Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 16. juni 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 108 besvarede jeg den 10. maj 2005 udvalgets spørgsmål 49, der lød således: Spørgsmål 49 : ”Hvor mange borgere i hver kommune forventes at have behov for at blive henvist til specialundervisning?” I fortsættelse af mit svar fremsender jeg vedlagte oversigt over fordelin- gen af elever i folkeskolens specialundervisning fordelt på de nye kom- muner. Det har ikke været muligt for Undervisningsministeriet at udarbejde en udtømmende oversigt over, hvor mange børn og unge i den enkelte kommune der forventes at have behov for at blive henvist til specialun- dervisning på baggrund af de oplysninger, som ministeriet har til rådig- hed.   Oversigten medtager alene elever i specialklasser med almindelig special- undervisning efter folkeskolelovens § 20, stk. 1, specialklasser og amts- kommunale specialskoler med vidtgående specialundervisning efter fol- keskolelovens § 20, stk. 2, og dækker hovedparten af de børn og unge, som i dag er henvist til vidtgående specialundervisning, samt de børn og unge, der går i specialklasser med almindelig specialundervisning.   Oversigten medtager således ikke de øvrige børn og unge, der modtager specialundervisning, fx elever i den almindelige specialundervisning uden for specialklasserne, enkeltintegrerede elever eller elever, der undervises i interne skoletilbud ved sociale dagtilbud, anbringelsessteder m.v. Der er for tiden ca. 1.000 enkeltintegrerede elever og ca. 500 børn og unge, der modtager vidtgående specialundervisning i interne skoletilbud ved sociale dagtilbud, anbringelsessteder m.v.
2 Tallene i oversigten stammer dels fra Undervisningsministeriets statistik- database, dels fra en opgørelse over elever i de amtskommunale special- skoler fordelt på bopælskommune, som UNI-C har udarbejdet på bag- grund af oplysninger, som er tilvejebragt af Amtsrådsforeningen. Denne oversigt har jeg tidligere fremsendt til udvalget i tilknytning til mit svar på spørgsmål 10.   Hvad viser oversigten? Antallet af børn og unge, der er henvist til specialundervisning i den en- kelte kommune, varierer med kommunernes størrelse. De helt store kommuner København, Århus, Odense m.fl. har således flest børn og unge henvist til specialundervisning, medens de helt små kommuner som Fanø, Læsø m.fl. har meget få eller slet ingen børn og unge henvist til de typer af specialundervisning, som oversigten medtager. Var den ny kommunestruktur implementeret, ville det gennemsnitlige antal børn og unge, der er henvist til de opgjorte specialundervisningstil- bud, ligge på knap 220 pr. ”ny” kommune. Omkring 20 kommuner ville aktuelt have færre end 100 børn og unge i specialundervisningstilbud, medens hovedparten af kommunerne - ca. 65 - ville have mellem 100 og 300 børn og unge henvist til specialundervisning i specialklasser eller specialskole. De resterende ca. 15 kommuner ville have fra 300 til ca. 1.300 børn og unge i de opgjorte specialundervisningstilbud. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder