Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 10.  maj 2005 I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 4. maj 2005 stillet mig føl- gende spørgsmål: Spørgsmål 48: ”Hvad er det typiske sagsflow til specialundervisning under voksenud- dannelsen i dag og i fremtiden?” Svar: I dag er det amtsrådene, der skal sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap kan få specialundervisning og specialpædagogisk bi- stand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap. Amtsrådene har i praksis i stort omfang overdraget ansvaret for visitati- onen til de amtskommunale specialundervisningsinstitutioner og over- enskomsttagere således, at personer med behov for undervisning kan henvende sig direkte enten skriftligt eller mundtligt til fx et kommunika- tionscenter med henblik på undervisning. Anmodningen om undervisning kan - udover fra personen selv - komme fra andre med kendskab til personen, fx pårørende, venner, plejepersona- le, læge, hjemmehjælper mv. På baggrund af anmodningen foretages en undersøgelse af behovet for undervisning og eventuelt en pædagogisk afdækning af deltagerens for- udsætninger. Det sker som regel i form af en samtale, hvor undervisningsbehovet af- klares. I tilknytning hertil kan der foretages relevante funktionsundersø- gelser af deltageren.
2 På baggrund af udredningen sættes mål for undervisningen sammen med deltageren, og der udarbejdes en individuel undervisningsplan for hver enkelt deltager. Den individuelle undervisningsplan er grundlag for plan- lægning i forhold til overordnede mål og principper for undervisningen. Udarbejdelsen af den individuelle undervisningsplan er samtidig den sikkerhed deltageren har for at opnå individuelt udbytte af undervisnin- gen. I udarbejdelsen af den individuelle undervisningsplan har deltageren medindflydelse og medansvar, ligesom deltagerens forventninger til un- dervisningen og undervisningsstedets forventninger til deltageren af- stemmes.   Med lovforslaget overtager kommunalbestyrelserne ansvaret for voksen- specialundervisningen og driften af de hidtil amtskommunale voksenspe- cialundervisningsinstitutioner. Regionsrådene overtager som udgangs- punkt ansvaret for driften af undervisningsinstitutioner (kommunikati- onscentre) med specialundervisning og specialpædagogisk bistand til personer med tale-, høre- eller synsvanskeligheder.    Kommunalbestyrelserne skal således sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap kan få specialundervisning og specialpædagogisk bistand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap. Der er ikke lagt op til ændringer for så vidt angår proceduren, jf. ovenstående, med henblik på afklaring af personens behov m.v. Der vil i medfør af lovens § 1 b, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 6, kunne fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen - hvis den ønsker det - kan henlægge beføjelser vedrørende henvisning, herunder visitations- og op- tagelseskompetence, af personer til specialundervisning og specialpæda- gogisk bistand til regionsråd eller voksenspecialundervisningsinstitutio- ner, herunder private institutioner. Kommunalbestyrelsen vil således gennem aftale med regionsråd og vok- senspecialundervisningsinstitutioner kunne give borgere i kommunen direkte adgang til udredning af specialundervisningsbehov på institutio- nen og herunder delegere sin optagelses- og visitationskompetence til regionsråd eller den pågældende voksenspecialundervisningsinstitution. I disse situationer vil borgeren, som tilfældet er i dag, kunne henvende sig direkte til med henblik på visitation m.v. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder