Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 17. maj 2005 Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministeriets besva- relse af spørgsmål nr. 1-2 af 14. april, nr. 3-4 af 21. april samt 5-176 af 2. maj 2005 (ad L 137).  
2 UDENRIGSMINISTERIET EUP j.nr. 400.A.2-10-1 Nordgruppen Den 17. maj 2005 Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 137 af 2. maj 2005 Spørgsmål 78: ”Vil ministeren redegøre for, hvordan ordene ”Traktatens forpligtelse til forbedring af militære kapaciteter medfører ikke, at dette skal ske ved en forøgelse af militærudgifter- ne. Målet kan nås på anden vis” skal forstås i den politiske aftale mellem regeringen, So- cialdemokratiet, Det Radikale Venstre og SF?” Svar: Forfatningstraktaten forpligter ikke medlemslandene til at øge deres forsvarsbudgetter, men  til  at  forbedre  deres  kapacitet  til  krisestyringsopgaver,  som  de  er  defineret  under den  fælles  sikkerheds-  og  forsvarspolitik,  jf.  art.  I-41,  stk.  1.  Fastlæggelsen  af  et  lands konkrete militære kapacitet er grundlæggende et nationalt anliggende, og forfatningstrak- taten  angiver  således  ikke  specifikke  kapacitetsniveauer.  Forfatningstraktaten  ændrer heller ikke ved, at det er medlemslandene selv, der fastlægger deres nationale forsvars- budgetter, og som afgør, hvorvidt de kan stille militære eller andre midler til rådighed for de  konkrete  EU-ledede  krisestyringsoperationer.  Forbedring  af  militære  kapaciteter  er med  andre  ord  ikke  ensbetydende  med  øgede  udgifter,  men  kan  f.eks.  opnås  gennem modernisering og omlægning af forsvarets opgaver.