Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 7. juni 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for- beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen, for så vidt angår specialundervis- ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 26. maj 2005 stillet mig følgen- de spørgsmål: Spørgsmål 66 : ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2005 fra Su- sanne og Preben Sindt, Glostrup, jf. L 108 – bilag 34.” Svar: Jeg har følgende bemærkninger til henvendelsen af 25. maj 2005 fra Su- sanne og Preben Sindt, Glostrup: Placeringen af de amtskommunale folkeskoler Med lovforslaget har regeringen ønsket at sikre, at der skabes en enkel og entydig placering af hele folkeskolens virksomhed i kommunerne, således at beslutninger om specialundervisning træffes så tæt på borgerne som muligt.   Kommunerne får samtidig tilført de økonomiske ressourcer og den eks- pertise, der hidtil har været anvendt i amtskommunernes specialunder- visning.   De amtskommunale specialskoler overgår til kommunal drift, men det er vel at mærke den samlede skole, der bliver overflyttet. Den ekspertise, der i dag er knyttet til den enkelte skole, vil efter kommunalreformen følge med skolen over i kommunen. Skolernes hverdag burde således ikke blive væsentligt mærket af reformen.
2 Det foreslås dog i lovforslaget, at de mest specialiserede lands- og lands- delsdækkende undervisningstilbud drives og udvikles af regionerne bort- set fra de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud i Køben- havns Kommune. Herved tilgodeses disse meget specialiserede tilbud, som amtskommunerne i dag - og kommunerne fremover - ikke umid- delbart kan substituere med egne tilbud. Geelsgårdskolen er netop foreslået placeret i regionen som et af de lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud, idet skolen har en landsdelsdækkende funktion i forhold børn og unge med døvblindhed. Geelsgårdskolen har samtidig et ikke lands- eller landsdelsdækkende un- dervisningstilbud til en målgruppe tilsvarende Kirkebækskolens mål- gruppe. Den lands- eller landsdelsdækkende funktion henviser ikke blot til, at institutionerne i dag sælger pladser til andre amtskommuner, men også til at de tilbyder en ganske særlig og specialiseret ydelse i forhold til børn, unge og voksne i specialundervisningen, som kun kan fås et eller ganske få steder i landet. Jeg skal i øvrigt om forskellen på Kirkebækskolen og Geelsgårdskolen henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 13. Forældres indflydelse m.v. Forældre kan – ud over de herunder nævnte bestemmelser om inddragel- se af forældre og elever i beslutninger om iværksættelse af specialunder- visning – opnå indflydelse på skolen, og på kommunalbestyrelsens be- slutninger om skolen, gennem skolebestyrelsen. Forældre til de børn, der er indskrevet i en selvstændig folkeskole, kan efter § 42 i lov om folkeskolen vælges til skolebestyrelsen.   Skolebestyrelsen afgiver blandt andet udtalelse forud for, at kommunal- bestyrelsen fastsætter vedtægter for styrelsen af kommunens skolevæsen, jf. § 41 i lov om folkeskolen, ligesom skolebestyrelsen udtaler sig om en kommunalbestyrelses forslag om at nedlægge en skole, jf. bekendtgørelse nr. 615 af 19. juli 1993 om proceduren ved en skolenedlæggelse. Med L 108 foreslås der ingen ændring af forældrenes muligheder for at deltage i skolebestyrelsesarbejdet. Visitationskompetencen i forhold til hele folkeskolens specialundervis- ning ligger allerede i dag hos kommunerne, jf. § 21, stk. 1, i folkeskolelo- ven. På dette punkt vil lovforslaget ikke medføre en ændring, og det vil fortsat være kommunalbestyrelsens beslutning, om et barn henvises til et specialiseret tilbud uden for kommunen eller til et tilbud kommunen, som selv stiller til rådighed.
3 De gældende regler, som videreføres, indebærer, at hvis en elev har særli- ge undervisningsbehov, som ikke kan opfyldes inden for rammerne af den almindelige undervisning, eller hvis elevens skolegang på anden må- de giver anledning til alvorlig bekymring, indstilles eleven til en pædago- gisk-psykologisk vurdering. Indstillingen afgives – normalt af klasselære- ren – gennem skolelederen og i samråd med elev og forældre. Forældre- ne kan også selv anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Efter lovforslaget påhviler alle udgifter til folkeskolens undervisning kommunerne, herunder også udgifterne ved specialundervisning og spe- cialpædagogisk bistand på de regionale institutioner. Kommunerne skal derfor under alle omstændigheder betale alle udgifterne ved specialun- dervisningen, uanset om den pågældende amtskommunale specialskole overgår til kommunalt eller regionalt regi. Jeg vil også gøre opmærksom på, at lovforslaget giver mulighed for, at    regionsrådet, efter aftale med kommunalbestyrelsen, kan varetage kom- munale driftsopgaver inden for folkeskoleloven, der har en naturlig til- knytning til regionens opgaver, og hvor regionen derfor har særlige kompetencer i forhold til opgavevaretagelsen. Dette kan for eksempel blive aktuelt i de tilfælde, hvor den tidligere amtskommunale specialskole har et ganske særligt undervisningstilbud til både elever fra kommunen og elever fra et større område uden for kommunen, men uden at under- visningstilbuddet er lands- eller landsdelsdækkende. Tilsyn og klageadgang Det kommunale tilsyn med folkeskolen vil, som beskrevet i regerings- grundlaget, blive suppleret af et af regeringen nedsat uafhængigt Råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen. Rådet skal blandt andet følge og vurdere udviklingen i det faglige niveau i folkeskolen og give årlige tilbagemeldinger til undervisningsministeren. Rådet understøttes af en ny statslig styrelse for evaluering og kvalitetsud- vikling. Styrelsen får til opgave at føre tilsyn med kvaliteten af kommu- nernes forvaltning af folkeskoleloven, men også at gennemføre evalue- ringer m.v.   Disse kommende initiativer vil også omfatte specialundervisning og spe- cialpædagogisk bistand.   Jeg skal desuden gøre opmærksom på, at den hidtidige klageadgang beva- res og udbygges med lovforslaget. Jeg henviser herom til mit svar på udvalgets spørgsmål 29.
4 Jeg finder, at der med lovforslaget skabes gode rammer for, dels at der fortsat kan opretholdes kvalificerede specialundervisningstilbud, dels at der, som i dag, lægges stor vægt på forældrenes og elevens ønsker i be- slutninger om iværksættelse af specialundervisning, samt at der i øvrigt via skolebestyrelse m.v. er adgang til at øve demokratisk indflydelse på beslutninger om skolens virksomhed. Jeg mener derfor ikke, at der med udgangspunkt i L 108 er grund til at frygte, at kommunalreformen vil have de konsekvenser, som der i henvendelsen udtrykkes bekymring for. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder