henvendelse af 3/5-05 fra Københavns Amt 27 Henvendelse af 2/5-05 fra Anne Landtved, Otterup 28 Henvendelse af 2/5-05 fra Viborg Amt
5 Bilagsnr.    Titel 29 Materiale i forbindelse med teknisk gennemgang af lovforslaget 30 Henvendelse af 12/5-05 fra Dansk Blindesamfund 31 Henvendelse af 10/5-05 fra Ernst Hybschmann-Nielsen, Aabenraa Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 108 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/3-05 fra Sofieskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/3-05 fra Århus Amts U  d- valg for Børn, Kultur og Uddannelse, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/3-05 fra Specialskolerne i Danmark, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/3-05 fra Sofieskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om kommentar til henvendelse af 18/3-05 fra Skolebestyrelser- ne i Århus Amt, til undervisningsministeren, og ministerens svar he  r- 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/4-05 fra Krabbehus Hel- dagsskole, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om koomentar til henvendelse af 6/4-05 fra Viborg Amt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/4-05 fra Amtsrådsforeni n- gen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om oversendelse af oversigt over de nuværende, amtslige speci- alskoler med angivelse af målgrupper for hver enkelt skole m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om ministerens opfattelse imod, at forældre til handicappede børn selv kan opsøge rådgivning om specialundervisning i VISO, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om oversigt over antallet af sager, der blev behandlet i Klage- nævnet for vidtgående specialundervisning i årene 2002, 2  003 og 2004 m.v., til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om ansvarsfordeling m.v., til undervisningsministeren, og mini- sterens svar herpå 14 Spm. om oversendelse af evalueringsrapporter m.v., til undervis- ningsministeren, og minist erens svar herpå
6 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra Langagerskolen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om analyser af undervisningstilbud m.v., til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om beregninger, der fører frem til, at de kommende regioner får 2 mio. kr. til generel administration af området og 30 mio. kr. til sp e- cialundervisning under hospitalsophold, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-05 fra Skole og Sam- fund, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om ministeren vil sikre, at der som noget nyt opbygges generelt tilgængelig ekspertise i VISO om undervisning af særligt begavede børn, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra Dansk Epilepsifo- reing, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvor mange børn fra henholdsvis Vallensbæk kommune og Ishøj kommune der i dag går i skole på Kirkebækskolen, til undervi  s- ningsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra De Samvirkende Invalideorganisationer, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om kommentar til henvendelse af 14/4-05 fra Roskilde Amt, Center for Specialundervisning, til undervisningsministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/4-05 fra Landsforeningen Autisme, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om ministeren vil være indstillet på, at institutioner, der både kan karakteriseres som institutioner på socialområdet og på specia   l- undervisningsområdet, samlet kan forblive i regionalt regi, til unde r- visningsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om der med lovforslaget vil være én ejer på den sociale opgave og et vilkårligt antal kommuner som ejere for så vidt angår specia   l- undervisningsopgaven, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan det i spørgsmål 26 o m- talte ejerskab mest hensigtsmæssigt skal administereres, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om kommentar til henvendelse fra Langagerskolen, til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om kommentar til artiklen "Børnenes fremtid er på spil" fra Dansk Blindesamfunds blad Blindesagen, april 2005, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om kommentar til pressemeddelelsen af 27/4-05: "Nu må fo lke- tingets politikere tage sig sammen..." fra Landsforeningen Autisme,
7 til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm. om kommentar til henvendelse fra Amternes Tale- Høre Sam- råd, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-05 fra Inge Sørensen, Skagen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Landsforeningen LEV, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om kommentar til henvendelse af 3/5-05 fra Københavns Amt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm. om en beskrivelse af, hvordan beslutningsprocessen omkring undervisningen af autistiske børn vil blive administreret efter lovfors- laget, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm. om, hvordan specialundervisning inden for ungdomsuddannel- serne tænkes tilrettelagt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om der planlægges rammeaftaler på  specialundervisningsområ- det for børn med særlige behov - parallelt til de rammeaftaler, som skal indgås på socialområdet i den nye struktur, til undervisningsm   i- nisteren, og ministerens svar herpå 38 Spm. om, hvis regionsrådet ikke kan sikre undervisning a f voksne og unge, hvem skal så sikre det, til undervisningsministeren, og minist e- rens svar herpå 39 Spm. om, hvor stort et befolkningsunderlag der kræves, for at der kan sikres de nødvendige kompetencer for en fuldt tilstrækkelig special- undervisning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om, hvilke kriteret der er lagt til grund for sondringen mellem landstilbud og landsdelsdækkede tilbud, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 41 Spm. om, hvordan man i praksis forestiller sig specialundervisnin- gen/taleundervisning varetaget for en voksen, som er indlagt på h o- spital - under og efter indlæggelsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om, hvilke faglige eller styringsmæssige problemer ministeren mener, der vil være ved at forankre den videregående specialunde r- visning i regionerne frem for i kommunerne, til undervisningsmini- steren, og ministerens svar herpå 43 Spm. om, hvordan det sikres, at de små kommuner ikke kommer i klemme i relation til behovet for specialundervisning, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm. om, hvilke fordele der er forbundet med at flytte specialunder- visningen fra amtsligt til kommunalt niveau, til undervisningsministe- ren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om man som forælder kan gå direkte til den enkelte institution for at få sat behandling/specialundervisning igang, til undervisning s-
8 ministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om, hvor personer, der henvises fra sundhedsvæsenet til f.eks. tale-/hørebehandling, går hen med disse henvisninger, til undervi s- ningsministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om begrundelsen for, at forældre ikke selv kan søge om at få udarbejdet en udredning for deres barn, hvis PPR ikke vil, til under- visningsministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om, hvad det typiske sagsflow er med hensyn til specialunder- visning under voksenuddannelsen i dag og i fremtiden, til undervis- ningsministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om, hvor mange borgere i hver kommune der forventes at have behov for at blive henvist til specialundervisning, til undervisnings- ministeren, og ministerens svar herpå 50 Spm. om, hvor placeres den del af voksenundervisningen, som er genoptræning, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 51 Spm. om det er korrekt, at den samlede ekspertise vedrørende hjerne- skader, som nu er centraliseret i amterne, vil forsvinde ved den nye struktur, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 52 Spm. om det er indeholdt i den udvidede klageadgang, at man kan få en ny udredning, hvis man ikke finder den første tilfredsstillende, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 53 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-05 fra Anne Landtved, Otterup, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 54 Spm. om kommentar til henvendelse af 2/5-05 fra Viborg Amt, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 55 Spm. om, hvilken andel af tilbuddene til de børn, der i dag får vidtg å- ende specialundervisning, vil i fremtiden være omfattet af rammeafta- len, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 56 Spm. om, hvor mange medarbejdere med en specialviden i forhold til den vidtgående specialundervisning, vil der kunne tilføres de nye kommuners PPR, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 57 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/5-05 fra Dansk Blinde- samfund, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå 58 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/5-05 fra Ernst Hybschmann-Nielsen, Aabenraa, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 108 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om I forlængelse af den tekniske gennemgang bedes ministeren uddybe problemstillingerne omkring lovforslaget - speci- elt med hensyn til rammeaftale, den kommunale forsyningspligt,
9 etablering af en rådgivnings - og udredningsfunktion samt VISO, til undervisningsministeren