Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
10. maj 2005
I forbindelse med behandlingen af L 108 Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU) og forskellige andre love (Ud-
møntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervisning,
forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)
har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 44:
Hvilke fordele er der forbundet med at flytte specialundervisningen fra
amtsligt til kommunalt niveau?
Svar:
Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkelt
og entydig placering af specialundervisningen i kommunerne, således at
beslutninger herom træffes så tæt på borgerne som muligt. Dog overflyt-
tes ordblindeundervisning til VUCerne og tilbud efter lov om voksen-
specialundervisning i forbindelse med hospitalsophold overgår til regio-
nerne.
Ved kommunalreformen tegnes en offentlig sektor, hvor kommunerne
varetager de direkte borgerrettede opgaver og dermed bliver hovedind-
gangen for borgerne til den offentlige sektor. Der bliver således kun en
indgang for borgerne, når de har behov for specialundervisning, hvilke
vil give større overskuelighed end i dag.
Eksempelvis har der på folkeskoleområdet været et delt ansvar mellem
kommunerne og amtskommunerne, hvilket har kunnet give anledning til
problemer.
Med et kommunalt ansvar for specialundervisningen får kommunerne
bedre forudsætninger for at styrke sammenhængen mellem specialunder-
visningen og andre kommunale opgaver i forhold til de berørte borgere.