Skatteministeriet J.nr. 2004-711 - 0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg Ad L 112 – Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer. Hermed  fremsendes  ændringsforslag,  som  jeg  ønsker  at  stille  ved  2. behandlingen af ovennævnte lovforslag. Kristian Jensen /Jesper Skovhus Poulsen
Skatteministeriet J. nr. 2005- 711-0040 Ændringsforslag til 2. behandlingen af Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer – L 112 Til § 4 1) Stk. 1 affattes således: § 4. Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen. Klagen skal indgives skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være modtaget senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Der kan dog ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen. Kan restanceinddrivelsesmyndigheden ikke give fuldt medhold i klagen, og klagen fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.”. [Dispensation for 3 måneders klagefristen og præcisering af remonstrationsordningen] Til § 5 2) I stk. 1, stk. 2, stk. 3 og  stk. 4 ændres ”1. oktober 2005” til: ”1. november 2005”. [Ændring   af   virkningstidspunktet   for   samlingen   af   inddrivelsen   i   staten   og konsekvenser heraf] Til § 6 3) I stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres ”1. oktober 2005” til: ”1. november 2005”.
[Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 7 4) I stk. 1 ændres ”1. oktober 2005” til: ”1. november 2005”. [Konsekvens af ændring af virkningstidspunktet for samlingen af inddrivelsen i staten] Til § 10 5) Paragraffen affattes således: § 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 6, stk. 2, skal indgås mellem Skatteministeriet og den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dato.”. [Lempelse af frist for indgåelse af aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte] Til § 11 6) I stk. 1 ændres  ”aftale senest den 15. juni 2005” til: ”eller er opnået enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005”. [Lempelse af fristen for indbringelse for det særlige nævn] Bemærkninger Til nr. 1 Ifølge forslaget til § 4 skal en klage over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser være modtaget af restanceinddrivelsesmyndigheden senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at det i helt særlige tilfælde vil være urimeligt at afvise en klage, alene fordi klagefristen er overskredet. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis klager pga. hospitalsindlæggelse eller lignende har været ude af stand til at fremsende klagen rettidigt, jf. også besvarelsen af udvalgets spørgsmål 8 til lovforslaget (L 112).
Det foreslås derfor, at det direkte i loven angives, at der kan ses bort fra en fristoverskridelse, hvis særlige omstændigheder taler derfor. Den foreslåede bestemmelse svarer herved til den tilsvarende dispensationsadgang ved klage til Landsskatteretten på skatteområdet.   Det foreslås endvidere, at proceduren for den foreslåede remonstrationsordning, hvormed restanceinddrivelsesmyndigheden på baggrund af en indgivet klage kan genoptage sagen, præciseres. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grun dlag af klagen finder anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan således på baggrund af en indgivet klage træffe en ny afgørelse i sagen, hvorefter klager gives helt eller delvist medhold. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden ikke finder grundlag for at genoptage sagen, eller hvis  restanceinddrivelsesmyndigheden kun kan give delvis medhold i klagen, og klagen i den anledning fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden klagen til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen. Til nr. 2-4 Det er besluttet at udskyde fusionen på skatte - og inddrivelsesområdet fra 1. oktober 2005, som blev besluttet efter folketingsvalget den 8. februar 2005, til 1. november 2005.  Som  følge  heraf  foreslås  det  at  ændre  virkningstidspunktet  for  samlingen  af inddrivelsen af offentlige fordringer i en ny statslig restanceinddrivelsesmyndighed under  Skatteministeriet  fra  den  1.  oktober  til  den  1.  november  2005.  I  alle  de situationer,   hvor   den   1.   oktober   2005   er   foreslået   som   skæringsdato,   ændres skæringsdatoen til den 1. november 2005. Der er lagt stor vægt på at gøre perioden med usikkerhed for medarbejderne så kort som overhovedet muligt og samtidig sikre en ordentlig proces og rimelige frister. En del af forpligtelserne i forhold til at involvere personalet og dets organisationer påhviler kommunerne. Skatteministeriet har derfor igennem hele forløbet været i tæt kontakt med KL om bl.a. tids- og handleplaner. KL har i den sammenhæng tillagt det afgørende betydning, at der gives mere tid til den kommunale del af processen. Til nr. 5 og 6 I  det  fremsatte  lovforslag  er  det  fastsat,  at  aftale  om  overførsel  af  ansatte,  aktiver, rettigheder og forpligtelser vedrørende den oprindeligt foreslåede dato  – 1. oktober 2005 – for samlingen af inddrivelsen i staten skulle være indgået senest den 15. juni
2005. I mangel af aftale senest denne dato skal et af skatteministeren særligt nedsat nævn træffe beslutning om fordelingen. Som konsekvens af, at fusionsdatoen foreslås ændret til den 1. november 2005, foreslås fristen for at indgå aftale om overførsel og fordeling m.m. ændret til den 15. august 2005. Det forudsættes med lovforslagets almindelige bemærkninger, at Skatteministeriet og kommunen  fører  reelle  forhandlinger  og  bestræber  sig  på  at  nå  til  enighed  om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter, ansatte, indgåelse af lejemål og overførsel af fast ejendom, således at det som udgangspunkt ikke bliver nødvendigt  at nedsætte det særlige nævn efter forslagets § 71. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, hvis et positivt forhandlingsforløb skal afbrydes med henblik på inddragelse af nævnet, alene fordi fristen den 15. august 2005 i den konkrete situation kan være vanskelig at overholde. Det foreslås derfor  under nr. 4, at parterne ud over at have indgået aftale senest den 15. august 2005, også inden for denne frist kan være enige om, at aftale kan indgås umiddelbart efter denne dato. I så fald vil der ikke være pligt til inddragelse af det særlige nævn. Aftale vil i disse tilfælde skulle indgås inden for en frist, der – hvis der alligevel måtte være uenighed  – tillader inddragelse af nævnet og en nævnsbeslutning inden den 1. november 2005. For  den  modsatte  situation,  hvor  parterne  allerede  inden  den  15.  august  2005  må konstatere, at enighed om en aftale ikke kan opnås, vil der efter lovforslaget kunne ske nedsættelse  af  nævnet  og  indbringelse  af  uenigheden  for  dette  også  inden  den  15. august 2005.
Ændringsforslagene sammenholdt med lovforslaget som fremsat. Lovforslaget som fremsat    § 4. Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen. Klagen skal indgives skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være modtaget senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning til at genoptage sagen, kan restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis klageren er enig deri, genoptage sagen. I andre tilfælde videresender restanceinddrivelsesmyndigheden     klagen     til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen. Stk. 2. --- §    5.    Loven    træder    i    kraft    dagen    efter offentliggørelse i Lovtidende og har virkning fra den 1. oktober 2005, jf. dog stk. 2-4 og §§ 6-14.    Stk. 2. Fordringer m.v., for hvilke fordringshaveren,   eller  den  der  på  vegne  af fordringshaveren    opkræver    fordringen,    har iværksat inddrivelse, overgår til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden den 1. oktober 2005, jf. dog § 14. Stk. 3. ---    Stk. 4. Afgørelser om inddrivelse omfattet af klagereglerne  i  §  4,  stk.  1,  der  inden  den  1. oktober   2005   er   påklaget   til   de   hidtidige klageinstanser, overgår til behandling i Ændringsforslagene . behandling af Forslag til Lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer Til § 4 1) Stk. 1 affattes således: § 4. Klager over restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelser om inddrivelse af fordringer m.v. kan indbringes for Landsskatteretten, medmindre andet er bestemt i lovgivningen. Klagen skal indgives skriftligt til restanceinddrivelsesmyndigheden og skal være modtaget senest 3 måneder efter  modtagelsen af den afgørelse, der klages over. Der kan dog ses bort   fra   en   fristoverskridelse,   hvis   særlige omstændigheder taler derfor. Hvis restanceinddrivelsesmyndigheden på grundlag af klagen finder anledning dertil, kan restanceinddrivelsesmyndigheden genoptage sagen.   Kan   restanceinddrivelsesmyndigheden ikke  give  fuldt  medhold  i  klagen,  og  klagen fastholdes, videresender restanceinddrivelsesmyndigheden     klagen     til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen.”. Til § 5 1) I stk. 1, stk. 2, stk.  3 og stk. 4 ændres ”1. oktober 2005” til: ”1. november 2005”.
Landsskatteretten  den  1.  januar  2006,  hvis  de hidtidige klageinstanser ikke har færdigbehandlet klagen inden denne dato, jf. dog § 14. § 6.  Skatteministeriet overtager med virkning fra    den    1.    oktober    2005    de    aktiver,    der udelukkende   er   knyttet   til   den   kommunale varetagelse af inddrivelsesopgaven, jf. dog om fast ejendom stk. 2. Skatteministeriet indtræder endvidere    fra    den    1.    oktober    2005    i    de rettigheder og pligter, der udelukkende er knyttet til den kommunale varetagelse af inddrivelsesopgaven. Stk. 2. --- §  7.  Skatteministeriet  overtager  fra  den  1. oktober    2005    de    kommunalt    ansatte,    der udelukkende eller helt overvejende er beskæftiget med varetagelsen af inddrivelsesopgaven. Stk. 2. --- § 10. Aftale om overførsel af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7, herunder leje af fast ejendom eller lokaler eller overførsel af  fast  ejendom  efter  § 6,  stk. 2,  skal  indgås mellem     Skatteministeriet     og     den     enkelte kommune senest den 15. juni 2005. § 11..  Skatteministeren  kan  nedsætte  et  nævn, der   kan   træffe   beslutning   om   overførsel   af aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte, der overføres efter § 6 og § 7, herunder leje af fast ejendom  eller  lokaler  eller  overførsel  af  fast ejendom  efter  § 6,  stk. 2,  hvorom  der  ikke  er indgået aftale s enest den 15. juni 2005, jf. § 10. Stk. 2.-4. --- Til § 6 2)    I  stk.  1,  1.  og  2.  pkt.,  ændres  ”1.  oktober 2005” til: ”1. november 2005”. Til § 7 3)    I  stk.  1  ændres  ”1.  oktober  2005”  til:  ”1. november 2005”. Til § 10 4)  Paragraffen affattes således: §    10.    Aftale    om    overførsel    af    aktiver, rettigheder og pligter samt ansatte efter § 6 og § 7,  herunder  leje  af  fast  ejendom  eller  lokaler eller overførsel af fast ejendom efter § 6, stk. 2, skal  indgås  mellem  Skatteministeri et  og  den enkelte kommune. Parterne skal senest den 15. august 2005 have indgået aftale eller være nået til enighed om, at aftale indgås umiddelbart efter denne dato.”. Til § 11 5)   I stk. 1 ændres ”aftale senest den 15. juni 2005” til: ”eller er opnået  enighed om indgåelse af aftale senest den 15. august 2005”.