Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 42: ”Hvilke faglige og styringsmæssige problemer mener ministeren, der vil være ved at forankre den videregående specialundervisning i regionerne frem for i kommunerne?” Svar: Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkel og entydig placering af hele folkeskolens virksomhed i kommunerne, således at beslutninger om specialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt.   Med et samlet kommunalt ansvar for både folkeskolens specialundervis- ning og folkeskolens almindelige undervisning får kommunerne også bedre forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialunder- visningen og den almindelige undervisning. Der bliver derved bedre mu- lighed for at skabe øget rummelighed i den almindelige undervisning.   Det foreslås dog i lovforslaget, at de mest specialiserede lands- og lands- delsdækkende undervisningstilbud drives og udvikles af regionerne, bort- set fra de landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kom- mune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud, som kommu- nerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Desuden varetages den mest specialiserede og komplicerede rådgivning og vejledning samt bistand til kommunernes udredning af den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO).
2 Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning kommunerne, herunder også udgifterne ved specialundervisning og spe- cialpædagogisk bistand på de regionale undervisningstilbud. Herved und- gås de problemer, der har været med et delt finansieringsansvar mellem kommuner og amtskommuner.   Udgifterne ved VISO’s rådgivning, vejledning og bistand til kommuner- nes udredning afholdes af staten.   Ved en placering af ansvaret for den vidtgående specialundervisning i regionerne vil ønsket om nærhed til borgerne ikke kunne opnås, ligesom ønsket om at skabe en enkel og entydig placering af hele folkeskolens virksomhed i kommunerne ikke vil kunne imødekommes. Mulighederne for at skabe øget rummelighed i den almindelige undervisning vil heller ikke kunne opnås.   Med venlig hilsen Bertel Haarder