Uddannelsesudvalget 2004-05 (2. samling)
L 108
Offentligt
170670_0001.png
170670_0002.png
170670_0003.png
170670_0004.png
170670_0005.png
170670_0006.png
170670_0007.png
170670_0008.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
10. maj 2005
I forbindelse med behandlingen af (L 108) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen, lov om specialundervisning for voksne, lov om for-beredende voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår specialundervis-ning, forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning m.v.)har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 13. april 2005 stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 8:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. april 2005 fra DeSamvirkende Invalideorganisationer, jf. L 108 - bilag 11.”Svar:Jeg har følgende bemærkninger til henvendelsen af 11. april 2005 fra DeSamvirkende Invalideorganisationer:Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO)De Samvirkende Invalideorganisationer ønsker, at borgerne skal havedirekte adgang til rådgivning og udredning fra den nationale videns- ogspecialrådgivningsorganisation (VISO).a) Rådgivning og udredning inden for folkeskoleområdetEfter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervis-ning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk psykologiskrådgivning og efter samråd med eleven og forældrene.De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialun-dervisning fremgår af kapitel 2 i bekendtgørelse nr. 896 af 22. september2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogiskbistand.Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særli-ge undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af denalmindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk-psykologisk vurde-
2ring. Denne vurdering foretages oftest af den kommunale pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR).Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidteleven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogiskbistand samt forslag til foranstaltning. Ved PPR’s vurdering skabes størstmulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i forholdtil elevens særlige behov.Indstillingen til PPR afgives af klasselæreren gennem skolelederen ogefter samråd med eleven og forældrene. Der er også mulighed for, atforældrene selv kan anmode om en pædagogisk-psykologisk vurdering afderes barn, jf. § 3, stk. 3, i bekendtgørelsen. Som følge af denne bestem-melse kan forældrene også selv anmode PPR om rådgivning.PPR’s vurdering skal i samråd med forældrene suppleres med udtalelserfra andre sagkyndige i fornødent omfang.Beslutningen om specialundervisning træffes af skolens leder, der efterfolkeskolelovens § 45, stk. 2, træffer alle konkrete afgørelser vedrørendeskolens elever. Det er dog kommunalbestyrelsen, som træffer beslutningom henvisning af elever til en anden skole i eller uden for kommunensamt om henvisning af elever til vidtgående specialundervisning vedamtsrådets foranstaltning. Beslutningerne om specialundervisning træffesaltid efter samråd med eleven og forældrene.Den beskrevne ordning, herunder den meget betydelige inddragelse afeleven og forældrene, videreføres med de justeringer, som L 108 nød-vendiggør, efter kommunalreformens ikrafttræden. Desuden vil PPRkunne indhente bistand fra andre kommuners PPR, fra institutioner m.v.eller anmode VISO om rådgivning og bistand til udredning af den enkel-te elev.Den viden og rådgivning, som PPR indhenter fra VISO til brug for så-danne opgaver, vil også indgå i PPR’s rådgivning af skoler, institutioner,elever og forældre.Etableringen af VISO vil skabe en yderligere sikkerhed for kvaliteten afkommunernes rådgivning, udredning m.v., idet kommunerne får mulig-hed for at anmode om bistand fra VISO, herunder fra VISO’s netværk.Jeg skal også pege på, at det vil blive en del af Klagenævnets opgave atpåse, om kommunen i den konkrete sag har tilvejebragt et tilstrækkeligtbeslutningsgrundlag, herunder om der er indhentet den fornødne råd-givning fra VISO.Dette vil blive præciseret i forbindelse med en revision af forretningsor-denen for Klagenævnet, ligesom det vil blive tydeliggjort i forretningsor-denen, at Klagenævnet også skal bedømme om sagsbehandlingsreglerneer overholdt i den konkrete sag, herunder om forvaltningslovens reglerherom er overholdt.
3At forældrene ikke har adgang til at henvende sig direkte til VISO for atfå rådgivning på specialundervisningsområdet, er begrundet i, at en sådanrådgivning allerede er til rådighed for forældrene i kommunens pædago-gisk-psykologiske rådgivning.Hertil kommer, at forældrene efter de gældende regler selv kan anmodeom en pædagogisk-psykologisk vurdering af deres barn. Der er såledesmed de gældende regler allerede etableret en udredningsfunktion indenfor folkeskoleområdet. Disse regler vil blive videreført efter kommunal-reformens ikrafttræden.b) Rådgivning og udredning inden for specialundervisningen for voksneEfter de gældende regler i lov om specialundervisning for voksne skalamtsrådet sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap kanfå undervisning og anden specialpædagogisk bistand, herunder rådgiv-ning, der sigter på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handi-cap (kompenserende specialundervisning).Det er et krav, at det personale, som varetager opgaverne med special-undervisning og anden specialpædagogisk bistand, har de nødvendigekvalifikationer.I tilbuddene efter lov om specialundervisning for voksne indgår ofteanden specialpædagogisk bistand i form af specialrådgivning til deltagere,deltageres pårørende, deltageres kolleger på arbejdspladsen samt til andrefaggrupper, der har kontakt med den handicappede deltager.Optakten til specialundervisning for voksne består i dag typisk i, at per-sonen selv eller personens pårørende, sagsbehandler, læge eller lignendehenvender sig til amtskommunen eller til en undervisningsinstitution,som amtsrådet har givet bemyndigelse til at foretage visitationen.Herefter foretages der som oftest en pædagogisk og eventuelt psykolo-gisk afdækning med henblik på at klarlægge, om den pågældendes hand-lemuligheder kan forbedres gennem specialundervisning. Den pædago-gisk/psykologiske afdækning skal også danne grundlag for en individuelplanlægning af tilbuddet under hensyntagen til den enkelte deltagers øn-sker og behov.Med forslaget placeres ansvaret for specialundervisning for voksne hoskommunalbestyrelsen. Ansvaret for at yde et relevant tilbud vil derforvære kommunens. Efter forslaget kan der fastsættes regler om, at kom-munalbestyrelsen kan henlægge beføjelser vedrørende henvisning, her-under visitations- og optagelseskompetence, af personer til specialunder-visning og specialpædagogisk bistand til regionsråd eller voksenspecial-undervisningsinstitutioner.Lovforslaget lægger således op til at videreføre de eksisterende mulighe-der for at sikre, at rådgivning og udredning sker med inddragelse af den
4relevante specialviden, samt at borgerne har en enkel og entydig adgangtil tilbuddet om specialundervisning.Når det drejer sig om den enkelte voksne, vil kommuner og regionerkunne indhente viden til brug for sin rådgivning af skoler og institutionersamt borgere fra VISO. Det forudsættes, at kommunen er inddragetforud for henvendelsen til VISO, hvis en skole eller institution har brugfor bistand til udredning fra VISO vedrørende tilrettelæggelsen af speci-alundervisning til den enkelte voksne.Den rådgivning og udredning, som en voksen kan få ved at henvende sigdirekte til en undervisningsinstitution, der tilbyder voksenspecialunder-visning, vil oftest være båret af en høj faglig ekspertise.Det vil desuden ofte være disse undervisningsinstitutioner, der indgår iden netværksorganisation, som VISO er, og som leverer den specialpæ-dagogiske vejledning og rådgivning til VISO.Tilsyn med specialundervisningsinstitutioner, som flyttes fra amterne til kommunerneMed lovforslaget overføres ansvaret for al specialundervisning fra amts-kommunerne til kommunerne. Desuden overføres de økonomiske res-sourcer, som amtskommunerne i dag bruger på specialundervisningsom-rådet, til kommunerne, ligesom amtskommunernes faglige ekspertiseoverføres til kommunerne med undtagelse af den ekspertise, der overfø-res til regionerne i forbindelse med deres drift af de lands- og landsdels-dækkende undervisningsinstitutioner, kommunikationscentrene m.v.Dette indebærer, at kommunerne - som amtskommunerne i dag - vilhave de nødvendige forudsætninger for at løfte ansvaret for undervisnin-gen og dermed opfylde deres pligt til at give specialundervisning og an-den specialpædagogisk bistand til alle børn og voksne, der har behov fordet.Sikringen af, at denne forpligtelse overholdes, vil i fremtiden principieltske på samme måde som i dag. Kommunalbestyrelsens opfyldelse afforpligtelser i henhold til folkeskolelovgivningen påses af de kommunaletilsynsmyndigheder. Det samme gælder kommunalbestyrelsens forpligtel-ser i henhold til lov om specialundervisning for voksne.På folkeskoleområdet sikres kommunens overholdelse af forpligtelsen tilat stille relevante tilbud til rådighed for den enkelte elev ved klageadgan-gen til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning.Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at den hidtidige klage-adgang til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning bevares ogudbygges med lovforslaget.
5Der vil efter lovforslaget blive mulighed for, at forældre kan klage overden specialundervisning, der ydes i kommunale specialklasser og i kom-munale specialskoler. Det gælder også for de amtskommunale special-skoler, der ved kommunalreformens ikrafttræden overføres til kommu-nerne.Der vil også blive mulighed for at klage til klagenævnet over kommunersmanglende henvisning til kommunale specialskoler og specialklasser,herunder de tidligere amtskommunale specialskoler.Disse regler om klageadgangen svarer i øvrigt til, hvad der i dag gælderfor klageadgangen vedrørende den vidtgående specialundervisning, oghvad der kommer til at gælde for den specialundervisning, som findersted på de regionale lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud.Det kommunale tilsyn med folkeskolen vil, som beskrevet i regerings-grundlaget, blive suppleret af et af regeringen nedsat uafhængigt Råd forevaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen.Rådet skal blandt andet følge og vurdere udviklingen i det faglige niveau ifolkeskolen og give årlige tilbagemeldinger til undervisningsministeren.Rådet understøttes af en ny statslig styrelse for evaluering og kvalitetsud-vikling.Styrelsen får til opgave at føre tilsyn med kvaliteten af kommunernesforvaltning af folkeskoleloven, men også at gennemføre evalueringerm.v. Disse kommende initiativer vil også omfatte specialundervisning ogspecialpædagogisk bistand.Endelig vil jeg understrege, at de regionale udviklingsråd i en 4-årig peri-ode fra 1. januar 2007 skal følge udviklingen på specialundervisningsom-rådet (både folkeskoleområdet og området for specialundervisning forvoksne) og en gang årligt rapportere til mig som en del af mit grundlagfor løbende at kunne vurdere, hvordan kommuner og regioner varetagerderes opgaver efter kommunalreformen.Klageadgangen for de enkeltintegrerede elever i folkeskolenDe Samvirkende Invalideorganisationer peger på, at lovforslaget giverforældre til elever, der er integreret i de almindelige klasser, klageadgangtil Klagenævnet for vidtgående specialundervisning under forudsætningaf, at der er tildelt eleven mindst 12 støttetimer ugentligt. De Samvirken-de Invalideorganisationer ønsker, at dette timetal nedsættes, og at af-grænsningen af klagemuligheden foretages ud fra en pædagogisk tilgang.Jeg skal bemærke, at en kommunalbestyrelse efter de gældende regler kanhenvise en elev til specialundervisning eller anden specialpædagogiskbistand ved amtsrådets foranstaltning, når kommunalbestyrelsen finder,at en elevs udvikling stiller krav om en særlig vidtgående hensyntagen
6eller støtte, jf. folkeskolelovens § 21, stk. 1. Henvisningen sker efter sam-råd med eleven og forældrene.Ved henvisningen af den pågældende elev betaler kommunen et takstbe-løb på mere end 180.000 kr. årligt, jf. § 17, stk. 2-4, i Undervisningsmini-steriets bekendtgørelse nr. 896 af 22. september 2000.Det er herefter amtsrådet, der efter de gældende regler træffer afgørelseom det nærmere indhold af foranstaltningen. Hvis amtsrådet skønner, atden henviste elev bedst vil kunne undervises i en kommunal skole, kanamtsrådet efter overenskomst med den pågældende kommunalbestyrelsehenvise eleven til en kommunal skole (enkeltintegrerede elever).De enkeltintegrerede elever modtager deres undervisning som en del afden almindelige undervisning, men med støtte i form af specialundervis-ning eller specialpædagogisk støtte og således, at specialundervisningeneller den specialpædagogiske støtte er afgørende for, at eleven kan delta-ge i undervisningen.Forældrene til de enkeltintegrerede elever har efter de gældende regleradgang til at indbringe klager for Klagenævnet for vidtgående specialun-dervisning.For ikke at forringe klageadgangen for forældrene til de enkeltintegreredeelever giver lovforslaget forældre til elever, hvis undervisning kun kangennemføres med støtte i den overvejende del af undervisningstiden -dvs. omkring 12 støttetimer ugentligt - adgang til at indbringe klager tilKlagenævnet for vidtgående specialundervisning.Kommunalreformen kan ikke i sig selv begrunde en yderligere udvidelseaf klageadgangen for de enkeltintegrerede elever.Jeg vil i denne forbindelse gøre opmærksom på, at lovforslaget indehol-der en betragtelig udvidelse af klageadgangen på folkeskoleområdet, hvorder gives forældre til elever i kommunale specialklasser og kommunalespecialskoler adgang til at klage til Klagenævnet for vidtgående special-undervisning.Der er for tiden ca. 10.000 elever, hvis forældre kan klage til Klagenæv-net for vidtgående specialundervisning. Den samlede gruppe af elever,for hvem der vil være klageadgang efter lovforslaget, skønnes at blive ca.20.000 elever.Klageadgangen inden for specialundervisning for voksneDe Samvirkende Invalideorganisationer ønsker, at klageadgang til Klage-nævnet inden for specialundervisningen for voksne udvides, således atder også kan klages til klagenævnet over visitationen og tilrettelæggelsenaf specialundervisningen.Jeg skal oplyse, at der efter gældende lovgivning kan klages til undervis-ningsministeren over amtsrådets afgørelser for så vidt angår spørgsmål
7om retlige mangler, herunder også klager over mangler ved sagsbehand-lingen. Skønsmæssige afgørelser, herunder afgørelse om visitation ogtilrettelæggelsen af undervisningen, kan efter de gældende regler kunindbringes for amtsrådet.Den bestående klageadgang vil blive videreført med lovforslaget, menklagerne, der i dag kan indbringes for undervisningsministeren, vil efterkommunalreformens ikrafttræden blive behandlet af Klagenævnet forvidtgående specialundervisning.Skønsmæssige afgørelser vil efter kommunalreformens ikrafttræden kunkunne indbringes for kommunalbestyrelsen.En udvidelse af den bestående klageadgang falder uden for formålet medlovforslaget, der skal udmønte kommunalreformen på specialundervis-ningsområdet.Kortlægning af specialundervisningsområdetDe Samvirkende Invalideorganisationer ønsker, at hele specialundervis-ningsområdet skal kortlægges med henblik på at sikre en bæredygtigoverdragelse af institutioner og opgaver til kommuner og regioner. DeSamvirkende Invalideorganisationer peger på, at der efter lovforslagetskal ske en kortlægning af voksenspecialundervisningen.Jeg skal gøre opmærksom på, at lovforslaget for så vidt angår de foreslå-ede ændringer af folkeskoleloven skal ses i forlængelse af den ændring affolkeskoleloven, der skete ved lov nr. 485 af 31. maj 2000. Ved dennelovændring blev ansvaret for henvisning til vidtgående specialundervis-ning overført fra amtsrådene til kommunalbestyrelserne samtidig med, atdet kommunale takstbeløb blev hævet.Intentionen med lovændringen var, at tilrettelæggelsen af specialunder-visningen skulle foretages så tæt på det enkelte barn som muligt medudgangspunkt i barnets og familiens nærmiljø, og at det samtidig hermedsikredes, at kvaliteten i specialundervisningstilbudet fastholdtes.I december 2003 forelå en evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitutaf den ændrede opgavefordeling mellem amtsråd og kommunalbestyrel-ser med hensyn til den vidtgående specialundervisning.Der er således allerede foretaget evaluering af opgavefordelingen indenfor den vidtgående specialunderundervisning, og jeg finder derfor ikkegrundlag for at foretage yderligere evalueringer/kortlægninger inden fol-keskolens specialundervisning som følge af kommunalreformen.På voksenspecialundervisningsområdet foreligger ligeledes en evalue-ringsrapport fra december 2003 fra Danmarks Evalueringsinstitut samten rapport udarbejdet af Amtsrådsforeningen i september 2003 om am-ternes specialundervisning for voksne.
8Begge Evalueringsinstituttets rapporter kan findes på Danmarks Evalue-ringsinstituts hjemmeside på følgende adresse:www.eva.dk.Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at lov om specialun-dervisning for voksne i dag anvendes til meget forskelligartede amts-kommunale opgaver. Som det fremgår af strukturaftalen fra juni 2004skal den nu igangsatte kortlægning af voksenspecialundervisningen tjenetil afklaring af mulighederne for, at en række af voksenspecialundervis-ningstilbuddene mere hensigtsmæssigt kan overflyttes til fx kommuner-nes genoptræningstilbud.Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder