Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10. maj 2005 I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud- møntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 43: ”Hvordan sikres, at de små kommuner ikke kommer i klemme i relation til behovet for specialundervisning?” Svar: Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkel og entydig placering af specialundervisningen i kommunerne, således at beslutninger om specialundervisning træffes så tæt på borgeren som mu- ligt. Vedrørende specialundervisning for voksne overføres dog ordblin- deundervisningen til VUC’erne og tilbud i forbindelse med hospitalsop- hold forudsættes overført til regionerne. Det foreslås i lovforslaget, at de mest specialiserede lands- og landsdels- dækkende undervisningstilbud drives og udvikles af regionerne, bortset fra de landsdelsdækkende undervisningstilbud i Københavns Kommune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud, som kommunerne ikke umiddelbart kan substituere med egne tilbud. Med forslaget overflyttes også undervisningstilbud i de nuværende amts- kommunale undervisningsinstitutioner (tale-, høre, syns-, og kommuni- kationscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand til for personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder, således at drifts- ansvaret placeres i regionerne.
2 Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til specialundervisning kommu- nerne, herunder også udgifter ved specialundervisning og specialpædago- gisk bistand på de regionale undervisningsinstitutioner. De økonomiske ressourcer, der hidtil har været anvendt af amtskommunerne til special- undervisning på de amtskommunale skoler mv., vil blive overført til kommunerne i forbindelse med kommunalreformens ikrafttræden. Det er forudsat i lovforslaget, at kommunerne ikke skal løse egne speci- alundervisningsopgaver alene. Kommunalbestyrelsen samarbejder med andre kommunalbestyrelser om at sikre et passende udbud af specialun- dervisning og kan efter overenskomst med en anden kommunalbestyrel- se henvise en elev til undervisning i en anden kommune, jf. folkeskolelo- vens § 22, stk. 1, nr. 1, og stk. 3. Tilsvarende kan kommunalbestyrelsen i voksenspecialundervisningen henvise til statslige, private eller andre kommunale skoler eller institutioner, jf. forslagets § 2, nr. 5 (voksenspe- cialundervisningslovens § 1, stk. 6). Herudover giver lovforslaget mulighed for, at regionsrådet efter aftale med kommunalbestyrelsen kan varetage kommunale driftsopgaver inden for specialundervisningen, der har en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen. Dette kan for eksempel blive aktuelt i de tilfælde, hvor en tidligere amts- kommunal specialskole har et særligt undervisningstilbud til elever, der både kommer fra kommunen og fra et større område uden for kommu- nen, men uden at undervisningstilbuddet er lands- eller landsdelsdæk- kende. Derudover vil jeg nævne den statslige videns- og specialrådgivningsorga- nisation (VISO), som skal bistå kommunerne med viden og vejledning samt bistand til udredning i de mest specialiserede, komplicerede tilfælde, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes at være til stede i kom- munen. Etableringen af VISO vil dermed skabe en yderligere sikkerhed for kvaliteten af kommunernes rådgivning, udredning mv., idet kommu- nerne får mulighed for at anmode om bistand fra VISO, herunder fra VISO´s netværk. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder