Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-733-0001 Dok.: JOK40110 Besvarelse  af  spørgsmål  nr.   6  af  29.  marts  2005  fra  Folketingets  Retsudvalg  vedrørende forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om  fuldbyrdelse  af  straf  m.v.  (Fuldbyrdelse  af  straf  på bopælen  under  intensiv  overvågning  og  kontrol  samt  b egrænset  fællesskab  for  ”negativt stærke” indsatte m.v.)(L 12). Spørgsmål: ”Der ønskes en redegørelse for, hvilke retningslinjer, der skal anvendes ved fortolk- ningen af ordene ”en generel truende stemning” i § 33 a, stk. 1, idet dette kan fortol- kes  meget  vidtgåe nde.  Hvorledes  vil  man  sikre,  at  det  ikke  bliver  en  vurdering  af, hvilket tilhørsforhold en bestemt indsat har – f.eks. at han automatisk bliver stemplet som negativt stærk indsat, fordi han er rocker.” Svar: Med bestemmelsen i lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås  der i straffuldbyrdelseslovens § 33 a indsat en udtrykkelig hjemmel til midlertidigt at begrænse eller ophæve fællesskabet i hele eller dele af institutionen,  når  helt  ekstraordinære  ordens -  og  sikkerhedsmæssige  hensyn  gør  det  påkrævet, herunder når det under hensyn til en  generelt truende stemning i institutionen er nødvendigt  af hensyn  til  medindsattes  og  personalets  sikkerhed.  I  lyset  af  bl.a.  fangeoprøret  i  Nyborg  Stats- fængsel i foråret 2004  er det Justitsministeriets opfattelse, at der er behov for at skabe en sådan udtrykkelig hjemmel i straffuldbyrdelsesloven. Som  anført  under  pkt.  3.2.3.1.  i  lovforslagets  almindelige  bemærkninger  tager  den  foreslåede bestemmelse  bl.a.  sigte  på  samme  (nødretslignende)  situationer,  som  er  omfattet  af  §  3  i  b e- kendtgørelse nr. 573 af 5. juli 2002 om indsattes adgang til fællesskab m.v. med andre i krimi- nalforsorgens  institutioner  (fællesskabsbekendtgørelsen),  hvorefter  der  består  en  begrænset  a d- gang til at begrænse eller ophæve fællesskabet midlertidigt, når de r foreligger helt særlige situa- tioner.  Af  samme  årsag  er  det  i  den  foreslåede  bestemmelse  fastsat,  at  bestemmelsen  kun  kan bringes  i  anvendelse,  når   ”helt  ekstraordinære  ordens-  og  sikkerhedsmæssige  hensyn  gør  det påkrævet ”.  
- Det er i bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse  anført, at bestemmelsen bl.a. vil kunne finde anvendelse, hvor der foreligger bombetrusler mod institutionen, hvor der er alvorlige over- fald  de  indsatte  imellem  eller  over  for  personalet,  hvor  der  er  mistanke  om  tilstedeværelse  af skydevå ben eller lignende i institutionen, og hvor den dermed forbundne risiko for indsatte eller personalet gør det nødvendigt midlertidigt at begrænse eller ophæve fællesskabet. Bestemmelsen vil ifølge bemærkningerne ligeledes kunne anvendes, hvor der er oprør, optræk til oprør eller en generelt truende stemning blandt de indsatte i institutionen eller dele af denne. Der  er  ikke  i  lovforslagets  bemærkninger  angivet  konkrete  retningslinjer  for  fortolkningen  af udtrykket ”en generelt truende stemning blandt de indsatte i institutionen eller dele af denne”, idet det er vanskeligt på forhånd at forudse  , hvilke konkrete situationer der kan opstå . Som anført ovenfor, er det imidlertid forudsat, at bestemmelsen udelukkende bringes i anvendelse, når  helt ekstraordinære ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn gør det påkrævet , ligesom foranstaltningen efter den foreslåede bestemmelse i § 33 a, stk. 2, ikke må have et omfang eller en udstrækning, der er mere vidtgående, end de ekstraordinære ordens - eller sikkerhedsmæssige hensyn nødven- diggør. Bestemmelsen kan således ikke bringes i anvendelse alene på grundlag af, at en eller flere in  dsat- te  har  tilhørsforhold  til  bestemte  grupper,  men  derimod  kun,  hvis  der  foreligger  de  ovenfor nævnte helt ekstraordinære situationer i institutionen eller i dele af denne.