SkatteministerietJ.nr. 2005-711-0048 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 110 - Forslag til Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 2 af 3. marts 2005. Kristian Jensen/ K.-H. Ludolph
Side 2Spørgsmål: Vil ministeren redegøre for, hvorledes der tænkes gennemført tilsyn med den kommende enhedsforvaltning? Spørgsmålet har tidligere været stillet i Folketings året 2004 -05, 1. samling, jf. L 130 spørgsmål 33. Svar: De kommunale skatteforvaltninger og skatteankenævnene er i dag selvstændige myndigheder, men undergivet statsligt tilsyn. Kernen i dette tilsyn er at sikre en ensartet og korrekt ligning på tværs af disse myndigheder. Med sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning til én landsdækkende forvaltningsmyndighed vil det selvsagt ikke give mening at videreføre tilsynet, som det kendes i dag. Det betyder imidlertid ikke, at retssikkerhed og ensartethed vil have en mindre fremtrædende plads i den fremtidige enhedsforvaltning, end det er tilfældet i dag. Tværtimod er et hovedsigte med organiseringen af told- og skatteforvaltningen som én landsdækkende forvaltningsmyndighed netop at styrke retssikkerheden og ensartetheden på skatteo mrådet. En samlet service - og kontrolstrategi for hele forvaltningen med fokus på bl.a. service, ko ntrol og retsanvendelse vil være med til sikringen heraf på land splan.På samme måde som den nuværende intern e revision i ToldSkat vil intern revision endvidere indgå som et centralt element i den overordnede styring af den kommende enhedsforvaltning. Den interne revision vil få en uafhængig status og vil rapportere direkte til den øverste chef for enhedsorganisationen med kopi til Rigsrevisionen. Revisionen vil bl.a. indebære tilsyn med, om organisationen når opstillede mål, om der tages skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af midler samt ved tilsyn med overholdelsen af bevillinger, love og andre forskrifter, indgå ede aftaler m.v.Endelig vil skatteforvaltningen som hidtil være undergivet almindeligt ministeransvar. Det skal i den forbindelse fremhæves, at sammenlægningen af den kommunale og statslige skatteforvaltning vil betyde, at skatteministeren får det politiske ansvar for hele told- og skatteopgaven, hvor ansvaret i dag deles mellem skatteministeren og de enkelte kommunalbestyrelser.