SkatteministerietJ.nr. 2005-711-0048 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 110 - Forslag til skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 44 af 3. marts 2005. Kristian Jensen/ Kaj-Henrik Ludolph
Side 2Spørgsmål 44: Vil ministeren i forlængelse af sin besvarelse af L 130 spørgsmål 21 og 31 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling oplyse, om det er hensigten, at udpegningen af medlemmer til skatteankenævnene skal ske for at sikre faglige kvalifikationer eller for at sikre et lægmandselement i klagebehandlingen på skatteområdet? Spørgsmålet har tidligere været stillet i Folketingsåret 2004 -05, 1. samling, jf. L 130 spørgsmål 94.Svar:Skatteankenævnene er forvaltningsorganer, som har til opgave at træffe korrekte afgørelser i konkrete klagesager, som er af stor betydning for den enkelte berørte borger. Nævnenes funktion er at sikre et lægmandselement i klagesagsbehandlingen. Dette er den eksisterende ordning, og der ændres ikke herved ved lovforslaget. Fordi skatteankenævnene er forvaltningsorganer, er det ikke i sig selv en kvalifikation for en lægmand, at vedkommende er medlem af et politisk parti, og det er ikke en kvalifikation for skatteankenævnet som helhed, at det er sammensat af repræsentanter for politiske partier, der er udpeget efter det nøjagtige politiske styrkeforhold i den pågældende kommune eller skatteankenævnskreds. Det afgørende set fr a borgerens synsvinkel er, at medlemmerne har de fornødne faglige og personlige kvalifikationer, og at de nyder den fornødne tillid i lokalområdet. Efter lovforslaget udnævnes skatteankenævnsmedlemmerne af skatteministeren efter indstilling fra kommunalbestyrelserne. Hver kommunalbestyrelse vil få indstillingsret til et antal pladser i et skatteankenævn, og til hver plads skal kommunalbestyrelsen indstille to personer samt to personer som suppleant for medlemmet. Dette giver kommunalbestyrelserne et råder um til at indstille repræsentanter for en bred vifte af partier. Som skatteminister vil jeg have mulighed for at udnytte min udnævnelseskompetence til at sikre, at også mindre partier er repræsenteret i skatteankenævnene i rimeligt omfang. Dette forudsætter imidlertid naturligvis, at kommunalbestyrelserne ved deres indstilling giver mig mulighed herfor. I begyndelsen af hver valgperiode udpeger eller indstiller kommunalbestyrelserne medlemmer til en lang række kommunale udvalg, råd og nævn m.v., deribland t skatteankenævnsmedlemmer. Henset hertil har jeg al mulig grund til at forvente, at kommunalbestyrelserne vil indstille en række egnede kandidater, der både opfylder de krav til faglige og personlige kvalifikationer, der med rimelighed kan stilles, og somsamtidig repræsenterer en bred vifte af partipolitiske interesser.