Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets besva- relse af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5-176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 77: ”Kan ministeren bekræfte, at uanset den politiske aftale mellem regeringen, Socialdemo- kratiet, Det Radikale Venstre og SF om, at Danmark skal modsætte sig et forslag med hjemmel i artikel III-136, såfremt det berører grundlæggende aspekter af Danmarks so- ciale sikringssystem – efter en ekspertvurdering, så kan et andet EU-land indklage Dan- mark for EU-domstolen og EU-domstolen kan underkende den danske afvisning af for- slaget, hvis f.eks. andre EU-lande ikke finder, at kriteriet for brug af den såkaldte nød- bremse er opfyldt.” Svar: Forfatningstraktatens  hovedregel  for  beslutningsprocedurerne  betyder,  at  beslutninger om koordination af sociale sikringsordninger, jf. art. III-136, stk. 1, skal træffes med den almindelige lovgivningsprocedure, dvs. med kvalificeret flertal i Rådet og med Europa- Parlamentet som medlovgiver.   I henhold til art. III-136, stk. 2, vil det imidlertid være muligt for et medlem af Rådet at anmode om, at et konkret forslag forelægges Det Europæiske Råd, hvis medlemmet fin- der, at forslaget vil berøre grundlæggende aspekter af det pågældende medlemslands so- ciale sikringssystem, herunder anvendelsesområde, omkostninger og økonomiske struk- tur, eller berøre dette systems finansielle balance.   Såfremt denne procedure anvendes, suspenderes den almindelige beslutningsprocedure. Det Europæiske Råd skal ifølge bestemmelsen inden fire måneder efter denne suspensi- on enten sende forslaget til fornyet Rådsbehandling eller anmode Kommissionen om at fremlægge et nyt forslag. Det følger imidlertid af art. I-21, at Det Europæiske Råd træf- fer afgørelse med konsensus, medmindre andet er fastsat i forfatningstraktaten. Uanset tidsfristen på fire måneder vil Det Europæiske Råd derfor ikke kunne træffe beslutning, hvis et medlemsland modsætter sig dette.    Det  fremgår  af  den  politiske  aftale  mellem  Regeringen  (Venstre  og  Det  Konservative Folkeparti),  Socialdemokraterne,  Socialistisk  Folkeparti  og  Det  Radikale  Venstre  om Danmark i det udvidede EU, at ”hvis et forslag efter en sagkyndig vurdering, om nød- vendigt med inddragelse af ekstern ekspertise, vurderes at berøre grundlæggende aspek- ter af Danmarks  sociale sikringssystem eller dets finansielle balance,  er vi enige om at insistere på, at forslaget behandles i Det Europæiske Råd, og at Danmark modsætter sig en vedtagelse af forslaget.”
3 Dette ændrer ikke på EU-Domstolens almindelige kompetence til at påkende spørgsmål om medlemslandenes overholdelse af deres EU-retlige forpligtelser.