SkatteministerietJ.nr. 2004-711-0030 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 110 - Forslag til Skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 33 af 3. marts 2005. Kristian Jensen/ Birte Deleuran
Side 2Spørgsmål:Hvad er bevæggrunden for, allerede pr. 1. oktober 2005, at gennemføre en så omfattende fusion mellem den kommunale og den statslige skatteforvaltning, når vurderingen af de administrative og økonomiske konsekvenser, er behæftet med en så betydelig grad af usikkerhed?Svar:Som jeg redegjorde for i min besvarelse af spørgsmål 23 til det nu bortfaldne L 130, kan omlægningen på skatteadministrationsområdet stort set ses uafhængigt af den øvrige kommunalreform. Det har derfor været et ønske at tilrettelægge tidsforløbet således, at usikkerhedsperioden for medarbejderne i de eksisterende kommunale og statslige skatteforvaltninger bliver så kort som mulig i forbindelse med omlægningen.Der vil være en betydelig grad af usikkerhed forbundet med vurderingen af de administrative og økonomiske konsekvenser af en så omfattende omlægning, bl.a. som følge af, at alle kommunaløkonomiske konsekvenser forhandles med de kommunale parter i henhold til DUT-reglerne.Det ændrer ikke ved, at det er Regeringens vurdering, at der ved fusionen af den kommunale og den statslige skatteforvaltning, over en årrække vil kunne realiseres væsentlige effektiviseringer. Det har ikke på det foreliggende grundlag været muligt at foretage et endeligt skøn over de langsigtede konsekvenser. Regeringen vil derfor i foråret gennemføre en konsulentundersøgelse, der skal kortlægge effektiviseringspotentialet. Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget understøtter Strukturkommissionens betænkning vurderingen af, at der vil kunne opnås væsentlige effektivitets- og kvalitetsfordele ved en bedre organisering af området.