Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 2. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af   lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 5. april 2005 stillet mig følgen- de spørgsmål: Spørgsmål 6: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. april 2005 fra Krab- beshus Heldagsskole, jf. L 108 - bilag 9.” Svar: Det fremgår af henvendelsen fra Krabbeshus Heldagsskole, at ”Hvis kom- munerne overtager driften af specialskolerne for autisme, er der en høj risiko for, at der i løbet af kort tid pga. økonomitænkning vil ske en afspecialisering af tilbuddene, at den faglige standard vil blive forringet og i værste fald, at den nuværende elevgruppe langsomt vil blive opsuget i den almindelige folkeskole - til ubodelig skade for eleverne og for deres familier.” Jeg skal gøre opmærksom på, at det efter de gældende regler i folkeskole- lovens § 21, stk. 1, er kommunalbestyrelsen, som træffer beslutning om henvisning af børn og unge til specialundervisning og anden specialpæ- dagogisk bistand ved amtsrådets foranstaltning. Visitationskompetencen i forhold til hele specialundervisningsområdet ligger altså allerede i dag hos kommunerne, så på dette punkt vil lovforslaget ikke være udtryk for en ændring. Ved henvisningen af den pågældende elev til vidtgående specialundervis- ning betaler kommunen i dag et takstbeløb på mere end 180.000 kr. år- ligt, jf. § 17, stk. 2-4, i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Kommunerne betaler således efter de gældende regler allerede en meget stor del af de samlede udgifter ved specialundervisningen på de amts- kommunale specialskoler.
2 Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning kommunerne, herunder også udgifterne ved specialundervisning og spe- cialpædagogisk bistand på de regionale institutioner. Kommunerne skal derfor under alle omstændigheder betale alle udgif- terne ved specialundervisningen, uanset om den pågældende amtskom- munale specialskole overgår til kommunalt eller regionalt regi.     Jeg skal også pege på, at de økonomiske ressourcer, der hidtil har været anvendt af amtskommunerne til specialundervisning på de amtskommu- nale skoler m.v., bliver overført til kommunerne. Det gælder også de økonomiske ressourcer, som amtskommunerne har anvendt til udvikling. Jeg er derfor ikke enig i, at placeringen af de amtskommunale specialsko- ler i kommunerne i sig selv vil få den konsekvens, at den faglige standard vil blive forringet på grund af økonomitænkning, ligesom jeg heller ikke er enig i, at eleverne vil blive trukket ud af de tidligere amtskommunale specialskoler, herunder de tidligere amtskommunale specialskoler med autistiske elever.    Jeg skal desuden gøre opmærksom på, at den hidtidige klageadgang beva- res og udbygges med lovforslaget.   Efter lovforslaget bliver der blandt andet mulighed for, at forældre kan klage til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning over kommu- ners tilbagekaldelse af henvisning til specialklasserækker og specialskoler, herunder de tidligere amtskommunale specialskoler.   Lovforslaget giver også mulighed for, at forældre kan klage til Klagenæv- net over afslag på henvisning til specialklasserækker og specialskoler, herunder de tidligere amtskommunale specialskoler. Det er anført i henvendelsen fra Krabbeshus Heldagsskole, at en specia- liseret skole som Krabbeshus Heldagsskole vil kræve et befolkningsun- derlag på 150.000 indbyggere. Jeg skal herved pege på, at lovforslaget giver mulighed for, at regionsrå- det efter aftale med kommunalbestyrelsen kan varetage kommunale driftsopgaver inden for folkeskoleloven, der har en naturlig tilknytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen. Dette kan for eksempel blive aktuelt i de tilfælde, hvor den tidligere amtskommunale specialskole har et ganske særligt undervisningstilbud til elever, der både kommer fra kommunen og fra et større område uden for kommunen, men uden at undervis- ningstilbuddet er lands- eller landsdelsdækkende.  
3 Herudover er det forudsat i lovforslaget, at kommunalbestyrelsen samar- bejder med andre kommunalbestyrelser om at sikre et passende udbud af specialundervisning. Kommunalbestyrelsen kan således efter overens- komst med en anden kommunalbestyrelse henvise en elev til undervis- ning i en anden kommune, jf. folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 1, og stk. 3.   Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 3, hvor jeg blandt andet har redegjort for placeringen af de amtskommunale specialskoler og   klageadgangen. Krabbeshus Heldagsskole foreslår, at beslutningen om placering af den vidtgående specialundervisning udskydes, indtil resultatet af effektunder- søgelsen af specialundervisningen foreligger. Jeg kan i denne forbindelse oplyse, at der er afsat godt 7 mio. kr. til forskningsprojektet ”Effekten af forskellige typer af specialpædagogiske indsatsformer”, som udføres af et konsortium bestående af Danmarks Pædagogiske Universitet og Amternes og Kommunernes Forskningsin- stitut.    Effektundersøgelsen er en udløber af aftalerne om kommunernes øko- nomi for 2004. De økonomiske midler til undersøgelsen afholdes af So- cialministeriet, Det Strategiske Forskningsprogram for Velfærdsområdet (Velfærdsforskningsprogrammet). Velfærdsforskningsprogrammet løber over perioden 2004-2007 med et budget på i alt 100 mio. kr.   Behovet for en effektundersøgelse blev første gang beskrevet i en rap- port fra Arbejdsgruppen om specialundervisning fra maj 2003. Undersø- gelsen vil efter arbejdsgruppens vurdering kunne bidrage til at forbedre det faglige og pædagogiske udgangspunkt for og den politiske stillingta- gen til den fremtidige specialundervisning og øvrige indsats over for børn og unge med særlige forudsætninger og behov.   Forskningsprojektet vedrører således ikke den fremtidige placering af de amtskommunale specialskoler. Jeg er derfor ikke enig i, at kommunalre- formen på specialundervisningsområdet skal afvente resultatet af dette forskningsprojekt.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder