Jeg vil gerne takke for den brede støtte, der er til lovforslaget, og forsøge at besvare et par af de spørgsmål og kritikpunkter, som blev rejst undervejs.
Jeg vil godt indlede med at sige, at lovforslaget bygger på betænkningen fra Brydensholtudvalget om økonomisk kriminalitet og datakriminalitet, og som flere har været inde på, er meningen med lovforslaget at lave en overbygningsbestemmelse i straffeloven, som omfatter alle grove overtrædelser af skatte-, afgifts-, told- og tilskudslovgivningen. Der indføres et generelt princip, hvor strafferammen forhøjes til fængsel i indtil 8 år for de meget grove tilfælde, og som flere har været inde på, skabes der også parallelitet mellem EU's svigbestemmelserne og svig med nationale midler, så man ikke rent teknisk kan spekulere i, om man svindler med EU- eller med nationale støtteordninger.
Flere ordførere, herunder Socialdemokratiets hr. Morten Bødskov og De Radikales hr. Simon Emil Ammitzbøll, har været inde på, at skal der være sikkerhed for, at denne lovgivning er kommet på plads, skal følgelovgivningen inden for andre ministres områder også være på plads. Det samme synspunkt blev faktisk gjort gældende, da vi behandlede lovforslaget forud for folketingsvalget, og jeg kan sige her til glædelig orientering, at skatteministeren har fremsat et lovforslag, som har tilknytning til det lovforslag, vi behandler her. Det hedder L 96, og det blev fremsat den 23. februar, så den følgelovgivning, vi drøftede dengang, kommer altså med Folketingets velvilje på plads, inden folketingsåret er slut.
Et andet spørgsmål, som er blevet rejst her i dag, er fra hr. Morten Messerschmidt. Jeg tror, det går på en misforståelse af, hvad lovforslaget egentlig omhandler, for så vidt angår § 289 og § 289 a. Det lød lidt på Dansk Folkepartis ordfører, som om vi har en soft on crime-justitsminister, der lemper lovgivningen og laver lempeligere straffelovsbestemmelser, men det er ingenlunde tilfældet. Der er tale om en betydelig skærpelse af lovgivningen, og jeg vil godt gøre lidt ud af at forklare lovteknikken, fordi jeg tror, hr. Morten Messerschmidt har læst tingene på en lidt anden måde, end de egentlig skal forstås.
Lovteknikken er bygget sådan op, at i de meget milde tilfælde kan man få en straf på op til 1 år og 6 måneders fængsel, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. Det er en meget sædvanlig praksis at sige, at der er en almindelig bestemmelse, der ikke har en særlig høj strafferamme, men det er faktisk sådan, at vi normalt rådgiver de andre ministerier ved at sige, at der er for det første en sådan bestemmelse, men der er for det andet en overliggende bestemmelse, som hæver strafferammen til det dobbelte, altså fra 4 til 8 år, og den opfanger alt.
Hvis man skulle følge hr. Morten Messerschmidts tankegang, ville der nærmest være tale om en lempelse, men vi forhøjer altså straffen til det dobbelte, fra 4 til 8 år, for de grovere overtrædelser. Dansk Folkeparti er meget velkommen til at stille spørgsmål om det mere lovtekniske under udvalgsbehandlingen, men jeg vil gerne understrege, at der altså er tale om en lovteknisk skærpelse og ikke en lempelse af reglerne. Det tror jeg må være ordene.
Jeg takker selvfølgelig for opbakningen og har også noteret mig, at der er andre elementer, som man gerne vil berøre under udvalgsbehandlingen.