Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 26. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe- riets besvarelse af spørgsmål nr. 178 - 247 af 23. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 26. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 23. maj 2005 Spørgsmål 197: ”Ministerens anmodes om at fremlægge en udtømmende og letlæst oversigt over samtlige de områder, hvor EU-forfatningen efter regeringens opfattelse betyder, at der overlades yderligere beføjelser til EU, således at proceduren i grundlovens § 20 skal følges, idet der henvises til, at hverken L 137 eller ju- stitsministeriets  ”Redegørelse  af  22.  nov.  2004  om  visse  forfatningsretlige spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af  traktat om en  forfat- ning for Europa” (EUU alm.del – bilag (041) 64) bringer en sådan oversigt, der kan give vælgerne et præcist overblik over den suverænitetsafgivelse, der sker med EU-forfatningen.” Svar: Der sker med forfatningstraktaten overladelse af yderligere beføjelser til EU, som forudsætter anvendelse af grundlovens § 20, jf. Justitsministeriets rede- gørelse af 22. november 2004 for visse forfatningsretlige spørgsmål i forbin- delse  med  Danmarks  ratifikation  af  traktat  om  en  forfatning  for  Europa. Dette  gælder  inden  for  følgende  områder,  hvor  medlemsstaterne  har  anset det som et formål med bestemmelserne i forfatningstraktaten at tillægge EU yderligere kompetence: - Artikel I-51, som betyder, at EU’s adgang til at regulere bl.a. beskyttel- sen af borgerne i forbindelse med behandling af personoplysninger vil gælde i forhold til alle aktiviteter, der er omfattet af EU-retten og ikke kun områder, der i dag er omfattet af det såkaldte 1. søjle-samarbejde.   - Artikel  III-160,  der  indebærer,  at  EU  også  får  beføjelser  til  –  med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme og dermed be- slægtede aktiviteter – at vedtage administrative foranstaltninger vedrø- rende kapitalbevægelser og betalinger, der retter sig mod personer el- ler  enheder,  som  ikke  har  forbindelse  til  tredjelande  eller  på  anden måde er direkte omfattet af de udenrigspolitiske aspekter af EU’s fæl- lesholdninger.     - Artikel III-278 om overvågning, varsling og bekæmpelse af alvorlige grænseoverskridende sundhedstrusler m.v. - Artikel  III-364,  som  skaber  mulighed  for  at  tillægge  EU-domstolen kompetence i sager om tvister om intellektuelle ejendomsrettigheder, der vedrører retsakter vedtaget på grundlag af forfatningstraktaten.  
3 Herudover  fremgår  det  af  Justitsministeriets  redegørelse,  at  proceduren  i grundlovens § 20 vil skulle følges i relation til følgende bestemmelser i for- fatningstraktaten: - Artikel I-9, stk. 2, om EU’s tiltrædelse af Den Europæiske Menneske- rettighedskonvention. - Artikel  I-18  –  den  såkaldte  fleksibilitetsbestemmelse  –  som  følge  af forfatningstraktatens  ændrede  formulering  af  EU’s  målsætninger  og rammer. - Artikel III-125, stk. 2, om unionsborgeres ret til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område, som må antages i et vist omfang at  indebære  en  udvidelse  af  EU’s  beføjelser til  at vedtage  foranstalt- ninger om pas, identitetskort mv.   - Artikel III-127, stk. 3, om adgangen til at fastlægge fælles regler, der kan  lette  medlemslandenes  udøvelse  af  diplomatisk  og  konsulær  be- skyttelse af andre medlemsstaters statsborgere over for tredjelande. - Artikel III-254 om rumpolitik. Justitsministeriet lægger i redegørelsen til grund, at forfatningstraktatens del III,  afsnit  III,  kapitel  IV,  om  grænsekontrol,  asyl,  indvandring,  civilretligt samarbejde,  retligt  samarbejde  i  straffesager  og  politisamarbejde  indeholder overladelse  af  beføjelser til  EU.  Hele dette  kapitel  er imidlertid  omfattet  af Danmarks retlige forbehold for så vidt bestemmelserne ikke angår udpegning af de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passa- ge af EU-landenes ydre grænser, eller foranstaltninger vedrørende en ensartet udformning af visa. Justitsministeriet konkluderer på den baggrund, at Dan- marks  tilslutning  til  forfatningstraktatens  del  III,  afsnit  III,  kapitel  IV,  ikke indebærer overladelse af nye beføjelser.