Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
10. maj 2005
I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-
beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis-
ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)
har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Spørgsmål 48:
Hvad er det typiske sagsflow til specialundervisning under voksenud-
dannelsen i dag og i fremtiden?
Svar:
I dag er det amtsrådene, der skal sørge for, at personer med fysiske eller
psykiske handicap kan få specialundervisning og specialpædagogisk bi-
stand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse
handicap.
Amtsrådene har i praksis i stort omfang overdraget ansvaret for visitati-
onen til de amtskommunale specialundervisningsinstitutioner og over-
enskomsttagere således, at personer med behov for undervisning kan
henvende sig direkte enten skriftligt eller mundtligt til fx et kommunika-
tionscenter med henblik på undervisning.
Anmodningen om undervisning kan - udover fra personen selv - komme
fra andre med kendskab til personen, fx pårørende, venner, plejepersona-
le, læge, hjemmehjælper mv.
På baggrund af anmodningen foretages en undersøgelse af behovet for
undervisning og eventuelt en pædagogisk afdækning af deltagerens for-
udsætninger.
Det sker som regel i form af en samtale, hvor undervisningsbehovet af-
klares. I tilknytning hertil kan der foretages relevante funktionsundersø-
gelser af deltageren.