SkatteministerietJ.nr. 2005-711-0048 DenTilFolketingets SkatteudvalgL 110 - Forslag til skatteforvaltningsloven.Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 53, 54 og 55 af 18. marts 2005. Kristian Jensen/ Kaj-Henrik Ludolph
Side 2
Side 2Spørgsmål 53: Kan ministeren uddybe lovforslagets bemærkninger, hvor det fremgår at Skatterådet fremover ikke får afgørelseskompetence vedrørende samb eskatning af selskaber, men alene kompetencen til at fastsætte generelle retningslinjer for told- og skatteforvaltningens administration af reglerne for sambeskatning (jf. side 26)?Spørgsmål 54: Ministeren bedes opstille en oversigt over, hvilke typer af sager vedrørende sambeskatning (gerne med eksempler fra praksis) som det er, at Ligningsrådet (det kommende Skatteråd) kan behandle i dag, som det ikke skal kunne Svar: Efter de gældende regler har Ligningsrådet følgende afgørelseskompetencer vedrørende sambeskatning af selskaber:1)Ligningsrådet giver tilladelse til sambeskatning af aktieselskaber efter selskabsskattelovens § 31. 2)Ligningsrådet giver efter anmodning bindende forhåndsbesked om den skattemæssige virkning for spørgeren eller andre af en disposition, som spørgeren påtænker at foretage, jf. skattestyrelseslovens § 20 A. Anmodning om bindende forhåndsbesked kan dreje sig om, hvorvidt dispositioner, som spørgeren påtænker at foretage, vil betyde, at betingelserne for sambeskatning vil være til stede. Ad 1: Ligningsrådet har bemyndiget de skatteansættende myndigheder til at tillade sambeskatning. Det sker i Told- og Skattestyrelsens årligt udstedte cirkulærer om sambeskatning af selskaber mv., aktuelt TSS-cir. nr. 2004-42 af 16. december 2004 om sambeskatning af selskaber m.v. Der henvises til sambeskatningscirkulærets 2. afsnit, der har overskriften Sambeskatning af selskaber m.v.. Ligningsrådet er klageinstans for de skatteansættende myndigheders afgørelser om tilladelse til eller nægtelse af sambeskatning. Det beror på det generelle forvaltningsretlige princip om delegation, at den oprindeligt kompetente myndighed bliver klageinstans, hvis den uddelegerer sin kompetence til en anden myndighed. Ligningsrådet har i sambeskatningscirkulæret s punkt 3.1. fastsat nærmere regler om denne klageadgang. Ligningsrådet behandler årligt i størrelsesordenen 20 -25 klager over nægtelse af sambeskatning. Delegationsprincippet indebærer også, at Ligningsrådet i enhver konkret sag om tilladelse til sambeskatning kan tilbagekalde delegationen, det vil sige beslutte, at afgørelsen skal træffes af rådet selv og ikke af den skatteansættende myndighed. Jeg er ikke bekendt med, at Ligningsrådet har tilbagekaldt en delegation inden for de seneste 15 år.
Side 3Ligningsrådet har i sambeskatningscirkulærets punkt 1.3. særligt bestemt, at afgørelser om tilladelse til fornyet sambeskatning, efter at selskaberne selv har foranlediget en tidligere sambeskatning ophævet, skal træffes af Ligningsrådet. Ligningsrådet behandler årligt i størrelsesordenen 10 -12 sager herom. De foreslåede ændringer i selskabsskattelovens § 31 betyder, at afgørelseskompetencen i sager om tilladelse til sambeskatning flyttes fra Ligningsrådet til told - og skatteforvaltningen (den skatteansættende myndighed). Efter skatteforvaltningsloven vil told- og skatteforvaltningens afgørelser herom kunne påklages til Landsskatteretten, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, nr. 1. Dette indebærer, -at Skatterådet ikke skal behandle klager over nægtel se af sambeskatning (20-25 sager årligt),-at Skatterådet ikke skal behandle sager om tilladelse til fornyet sambeskatning (10 -12 sager årligt), og-at Skatterådet mister muligheden for at tilbagekalde delegation og selv træffe afgørelse i andre sager om tilladelse til sambeskatning.Ad 2: Skatterådets kompetence i sager om bindende svar (tidligere bindende forhåndsbesked og bindende ligningssvar) berøres ikke af de foreslåede ændringer i selskabsskattelovens § 31. Bindende svar, der angår sambeskatningsspør gsmål, vil skulle afgives af Skatterådet, i det omfang spørgsmålene er principielle, jf. skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4. Der henvises herom til lovforslagets bemærkninger, afsnit 4.7. Spørgsmål 55: Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om placering af tre yderligere skattecentre i henholdsvis Sønderborg, Silkeborg og Hobro?Svar: Beslutningen om antallet og placeringen af skattecentrene indgår i regeringens aftale med Dansk Folkeparti af september 2004 om udmøntningen af kommunalreformen.Skattecentrene er en del af den statslige enhedsforvaltning på skatteområdet, told - og skatteforvaltningen, der etableres ved lovforslaget. Spørgsmålet om antallet af skattecentre og deres placering er et spørgsmål om organ iseringen af enhedsforvaltningen og er derfor ikke et lovgivningsanliggende, men et regeringsanliggende. I overensstemmelse hermed indeholder lovforslaget hverken
Side 4bestemmelser om, at der skal være 30 skattecentre, eller bestemmelser om, hvor disse skal være placeret geografisk. Jeg henviser til bemærkningerne til forslaget til § 1.