Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Dok-id. 342267
Til
Videnskabsudvalget
Kære medlemmer af Videnskabsudvalget
Vedlagt følger høringsnotat vedrørende høring over forslag til lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Lovforslaget
implementerer dele af Europa -Parlamentets og Råde ts direktiv 2003/98/EF af 17.
november 2003, om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.
Lovforslaget fremsættes efter lovprogrammet marts II.
Med venlig hilsen
Helge Sander
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
2
Høringsnotat vedrørende forslag til
lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer
Høringsnotatet indeholder:
I. Generelle bemærkninger til udkastet til lov
II. Bemærkninger til lovforslagets enkelte paragraffer
I. Generelle bemærkninger til udkastet til lov
1.1. Formål og anvendel sesområde
Amtsrådsforeningen finder overordnet set, at det er et interessant forslag,
der kan initiere og standardisere en serviceorienteret it-arkitektur til
adgangen til videreanvendelse af den offentlige sektors data. Ligeledes
stø tter Amtsrådsforening en tanken om videreanvendelse af offentlige data.
CSC Danmark har gennemgået det fremsendte lovforslag og finder, at
forslaget på en udmærket måde kan medvirke til at fremme
videreanvendelsen af den offentlige sektors data. CSC Danmark
bemærker, at loven skal udfyldes af de berørte myndigheder og ikke i sig
selv ændrer den beståe nde adgang til offentlige data.
Danske Mediers Forum bifalder indledningsvis lovforslaget, som har til
formål at fremme innovation i informationsindustrien ved at forbedre
betingelserne for den kommercielle videreanvendelse af offentlig
information.
Danske Mediers Forum har som udgangspunkt forståelse for, at Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling ikke ønsker at foregribe
Offentlighedskommissionens igangværende arbejde , og at lovforslaget
derfor ikke fraviger de gældende aktindsigtsordninger, der er fastlagt i
offentligheds- og forvaltningsloven.
Danske Mediers Forum anfører dog, at det desuagtet er essentielt, at loven
er
dynamisk
og
kan
tilpasses
de
ændringer,
som
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
3
Offentlighedskommissionen måtte komme frem til. Medierne skal derfor
anbefale, at der i selve lovforslaget tages forbehold for den kommende
revision af offentlighedsloven f.eks. ved, at der bestemmelser om
sagsbehandlingsfrister m.v. skal tilpasses eventuelle ændringer i den nye
offentlighedslov.
Danske Mediers Forum konstaterer, at lovforslaget, der har til hensigt at
implementere direktivet ( 2003/98/EF af 17. november 2003 om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer), lægger sig
meget tæ t op af direktivets minimumsstandarder. Dette giver anledning til
helt generelt at påpege det ønskværdige i, at man i de tilfælde, hvor der
ikke ses at være noget til hinder for videreanvendelse, tillod en mere
vidtgående og visi onær videreanvendelse i ove rensstemmelse med
målsætningen om, at u nderstøtte udviklingen af en konkurrencedygtig
dansk informationsindustri.
Medierne finder det konkret beklageligt, at lovforslaget ikke pålægger
offentlige myndigheder en reel forpligtelse til at tillade genbrug af
offentlige dokumenter og data, som er alment tilgængelige, og hvor der
juridisk set ikke er noget i vejen for en sådan videreanvendelse.
Medierne er i den forbindelse opmærksomme på, at lovforslaget skal anses
som en supplerende ramme til eksisterende lovgivning, og at denne ikke i
sig selv skaber ret til at få adgang til information. Medierne finder dog, at
det ville være hensigtsmæssigt, såfremt lovforslaget som et minimum
indeholdt en henvisning til offentlighedslovens meroffentlighedsprincip,
og en dertil hørende forpligtelse til at overveje ansøgninger om
videreanvendelse, i det omfang de ikke er omfattet af lovens
undtagelsesbestemmelser. Der henvises i den forbindelse til myndighedens
mulighed for at indstille den videre behandling af ansøgningen, såfremt
ansøgeren ikke er indstillet på at betale udgifterne forbundet med
myndighedens behandling.
DANSK IT bemærker overordnet, at foreningen bakker op om
intentionerne med lovforslaget, idet der skabes mulighed for en
samfundsøkonomisk mere optimal udn yttelse af de informationer, den
offentlige sektor besidder. Det er samtidig informationer, som kan indgå i
digitale indholdstjenester og dermed medvirke til at fremme nytten af disse
tjenester. I den forbindelse er det et væsentligt element, at informatio ner
skal stilles til rådi ghed til omkostningsbaserede priser, som det fremgår af
forslaget.
DANSK IT opfordrer imidlertid til, at der gøres fortsatte bestræbelser på at
udvide adgangen til videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer, således at der anlægges en mere offensiv vinkel herpå. En
mere offensiv vinkel bør eksempelvis i højere grad tage udgangspunkt i at
sikre en aktiv videreformidling af information frem for alene en passiv
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
4
adgang til information. En sådan ændring af forslaget vil bi drage til den
mere ambitiøse nyttiggørelse af offentlige informationer, som DANSK IT
lægger
vægt
på.
DICAR hilser intentionerne med denne lov - og det bagvedliggende PSI-
direktiv - meget velkommen. DICAR finder, at der er et stærkt behov for
at gøre det l ettere at benytte offentlige data til indholdstjenester. DICAR
ønsker dog at påpege, at lovforslaget med sine generelle formuleringer
risikerer ikke at leve op til intentionerne i direktivet.
DICAR finder, at Danmark bør udnytte muligheden for at gå vider e end de
minimumsstandarder, der er fastsat i direktivet, tillade en mere vidtgående
videreanvendelse samt reelt sikre, at denne lov bliver mere end et tomt
slag i luften.
Erhvervs- og Byggestyrelsen (EBST) bemærker, at EBST støtter
lovforslaget, som må s es som et væsentligt skridt frem mod at skabe en
fælles europæisk ramme om de nationale tiltag til videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer.
EBST finder det væsentligt, at direktivet fremhæver, at offentlige data bør
stilles til rådighed på vilkår, der fremmer udstrakt brug af dem, især fordi
den øgede brug af data er med til at sikre en øget bevågenhed og indsats
omkring sikring af god datakvalitet i de offentlige data. Dette har netop
været bevæggrunden for opbygningen af den Offentlige
Informations
Server (OIS) hos EBST.
FDIH finder forslaget positivt, da foreningen støtter alle bestræbelser til
fremme af eGovernment, offentlige selvbetjeningsløsninger og innovation.
Finansministeriet
kan
overordnet
set
tilslutte
sig
lovforslagets
målsætni nger om at fremme videreanvendelsen af offentlige informationer
på ge nnemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår.
Finansministeriet noterer endvidere, at Videnskabsministeriet med
inddragelse af Justitsministeriet har udformet lovforslaget på en må de, så
lovforslaget ikke ændrer på gældende aktin
dsigtsordninger, der er fastlagt i
offentligheds- og forvaltningsloven og ej heller ændrer de rettigheder og
forpligtelser, der gælder for behandling af persondataoplysninger, jf.
persondataloven. Det fremgå r således klart af lovforslagets bemærkninger,
at lovforslaget alene regulerer de tilfælde, en myndighed vælger at stille
data til rådighed for videreanvendelse, men ikke indeholder en forpligtelse
til at stille data til rådighed for videreanvendelse, som myndigheden ikke
allerede har en forpligtelse til at stille til rådighed jf. offen tlighedsloven.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
5
Finansrådet anfører, at forslaget til videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer vil gavne udbredelsen af elektroniske services til
gavn for borgere og virksomheder i Danmark.
HTS-Interesseorganisationen (HTS-I) finder forslaget positivt, og HTS-I
støtter væksten i informationsindustrien og fastsættelsen af gunstige vilkår.
ITEK kan fuldt ud tilslutte sig selve formålet med lovudkastet og anse r det
endvidere for væsentligt, at Danmark implementerer direktivet rett idigt.
KL hilser Videnskabsministeriets anbefaling af en ensartet og på sigt
standardiseret tilvejebringelse af elektroniske data og videreudnyttelse af
disse velkommen. KL har stor interesse i lovforslaget, idet langt de fleste
borgerrettede informationer findes i kommunerne.
KL finder dog, at relationen af lovens område i forhold til reguleringen af
den
offentlige
sektors
informationer
efter
forvaltnings-
og
offentlighedsloven er uklar.
KL bemærker i øvrigt generelt, at såvel samarbejdet i den offentlige sektor
som mellem den offentlige og private sektor generelt stiller stigende krav
til udveksling af data. KL foreslår derfor, at regeringen generelt bør
vurdere nye lovforslag i forhold til konsekvenser for offentlige
myndigheders adgang til data - særligt i forhold til data, der skal benyttes i
betjening af borgere og virksomheder.
KMD finder, at forslaget er et velkomment bidrag til at styrke den
yderligere udvikling af digitale tjenester i informationssamfundet.
KMD anfører yderligere, at de informationer, der er omfattet at loven vil
være beskrevet i et meget komplekst samspil af rent national lovgivning og
anden lovgivning baseret på implementering af EU -direktiver. Der tænkes
her navnlig på forvaltningsloven, offentlighedsloven og lov om behandling
af personoplysninger. Det kan derfor både for den enkelte myndighed og
for
de
konkrete
eller
potentielle
aktører
på
informationsformidlingsområ det være vanskeligt at identificere de
informationer, der kan udnyttes i forbindelse med loven. KMD henstiller
derfor til, at der udarbejdes en grundig vejledning, der kan bidrage til at
lette denne problematik.
Miljøministeriet henviser til høringssvar fra Kort - og Matrikelstyrelsen.
Endvidere har Miljøministeriet bemærket, at lovforslaget, jf. lovens § 3,
stk.
3,
ikke
gælder
forskningsinstitutioner,
hvorfor
sektorforskningsinstitutionerne
Danmarks
Miljøundersøgelser
og
Danmarks og Grønlands Geol ogiske Undersøgelse ikke er omfattet.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
6
Realkreditrådet og Realkreditnettet A/S har med stor tilfredshed noteret
udkastet til forslag til lov om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer. Initiativet rummer og præsenterer på glimrende vis
visionerne og muligheder for stigende anvendelse af offentlige
informationer.
Realkreditrådet og Realkreditnettet A/S anfører, at åbning af adgangen til
informationer kombineret med digitalisering og standardisering skaber
spændende
perspektiver
for
den
fortsatte
udvikling
af
informationstjenester til brug for finansiering og handel med fast ejendom.
En lang række offentlige data indgår i dag i behandlingen af
realkreditlå nesager samt som dokumentationen i forbindelse med
ejendomshandel. Mange af disse stilles allerede i dag til rådighed via Den
Offentlige Informationsserver (OIS). Vilkårene for anvendelse og
prisfastsættelse af disse data svarer på flere måder til principperne, der
skitseres i det fremsendte lovudkast. Realkreditinstitutterne er dog fortsat
henvist til at søge tin gbogsoplysninger via tingbogen, som er prissat efter
andre principper, end der lægges op til i lo vudkastets § 8.
Realkreditnettet
A/S,
der
er
realkreditinstitutternes
fælles
informationsnetværk, er i dag d istributør af ejendomsdata via OIS, der har
vist
sig
at
være
en
glimrende
platform
for
udvikling
af
informationsprodukter. OIS er så ledes en enkel og velfungerende teknisk
og juridisk ramme for videredistribution af offentlige data, ligesom
prispolitikken er fastsat efter omkostningsbestemte parametre. Det er
derfor positivt, at der i Regeringens Boligpakke fra begyndelsen af året, er
planer om fortsat udvidelse af OIS - herunder med tingbogsattester fra 1.
september 2005 - ligesom det er positivt, at nærværende lovforslag åbner
mulighed for yderligere adgang til data i tråd med principperne bag OIS.
TDC finder, at forslaget er spændende. Loven vil kunne give nogle nye
muligheder for at udnytte de mange informationer, som opsamles og lagres
i den offentlige sektor. TDC har gennemgået udkastet til lovforslag og kan
ikke pege på e lementer, hvor vi kan foreslå ændringer eller tilføjelser.
TDC ser frem til, at forslaget bliver omsat til lov.
TEKNIQ bemærker, at der i høringsbrevet anmodes om, at offentlige
myndigheder særligt vurderer, hvilke konsekvenser lovforslaget kan give
anledning til med hensyn til salg af data i forbindelse med kommercielle
aktiviteter, herunder indtægtsdækket virkso
mhed.
TEKNIQ finder det afgørende, at gennemførelsen af lovforslaget ikke i sig
selv giver anledning til eller bliver en begrundelse for at opretholde
administrative byrder, alene fordi indsamling af oplysninger giver
mulighed for en indtægt sdækket virksomhed eller må fastholdes, fordi der
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
7
er indgået aftale om vider egivelse af disse oplysninger til kommerciel
brug.
UNI-C hæfter sig ved, at udkast et ikke ændrer ved gældende lovgivning
vedrørende mulighederne for aktindsigt, men kun har betydning i det
omfang en offentlig myndighed allerede har gjort dokumenter og data
tilgæ ngelige.
UNI-C vedligeholder for Undervisningsministeriet en række database r
med omfattende statistisk materiale. Der er fri adgang til databaserne via
Undervisningsministeriets hjemmeside. Disse databaser giver mulighed for
fremvisning af data i mange forskellige selvvalgte kombinationer og
overførsel af sådanne tabeller til ege n PC.
Unisys bemærker, at det er glædeligt, at perspektiverne omkring
anvendelse og kommercialisering af offentlige data endelig realiseres, idet
Unisys betragter det som en forudsætning for at skabe værdifulde
indholdstjenester til gavn for såvel borgere som virksomheder. Unisys kan
fuldt tilslutte sig lovforslagets formål om at styrke innovationen og
fremme investeringerne i indholds- og informations-industrien.
Unisys bemærker dog, at man i lovudkastet på nogle områder har valgt at
foretage en minimumsimplementering af direktivteksten frem for at
realisere et lovgrundlag, som kan være en dynamo for anvendelse og
kommercialisering af offentlig information og data.
Bemærkninger:
Videnskabsministeriet noterer sig, at høringssvarene overvejende forholder
sig positivt til det pågældende lovforslag. Dette skal ses i lyset af
potentialet for området for videreanvendelse af offentlig sektor
information.
Flere høringssvar kritiserer dog lovforslaget for ikke at være vidtgående
nok, idet lovforslaget ikke indebærer en pligt for offentlige myndigheder
til at tillade videreanvendelse i et videre omfang end i dag.
Videnskabsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget opstiller en
generel ramme for videreanvendelse og fastlægger et minimumsniveau,
som alle offentlige myndigheder skal overholde.
At offentlige myndigheder ikke forpligtes til at tillade videreanvendelse i
disse
tilfælde,
gør
det
selvfølgelig
ikke
mindre
ønskeligt,
at
myndighederne selv medvirker til udbredelsen af offentlig information ved
at tillade er høj grad af videreanvendelse af deres informationer og ved
aktiv videreformidling.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
8
Det har i implementeringsarbejdet været nødvendigt at tage hensyn til
arbejdet i den af regeringen nedsatte Offentlighedskommission, hvor der
arbejdes på at tilpas se offentlighedsloven. Der ses her blandt andet på
adgang til databaser via aktindsigtsreglerne. Offentlighedsloven omfatter
ikke i dag en ret til adgang i datasamlinger, og det har ikke været ønskeligt
at præjudicere Offentlighedskommissionens arbejde.
Lovforslaget er i øvrigt udformet, så adgang til videreanvendelse udvikler
sig i takt med den til enhver tid gældende retstilstand.
Lovforslagets bestemmelser vedrørende adgang til data for borgere og
virksomheder svarer i vid udstrækning til de aftaler, der er indgået mellem
regeringen og de kommunale parter for så vidt angår offentlige
myndigheders indbyrdes udveksling af data, dog indebærer lovforslaget
ikke en pligt til at tillade videreanvendelse af data i forhold til borgere og
virksomheder, hvilket er tilfældet for offentlige myndigheder indbyrdes, jf.
aftalen (se publikationen ”Digital forvaltning”, 2001).
Videnskabsministeriet er enig i KL’s bemærkninger vedrørende den store
og stigende betydning af udveksling af data både internt i den offentlige
sektor og i forhold til borgere og virksomheder. Videnskabsministeriet
noterer sig ønsket om, at de enkelte ministerier generelt vurderer nye
lovforslag i forhold til konsekvenser for offentlige myndigheders adgang
til data, herunder særligt data der skal benyttes i betjening af borgere og
virksomheder. Et sådan forslag ville dog gå videre end gennemførelse af
direktivet, der er formålet med lovforsl aget, så ministeriet har ikke i denne
sammenhæng taget stilling til behovet for evt. regulering.
Med hensyn til KMD’s henstilling om, at Videnskabsministeriet
udarbejder en grundig vejledning, der kan bidrage til at lette
identifikationen af de informationer, der kan udnyttes i forbindelse med
loven, vil ministeriet vurdere dette i forbindelse med det generelle arbejde
med sikring af nem adgang til data.
1.2. Samfundsøkonomiske konsekvenser i øvrigt
KL bemærker, at KL ikke ud fra lovforslaget er i stand til at vurdere,
hvorvidt og i hvilket omfang der eksisterer en samfundsøkonomisk gevinst
ved at stille offentlige myndigheders data til rådighed for andre.
Forudsæ ttes det, at antagelsen er korrekt, er det imidlertid uklart, hvor de
samfundsøkonomiske gevinster vil vise sig. KL efterspørger på denne
baggrund ministeriets vurdering af de fordelingsmæssige konsekv enser af
den antagede samfundsøkonomiske g evinst.
KL bemærker endvidere, at KL ikke på nærværende grundlag kan vurdere
om en prispolitik, der sikrer, at den offentlige prispolitik er så billig som
mulig vil bidrage væsen tligt til væksten i samfundet på l ængere sigt. Det
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
9
bemærkes imidlertid, at kommunerne i henhold til gældende lov og
retsprincipper for kommunal opgaveudøvelse kun i begrænset omfang kan
prissætte data til en pris ud over selve produktionsprisen. KL tager på den
baggrund til efterretning, at der i de generelle bemærkninger åbnes for
brugerfinansiering af etablering af grænseflader. KL vurderer, at
omkostninger til etablering af grænseflader, der stilles til rådighed for
videreanvendelse, kan vise sig at være omfattende.
KL anfører yderliger e, at det i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget anføres, at digitalt indhold spiller en rolle for udviklingen af
et højte knologisk indhold. KL bemærker, at det er ”indhold”, der spiller en
rolle i udviklingen - mere end ”digitalt indhold”.
KL bemærker i forlængelse heraf, at det er uklart, hvad der menes med
begrebet ”informationsindustri” i lovforslaget. Men KL støtter generelt
tanken om at videreanvende offentlige data i alternative sammenhænge.
KL påpeger, at det dog er spørgsmålet, om det er e n kommunal opgave at
forsyne den kommercielle sektor med kommunal information.
Bemærkninger:
Videnskabsministeriets vurdering af, at der er et stort økonomisk
potentiale ved at stille den offentlige sektors informationer til rådighed
bygger bl.a. på bere gninger fra EU-Kommissionen, der har undersøgt
værdien af den offentlige sektors informationer i EU. EU -Kommissionen
har i den såkaldte PIRA -rapport anslået, at offentlige myndigheder i EU
investerer ca. 9,5 mia. euro i produktion af offentlig information. Værdien
af den offentlige sektors informationer på baggrund af disse investeringer
er anslået til at udgøre 68 mia. euro eller ca. 1% af EU -landenes BNP.
Værdien er hovedsagelig knyttet til forskellige former for registerd ata,
herunder især geografiske d ata. Hertil kommer, at værdien af den
offentlige sektors informationer vurderes at være langt større i USA, hvor
informationsindustrien er 3-5 gange større end i EU trods et tilsvarende
BNP, bl.a. som følge af et invest eringsniveau på 19 mia. euro pr. år i
offentlig information, men frem for alt på grund af en generelt nemmere
adgang til videreanvendelse af offentlige myndigheders data, højere
kvalitet for data og generelt billigere priser på data, end det er tilfældet i
EU. Vurderingen er derfor, at værdie n af offentlige myndigheders
informationer i EU potentielt kan blive væsentligt større end ove nnævnte
1% af BNP.
Med hensyn til forespørgslen om de fordelingsmæssige konsekvenser,
vurderer Videnskabsministeriet, at den samfundsøkonomiske gevinst for
borgere og virksomheder ved videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer hovedsagelig vil ligge inden for informationsindustrien i
bred forstand.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
10
Med hensyn til spørgsmålet om prispolitikkens bidrag til sikringen af
samfundets vækst på længere sigt
, skal Videnskabsministeriet henvise til,
at almindelig samfundsøkonomisk teori om kollektive goder kan bruges til
at forklare hensigtsmæssigheden af en billig prissætning af offentlige data,
der er indsamlet til og finansieret i forbindelse med anvendelse til andre
formål. Data har k arakter af et kollektivt gode, hvor en parts anvendelse
ikke på nogen måde begrænser andre parters anvendelse, da data som følge
af deres natur kan kopieres uden væsentlige omkostni nger.
Den samfundsmæssigt optimale prissætnin
g af data, der allerede er
indsamlet og finansieret til andet formål, vil derfor være til
marginalomkostningerne,
dvs.
gratis
når
bortses
fra
distributionsomkostninger, omkostninger til eventuelle grænseflader,
administrative omkostninger mv. Denne prissæt ning vil samtidig skabe
den højst mulige vækst i den private sektor, eftersom den maksimerer den
velfærdsøkonomiske gevinst for virksomh ederne.
Det bemærkes, at der ikke i den forbindelse er taget hensyn til, at den
teoretiske værdi af data, der er stille t til rådighed over f.eks. internettet i
visse tilfælde kan vise sig at være højere som følge af såkaldte
netværkseffekter. Disse effekter henviser til det forhold, at værdien af et
netværk st iger med antallet af brugere. Tilsvarende kan værdien af
konkrete data i bestemte formater og med ensartede grænseflader stige jo
flere, der anvender dem, da stigende udbredelse giver mulighed for
anvendelse i flere sammenhæ nge til udvikling af f.eks. indholdstjenester.
Med hensyn til KL’s bemærkning om, at det er ”in dhold” og ikke ”digitalt
indhold”, der spiller en rolle i udviklingen, er Videnskab sministeriet enig i
denne betragtning og vil justere teksten, så dette fre mgår tydeligt.
Med hensyn til begrebet ”informationsindustri” i lovforslaget, tænkes der i
en dansk sammenhæng på it -erhvervene i bred forstand, dvs. de erhverv
der producerer og sælger såvel hardware, komponenter og software som
telekommunikationsløsni nger. Omsætningen i it -erhvervene udgjorde i
2002 ca. 202 mia. kr. eller 9% af omsætningen i de priva te byerhverv
(Kilde: Informationssamfundet Danmark – It-status 2004). En nærmere
definition af it-erhvervene kan findes i nævnte publikation, s. 132.
Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt det er en kommunal opg ave at
forsyne den kommercielle sektor med kommunal information, skal
Videnskabsministeriet bemærke, at det er et grundlæggende princip bag
lovforslaget og det bagvedliggende direktiv, at det er en opgave for alle
offentlige myndigheder at stille information til rådighed for bl.a.
virksomheder med henblik på at fremme den økonomiske vækst i den
kommercielle sektor.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
11
1.3. Forholdet til gældende ret
Datatilsynet anfører, at det følger af videreanvendelsesdirektivets
betragtning 21 og artikel 1, stk. 4, at direktivet opretholder og på ingen
måde gr iber ind i beskyttelsesniveauet for fysiske personer med hensyn til
behandlingen af personoplysninger i henhold til fællesskabslovgivningen
og national lovgivning, og det ændrer nav nlig ikke de forpligtelser og
rettigheder, der er fastsat i direktiv 95/46/EF. Dette direktiv er EU´s
generelle databeskyttelsesdirektiv, jf. Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne
oplysni nger
som
i
Danmark
er
implementeret
ved
persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af
personoplysninger som ændret i lov nr. 280 af 25. maj 2001.
Datatilsynet påpeger, at det anføres i lovforslagets almindelige
bemær kninger under punkt B, at lov nr. 429 af 31. maj 2000 om
behandling af personoplysninger (persondataloven), ifølge lovens § 1
gælder for al b ehandling af personoplysninger, som helt eller delvist
foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke elektronisk
behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register. Behandlingen omfatter enhver form for håndtering af
personoplysninger, herunder bl.a. videregivelse.
I forlængelse heraf påpeger Datatilsynet, at det anføres i lovforslaget, at d
e
offentlige dokumenter og datasamlinger, der er omfattet af lovforslaget,
kan indeholde personoplysninger omfattet af persondataloven, samt at
lovforslaget ikke ændrer de rettigheder og forpligtelser, der gælder for
behandling af personoplysninger.
Datatilsynet lægger herefter til grund, at der med lovforslaget ikke tilsigtes
nogen
fravigelse
af
persondataloven,
og
at
anvendelse
af
personoplysninger fortsat alene vil kunne ske, i det omfang dette er muligt
efter persondataloven. Datatilsynet går endvidere ud fra, at lovforslaget
ikke tilsigter at fravige anden lovgivning, som indeholder regler om
beskyttelse af personoplysninger. Datatilsynet foreslår dog, at det
præciseres i lovforslagets bemærkninger, at der hve
rken tilsigtes
fravigelser af persondataloven eller anden lovgivning, der indeholder
regler om beskyttelse af personoplysninger.
Datatilsynet går endvidere ud fra, at lovforslaget vil respektere direktiv
95/46/EF, jf. punkt 1 ovenfor. I den forbindelse kan Datatilsynet oplyse, at
den i medfør af artikel 29 i direktiv 95/46/EF nedsatte gruppe har afgivet
en udtalelse foranlediget af videreanvendelsesdirektivet.
Datatilsynet skal særligt henlede opmærksomheden på persondatalovens §
12 der angiver, at dataansvarlige der med henblik på markedsføring sælger
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
12
fortegnelser over grupper af personer, eller som for tredjemand foretager
adressering eller udsendelse af meddelelser til sådanne grupper, kun må
behandle oplysninger om navn, adresse, stilling, erhverv, e-postadresse,
telefon- og telefaxnummer, oplysninger, der indgår i erhvervsregistre, som
i henhold til lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov er beregnet til
at informere offentligheden, samt andre oplysninger, hvis den registrerede
har givet udtrykkeligt samtykke dertil. Et samtykke skal indhentes i
overensstemmelse med markedsføringsl ovens § 6 a.
Datatilsynet
anfører,
at
det
fremgår
af
bemærkningerne
til
persondatalovens § 12, at den registrerede altid vil kunne fremsætte
indsigelse mod, at et dataansvarligt adresserings- og kuverteringsbureau
behandler oplysninger om den pågældende med henblik på markedsføring,
herunder salg, kuvertering eller udsendelse jf. persondatalovens § 36, stk.
1. Det står ikke Datatilsynet klart, om lovforslaget indebærer, at der vil ske
behandling af personoplysninger som beskrevet i persondatalovens § 12.
Datatilsynet skal derfor opfordre til, at dette spørgsmål afklares i
forbindelse med lovforslagets videre behandling.
Datatilsynet gør desuden opmærksom på, at det følger af persondat
alovens
§ 36, at såfre mt en forbruger fremsætter indsigelse herimod, må en
virksomhed ikke videregive oplysninger om den pågældende til en anden
virksomhed med henblik på markedsføring eller anvende oplysningerne på
vegne af en anden virksomhed i dette øjemed. Persondatalovens § 36, stk.
2, angiver, at inden virksomheden videregiver oplysninger om en
forbruger til en anden virksomhed med henblik på ma rkedsføring eller
anvender oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed,
skal den undersøge i CPR, om forbrugeren har frabedt sig henvendelser i
markedsføringsøjemed. Inden oplysninger om en forbruger, der ikke i CPR
har frabedt sig sådanne henvendelser, videregives eller anvendes som
nævnt i 1. pkt., skal virksomheden tydeligt og på en forståelig måde o
plyse
om retten til at gøre indsigelse efter stk. 1. Forbrugeren skal samtidig gives
adgang til på en nem måde inden for to uger at gøre sådan indsigelse.
Oplysningerne må ikke videregives, inden fristen til at gøre indsigelse er
udløbet.
Datatilsynet har tidligere i en konkret sag har fundet, at en offentlig
erhvervsdrivende virksomhed på lige fod med rent priv ate virksomheder
skal iagttage proceduren i § 36. Det kan på denne baggrund ikke
udelukkes,
at
visse
offentlige
virksomheders
videregivelse
af
personoplysninger i medfør af lovforslaget med henblik på markedsføring,
kun kan ske under iagttagelse af procedure i persondatalovens § 36.
Offentlige erhvervsdrivende virksomheder, som i medfør af lovforslaget
videregiver personoplysninger til en anden virksomhed, eller anvender
oplysningerne på vegne af en anden virksomhed med henblik på
markedsføring,
skal
iagttage
persondatalovens
§
36,
inden
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
13
videregivelsen/anvendelsen finder sted. Datatilsynet opfordrer til, at dette
forhold kommer til at indgår i lovforslagets bemær kninger.
Datatilsynet henleder i øvrigt opmærksomheden på persondatalovens
regler om oplysningspligt. Disse regler vil kunne medføre en pligt for den
myndighed, der videregiver data, til at informere de registrerede herom.
Efter persondatalovens § 28, stk. 1, nr. 3, og § 29, stk. 1, nr. 3, skal
informationen til den registrerede således omfatte alle yderligere
oplysninger, der under hensyn til de særlige omstændigheder, hvorunder
oplysningerne er indsamlet, er nødvendige for, at den registrerede kan va re
tage sine interesser, herunder f.eks. kategorierne af modtagere. Herudover
vil modtagerne af oplysningerne også være underlagt reglerne om
oplysningspligt.
Datatilsynet anfører endvidere, at det følger af persondatalovens § 37, stk.
1, at den dataansvarlige skal berigtige, slette eller blokere oplysninger, der
viser sig urigtige eller vildledende eller på lignende måde er behandlet i
strid med lov eller bestemmelser udstedt i medfør af lov, hvis en
registreret person fremsætter anmodning herom. I medfø r af § 37, stk. 2,
skal den dataansvarlige underrette den tredjemand, hvortil oplysningerne
er videregivet, om, at de videregivne oplysninger er berigtiget, slettet eller
blokeret i henhold til stk. 1, hvis en registreret person fremsætter
anmodning herom. Dette gælder dog ikke, hvis underretningen viser sig
umulig eller er uforholdsmæssigt vanskelig.
I tilfælde hvor personoplysninger, der senere bliver berigtiget, slettet eller
blokeret i medfør af persondat alovens § 37, stk. 1, er blevet videreanvendt
i medfør af lovforslaget, vil den dataansvarlige myndighed efter
Datatilsynets
vurdering
være
forpligtet
til
at
underrette
den
videreanvendende virksomhed herom, såfremt den registrerede fre msætter
anmodning herom i medfør af § 37, stk. 2. Datatilsynet anbef aler, at dette
præciseres i forbi ndelse med lovforslagets videre behandling.
DICAR anfører, at et særligt punkt omkring videregivelse af data er
behovet for at kunne trække ikke -følsomme data ud af databaser, der
indeholder både personfølsomme og ikke -personfølsomme data, som for
eksempel anmeldelsesregistret, gødningsregistret, samt databasen over
modtagere af EU-landbrugsstøtte.
DICARs erfaring er, at det normalt er den type databaser, der indeholder
de mest relevante og brugbare data. DICAR påpeger, a t lovforslaget ikke
er tilstrækkelig klart og mener, at en pligt til at foretage den slags udtræk
bør præciseres.
Forbrugerrådet finder ikke, at det med tilstrækkelig tydelighed
fremgår af lovbemærkningerne, at lovforslaget ikke ændrer på
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
14
beskyttelsesniveauet for behandling af data og således ikke tilsigter
fravigelser fra persondataloven.
Forbrugerrådet påpeger, at det eksempelvis fremgår af lovforslagets
bemærkninger til § 2, at den gældende lov indebærer, at dokumenter, der
udleveres eller gøres
tilgængelige af en offentlig myndighed, i
almindelighed frit kan genanvendes. Endvidere fremgår det, at der ikke i
almindelighed skal søges om tilladelse til at bruge et dokument til f.eks.
kommercielle formål.
Forbrugerrådet henleder her opmærksomheden på persondatalovens § 36,
som bestemmer, at virksomheder, herunder offentlige, ikke må videregive
oplysninger om forbrugere med henblik på markedsføring, såfremt
forbrugeren fremsætter indsigelse herom. Endvidere følger det af stk. 2, at
erhvervsdrivende skal undersøge i cpr -registeret, om forbrugeren har
frabedt
sig
henvendelser
i
markedsføringsøjemed.
Forbrugerrådet
opfordrer til, at nærværende regel beskrives i lovbe
mærk ningerne til § 2.
Foruden persondatalovens regel om forbrugerens indsigelsesret mod
videregivelse/anvendelse af data, savner Forbrugerrådet en præcisering af
de undtagelser, som gælder efter persondataloven om behand ling af
følso mme data.
Forbrugerrådet finder endelig, at lovbemærkningerne bør indbefatte
persondatalovens regler om oplysningspligt, så det fremgår, at den
dataansvarlige, eksempelvis den offentlige myndighed, skal informere om,
hvilke data der videregives med henblik på videreanvendelse hos private
virksomheder.
Fødevareministeriet konstaterer, at videreanvendelsesdirektivet ifølge
præamblens
betragtning
(9)
"...er
baseret
på
de
eksisterende
aktindsigtsordninger i medlemsstaterne og ændrer ikke de nationale regler
for
adgang
til
dokumenter."
Endvidere
henviser
videreanvendelsesdirektivet til en række andre direktiver, herunder dir.
92/50/EØF, dir. 93/36/EØF, dir. 93/37/EØF og dir. 98/4/EF om offentlige
indkøb, dir. 95/46/EF om pe rsondatabeskyttelse, dir. 2001/29/EF om
harmonisering af visse immaterialrettigheder og dir. 97/9/EF om retlig
beskyttelse af databaser. Imidlertid henvises der ikke til "Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EØF af 28. januar 2003 om
offentlig adgang til miljøoplysninger og om oph æ velse af Rådets direktiv
90/313/EØF",
som
gennemfører
Århus
-konventionen
i
EU-retten.
Muligvis af samme grund henvises der heller ikke i lovforslagets
bemær kninger til lov om aktindsigt i miljøoplysninger men som nævnt
alene til offentlighedsloven og forvaltningsloven.
Fødevareministeriet anfører, at der formelt her er tale om lovgivning på
Miljøministeriets om råde. Når Fødevareministeriet alligevel finder
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
15
anledning til at gøre en bemærkning herom, skyldes det, at mange af de
oplysninger, som Fødevareministeriet indsamler og behandler, er omfattet
af den nævnte lovgivning om aktindsigt i miljøoplysninger. Når
lovforslaget om videreanvendelse således henviser til de to andre danske
love om aktindsigt, finder Fødevareministeriet derfor, at der også bør
henvises til lov om aktindsigt i miljøoplysninger, da dette vil gøre det
klart, at der heller ikke i forhold til denne lov tilsigtes nogen ændring med
lovforslaget
om
videreanvendelse.
Fødevareministeriet mener endvidere, at der knytter sig et særligt problem
til brugen af fotos på hjemmesider, idet disse typisk indgår i sammenhæng
med tekster, hvor teksterne oftest vil være omfattet af lovforslaget, mens
ophavsretten til fotografierne indehaves af 3. mand, fordi ministeriet alene
køber retten til at bruge fotos enten til en given lejlighed eller til
ministeriets brug – yderst sjældent til frit brug (f.eks. distr ibution til
medier o.l.). Fødevareministeriet anfører, at afhængig af den konkrete
sammenhæng kan der både være tekniske og forståelsesmæssige
problemer knyttet til dette, idet tekst og billede kan være afhængige af
hinanden i den konkrete kommunikation.
Fød evareministeriet finder desuden, at for mange hjemmesider og andet
informationsmateriale - herunder i Fødevareministeriet - vil være en andel
af informationsmaterialet, som er forfattet af freelance journalister. Med
de gældende regler om ophavsret vil det ikke være muligt uden afregning
med de pågældende at vider eanvende dette materiale. Hvis der etableres
egentlige grænseflader, som autom atisk skal opsamle bestemte temaer fra
f.eks. en offentlig institutions hjemmeside, vil man også opsamle materiale
som den pågældende institution ikke har retti ghed til. Fødevareministeriet
påpeger, at der derfor vil være behov for en løbende overvågning, som p.t.
kun vil kunne varetages af den pågældende institution, idet freelance tekst
ikke adskiller sig fra internt forfattet tekst. Der kan selvsagt – men ikke
uden omkostninger for institutionen – etableres en form for mærkning af
freelance materiale.
Fødevareministeriet finder i øvrigt, at spørgsmålet om kildeangivelse og
journalisters ophavsret bør præciseres med sæ
rligt henblik på journalister
ansat i en offentlig institution. Det må antages, at blandt andet
Journalistforbundet og Dansk Kommunikationsforening vil interessere sig
for denne problemstilling.
Kort & Matrikelstyrelsen bemærker, at det vil være hensigt
smæssigt, at det
udtrykkeligt fremgår af loven, at den ikke vedrører dokumenter og
datasamlinger, som er omfattet af regler om beskyttelse af immaterielle
rettigheder.
Post Danmark anfører, at det fremsendte udkast til lovforslag ikke giver
Post Danmark A/S anledning til særlige bemærkninger vedrørende
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
16
lovforslagets materielle dele, idet loven ikke vil få nogen virkning i
relation til Post Danmark A/S, allerede fordi Post Danmark A/S er
undtaget fra reglerne om aktindsigt ifølge offentlighedsloven og
forvaltningsloven.
Post
Danmark
henstiller
dog
til,
at
der
i
bemærkningerne til lovforslaget foret ages en tydeliggørelse af, at
offentlige myndigheder, herunder offentligretlige organer, der er undtaget
fra reglerne om aktindsigt efter offentlighedsloven og forvaltningsloven,
som følge heraf heller ikke vil have nogen forpligtelser efter loven om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.
Undervisningsministeriet har lagt til grund, at da den foreslåede lov ikke i
sig selv vil skabe adgang til dokumenter eller datasamlinger, vil
anvendelsen af ikke blot forvaltningslovens og offentlighedslovens regler
om aktindsigt, men også persondatalovens regler være upåvirket af lovens
gennemførelse. (Der henvises til udkastets almindelige bemærkninger, litra
B.) Dette vil efter Undervisningsministeriets opfattelse blandt andet
indebære, at lovens gennemførelse ikke vil have indflydelse på
myndighedernes vurdering af, om senere behandling af oplysninger er
uforenelig med de ved indhentelsen angivne formål, jf. persondatalovens §
5,
stk.
2,
1.
punktum.
Undervisningsministeriet
vil
finde
det
hensigtsmæssigt, at dette fremgår af b emærkningerne.
Bemærkninger:
Videnskabsministeriet bemærker generelt, at lovforslaget ikke ændrer
gældende ret, herunder i forhold til reglerne om persondatabeskyttelse. Når
der i lovforslagets bemærkninger henvises til, at den gældende lovgivning
indebærer, at dokumenter i almindelighed frit kan genanvendes, er det
selvfølgelig underforstået, at der kun er tale om de situationer, hvor de r
ikke følger begrænsninger i medfør af anden lovgivning.
Videnskabsministeriet vurderer dog, at det kan være relevant at foretage
præciseringer som anbefalet vedrørende persondataloven. Den enkelte
myndighed må til enhver tid sikre, at der ikke udlever es oplysninger i strid
med f.eks. persondataloven.
Videnskabsministeriet bemærker med hensyn til det af DICAR anførte
vedrørende behovet for udtræk af ikke -følsomme oplysninger fra databaser
med personfølsomme oplysninger, at lovforslaget indeholder et g enerelt
princip om, at offentlige myndigheder ikke er forpligtet til at sammenstille
eller stille uddrag af oplysninger til rådighed. Såfremt sådanne udtræk
gennemføres alligevel, vil omkostninger hertil kunne indregnes i
grundlaget for gebyrerne.
Videnskabsministeriet skal vedrørende det anførte om lov om aktindsigt i
miljøoplysninger bemærke, at der er valgt en snæver opregning af de
omkringliggende lovgivningsområder, idet det lægges til grund, at
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
17
lovforslaget generelt ikke ændrer på gældende ret. Men
på baggrund af
høringssv aret, vil det blive præciseret i bemærkningernes afsnit om
gældende ret, at også f.eks. lov om aktindsigt i miljøoplysninger er
relevant.
Med hensyn til det anførte vedrørende lovforslagets forhold til
ophavsretten, skal Videnskabsministeriet bemærke, at lovforslaget også
gælder for dokumenter og datasamlinger, der er omfattet af offentlige
myndigheders immaterielle rettigheder. Den offentlige myndighed må i
den konkrete situation vurdere, hvorvidt myndigheden vil hævde sin
ophavsret til væ rket. Dokumenter og datasamlinger, hvortil tredjemand
besidder en immateriel rettighed, er undtaget fra lovforslagets område.
Der skal generelt altid foretages en konkret vurdering af det af
anmodningen
omfattede
materiale
i
forhold
til
eventuelle
ophavsrettigheder - dette gælder både i forhold til offentlige myndigheders
egen ophavsret og tredjemands rettigheder.
Såfremt der figurerer ophavsretligt beskyttede fotos på en offentlig
myndigheds hjemmeside, hvor teksten ikke kan ekstraheres, eller hvor der
er en sådan sammenhæng mellem pågældende fotos og tekst, at et uddrag
af tekst alene vil fremstå som misvisende i forhold til det oprindelige
indhold, vil den offentlige myndighed være berettiget til at afvise en
anmodning om videreanvendelse, selvom hjemmesiden er offentligt
tilgængelig. Det er dog Videnskabsministeriets vurdering, at oplysningerne
som udgangspunkt bør udleveres, når det er teknisk muligt, hvorefter det
vil være op til den, der har anmodet herom, at afgøre om og i givet fald
hvordan oplysningerne kan videreanvendes.
Videnskabsministeriet skal bemærke, at reglerne om ophavsret gælder
uændret for værker udarbejdet af journalister, der er ansat i en offentlig
institution. Såfremt der gives tilladelse til gengivelse af ophavsretligt
beskyttet tekst i forbindelse med indgåelse af en
aftale om
videreanvendelse, vil der kunne fastsættes betingelser om kildeangivelse.
Dette er allerede præciseret i lovforslagets bemærkninger.
Videnskabsministeriet vurderer på linje med bemærkningerne om
persondataloven, at det kan være relevant at uddybe bemærkningerne
vedrørende ophavsretsloven.
I forhold til det anførte vedrørende et behov for overvågning og mærkning
af tekst forfattet af freelance journalister i forbindelse med udlevering af
offentlige myndigheders egen tekst til videreanvendelse, herunder i
forbindelse med etablering af grænseflader, der automatisk opsamler
bestemte temaer, skal Videnskabsministeriet bemærke, at det er en
problemstilling, der svarer til den situation, hvor en lang række
nyhedsmedier på i nternettet i dag tillader andre netsteder at videreanvende
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
18
deres nyheder på egne hjemmesider. Det er ikke ministeriets vurdering, at
der er behov for særlig overvågning eller mærkning af teksten, men det er
forhold, som bør afklares i for bindelse med den offentlige myndigheds
fastlæggelse af b etingelser mv. for videreanvendelse, jf. lovforslagets
kapitel 3. Videnskabsministeriet vil præcisere bemærkningerne på dette
punkt.
I forhold til det af Post Danmark A/S anførte om, at offentlige
myndigheder, herunder offentligretlige organer, der er undtaget fra
reglerne om aktindsigt efter offentlighedsloven og forvaltningsloven, ikke
vil have forpligtelser efter lovforslaget, skal Videnskabsministeriet
bemærke, at o ffentlige myndigheder, herunder offentligretlige organer, vil
være omfattet af denne lov, uanset at de i øvrigt er undtaget reglerne om
aktindsigt efter offentlighedsloven og forvaltningsloven. Dette vil blive
præciseret i b emærkningerne. Der er dog ikke i den he nseende taget
stilling til, hvorvidt alle eller dele af Post Danmarks aktiviteter vil være
undtaget lovforslagets regler i medfør af § 2, stk. 2, nr.1, ligesom der ikke
er taget stilling til, om prisfastsættelsen af eventuelle omfa ttede aktiviteter
vil falde ind under lovforslagets § 8, stk. 2, der giver mulighed for
fastsættelse af en betaling, som helt eller delvis dækker omkos
tningerne
ved selve dokument- eller dataproduktionen. Det skal i øvrigt bemærkes,
at der ikke med dette lovforslag indføres en generel forpligtelse til at
tillade videreanvendelse.
1.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
amtskommuner
Amtsrådsforeningen er overordnet af den opfattelse, at de økonomiske
konsekvenser af lovforslaget endnu er uklare.
Amtsrådsforeningen forstår lovforslaget som et supplement til adgang til
den
offentlige
sektors
informationer
efter
forvaltnings-
og
offentlighedsloven, og ser datalovens beskyttelse af persondata som en
grundlæggende ramme for forslaget. Dog påpeger Amtsrådsforeningen, at
det virker uklart, hvorvidt der vil følge særlige administrative forbehold
for tydeliggørelse af i nformationer, så der kan skelnes mellem, hvilke data
der er givet indsigt i efter forvaltnings- og offentlighedsloven og hvilke
efter lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.
Finansministeriet
tager
generelt
forbehold
for
de
økonomiske
konsekvenser af lovforslaget, som Finansministeriet fortsat finder
utilstrækkeligt
b elyst.
Finansministeriet
lægger
til
grund,
at
Videnskabsministeriet vil orientere Finansministeriet og Justitsministeriet
om de afgivne høringssvar og hvorvidt disse vil give anledning til at
revidere lovforslaget herunder de økonomiske konsekvenser.
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
19
For så vidt angår statslige merindtægter som følge af forøgede
skatteindtægter
fra virksomheder, der bygger på videreanvendelse af
offentlige informationer, finder Finansministeriet det ikke tilstrækkeligt
underbygget, at lovforslaget vil medføre en forøgelse af erhvervslivets
indtjening af betydning, jf. ovenfor. Mulighederne for statslige
merindtægter
bør
sål
edes
nedtones
væsentligt,
medmindre
Videnskabsministeriet kan fremlægge konkrete skøn for provenuet.
For så vidt angår de antagede økonomiske besparelser for stat, kommuner
og amtskommuner som følge af en højere grad af standar disering af
offentlig information, følger dette ikke af lovforslaget, som ikke omfatter
udveksling af information mellem offentlige myndigheder som led i deres
offentlige opgaver. Finansministeriet finder således ikke, at det er relevant
at nævne eventuell e offentlige besparelser som følge af standardisering i
forbindelse med lovforslaget.
Finansministeriet
forudsætter
som
udgangspunkt,
at
eventuelle
økonom iske
konsekvenser
af
lovforslaget
finansieres
inden
for
Videnskabsministeriets rammer.
Fødevareminis teriet anfører, at det i tilknytning til bemærkningerne om, at
gebyrbestemmelsen ikke forventes at føre til merudgifter for stat,
kommuner og amtskommuner, da gebyrbestemmelsen åbner mulighed for
at opkræve fuld brugerbetaling til dækning af de omkostninge
r, der er
forbundet med distribution og eventuel kvalitetsforbedring af data,
herunder etablering af grænseflader,
er ønskeligt, at der tilføjes et afsnit, der behandler spørgsmålet om
indfø relse af sådanne nye gebyrer i forhold til Finansministeriets gæ ldende
regler om udmøntning af skattestoppet. Fødevareministeriet finder, at det
citerede ræsonnement om udgiftsneutralitet kun gælder, hvis en
myndighed, der indfører gebyrer som beskrevet, ikke samtidig mødes med
et krav om kompenserende besparelser
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har bemærket, at der ikke ifølge
udkastet findes en særlig klage - eller tilsynsmyndighed i forhold til
kommunernes og amtskommunernes overholdelse af de regler, som
fremgår af loven. Det anføres, at i det omfang, der ikke fi ndes sådanne
særlige klage - eller tilsynsmyndigheder, vil sager herom kunne behandles
af de kommunale tilsynsmyndigheder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at lovforslaget må skønnes at
kunne betyde en øget tilgang af klager vedrørende den kommuna le
forvaltning af reglerne om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer. Dette vil i yderste konsekvens kunne føre til flere sager ved
de kommunale tilsynsmyndigheder. Da det kommunale tilsyn henhører
under Indenrigs- og Sundhedsministeriet (bl.a. statsamterne), anmoder
ministeriet om at blive inddraget i udformningen af de økonomiske og
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
20
administrative bemærkninger af lovforslaget, herunder fastsættelse af skøn
over antallet af sager vedrørende kommunernes overholdelse af reglerne
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer. Ministeriet
vil kunne være behjælpelig med at vurdere marginalomkostningerne ved
en sag, der behandles af det kommunale tilsyn.
KL anfører, at de generelle bemærkninger henviser til, at der skal etableres
praktiske ordninger (i form af oversigter over dokumenter og
datasamlinger, der er stillet til rådighed for videreanvendelse). Uanset om
myndighederne indberetter til AdgangTilData.dk eller giver adgang til
dataoversigter decentralt, da vil dette medføre e n administrativ belastning
af de involverede myndigheder. Opgaven med at offentliggøre oversigter
over dokumenter og datasamlinger, der er stillet til rådighed for
videreanvendelse, er ny. KL er endvidere usikker på, om ministeriets
antagelse om, at det i praksis stort set udelukkende vil være relevant for
datasamlinger og ikke for dokumenter er korrekt.
KL finder det endvidere uklart, om indførelsen af lov om videreanvendelse
af offentlige myndigheders information medfører et særligt behov for
opmærkning af den offentlige sektors information, så der kan sondres
imellem information begæret efter offentligheds - og forvaltningsloven og
efter næ rværende lov. Viser dette sig at være nødvendigt, forbeholder KL
sig retten til at rejse krav om kompensation herfor. KL bemærker, at det
ikke fremgår klart af loven, hvornår en offentlig myndighed har gjort
dokumenter tilgæ ngelige. KL bemærker ydermere, at lovens udstrækning i
forhold til henholdsvis kommerciel og indtægtsdækket virksomhed er
uklar.
KL anfører endvider e, at lovforslaget forudsætter afledte økonomiske
gevinster for kommunerne som følge af højere vækst i private
virksomheder, der bygger på videreanvendelse af offentlige informationer.
Det forekommer udokumenteret og usikkert. KL bemærker, at det er
uklart, hvordan ministeriets forudsætning for gevinst ved ”Digital
forvaltning” er udre gnet. KL bemærker, at der samlet set ikke er
dokumentation for, om forudsætningen om, at lovforslaget ikke medfører
merudgifter er korrekt. Dette afhænger i høj grad af minist eriets konkrete
udmøntning af bemyndige lserne givet i loven.
KL henviser til, at det ikke i bemærkningerne er angivet, hvordan det
konstateres/måles, at der følger besparelser og servicegevinster med en
bekendtgørelse, eller om der både skal være tale om
besparelser og
servicegevinster. På samme måde er der ikke taget stilling til, hvordan
omkostningerne forbundet med at leve op til og etablere en standardiseret
græns eflade til eksempelvis et kommunalt system skal afholdes. KL
bemærker samtidig, at der er tale om en standardiseringsproces, der
allerede er i gang i både fælles offentlig og kommunalt regi. I det omfang
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
21
statslig regulering ændrer kadencerne i denne proces, vil det medføre
ekstra omkostninger og administrativt besvær.
KL vurderer, at omkostninger til etablering af grænseflader, der stilles til
rådighed for videreanvendelse, kan vise sig at være omfattende.
KL lægger vægt på, at det i bemærkningerne til § 8 anføres, at
gebyrreglerne ikke hindrer gebyrfri udveksling af oplysninger mellem
offentlige myndigheder, selv om andre brugeres skal betale gebyr for
videreanvendelse af de samme dokumenter.
KL tager endelig og på baggrund af det fremlagte lovforslag generelt
forbehold for, om de økonomiske antagelser både vedrørende fordele og
ulemper er fuldt dækkende. Og KL forbeholder sig retten til at rejse krav
om kompensation i takt med, at ministerbemyndigelserne givet i loven
udmøntes konkret.
Bemærkninger:
I forhold til det anførte vedrørende indirekte offentlige merindtægter som
følge af forøge de skatteindtægter fra virksomheder, der bygger på
videreanvendelse af offentlige informationer, skal Videnskabsministeriet
bemærke, at sådanne merindtægter afhænger af, at den private sektor i
stigende grad videreanvender den offentlige sektors informationer. Det
skal i øvrigt b emærkes, at der ikke er direkte effekter af lovforslaget i
forhold til offentlige myndigheders indtægter eller udgifter, da de
eksisterende regler og praksis for prissætning af data med lovforslaget
videreføres uændret.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling har ikke foretaget skøn
over, hvor stor en del af den potentielle økonomiske værdi ved
videreanvendelse af offentlige data, der i dag er indfriet i den private
sektor. Det vurderes dog, at erhvervslivets forudsætninge r for at realisere
den økon omiske værdi af offentlige informationer all erede i dag i udstrakt
grad er til stede som følge af de eksisterende danske regler for
gebyrfastsæ ttelse, som lovforslaget viderefører uæn dret.
Det bemærkes, at lovforslaget ikke inde holder en pligt for offentlige
myndigheder til at stille data til rå dighed for videreanvendelse, hvilket
ville være en forudsætning for at in
dfri det fulde potentiale (forudsat at
pligten
gjaldt
al
offentlig
virksomhed,
prissat
til
distributionsomkostningerne).
At lovforslaget ikke indeholder en sådan pligt skyldes ovennævnte hensyn
til bl.a. Offentlighedskommissionens arbejde. Lovforslaget indfører ikke
en forøget ret til videreanvendelse i forhold til, hvad der gælder i dag, men
opstiller
til
gengæld
en
række
minimumsrammebetingelser
for
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
22
videreanvendelse af offentlig information, herunder et generelt prisloft, og
søger at fremme konkurrencen gennem klarere forbud mod diskrimination.
Det kan ikke skønnes, hvor stærk effekten af disse tiltag vil være på
graden af videreanvendelse af offentlig information i den private sektor og
dermed omfanget af offentlige merindtægter.
Det skal også nævnes, at forudsætningen for, at billiggørelse af data skal
føre til vækst i erhverv slivet er, at de offentlige myndigheder ikke behøver
øgede skatteindtægter andetsteds fra for at dække tabte indtægter på salg af
data, da dette ellers vil kunne have en dæmpende effekt på væksten i
erhvervslivet. Fordelene ved lavere prissætning af data skal derfor opvejes
mod behovet for alternative skatteindtægter, såfremt man havde sænket
priserne yderligere i forhold til i dag.
Det skal desuden bemærkes, at Videnskabsministeriet er enig i, at det ikke
er nødvendigt at nævne eventuelle offentlige besparelser som følge af
standardisering i forbindelse med lovforslaget, da der er tale om
begræ nsede afledte effekter af private virksomheders investeringer i
grænseflader, som offentlige myndigheder i princippet bør indregne i de
fastsatte gebyrer og således lade komme de private virksomheder til gode i
form af lavere gebyrer. Lovforslagets bemærkninger justeres derefter.
I forhold til spørgsmålet om sammenhængen til udmøntningen af
regeringens
skattestop,
skal
Videnskabsministeriet
bemæ rke,
at
muligheden for at opkræve fuld brugerbetaling til dæ
kning af
omkostninger forbundet med distribution og eventuel kvalitetsforbedring
af data ikke er i strid med skattestoppet. Regeringens skattestop indebærer
for eksisterende brugerbetalingsordninger, at de generelt kan reguleres
med omkostningsudviklingen, hvorved brugerbetalingsandelen fastholdes
over tid, mens brugerbetaling for varetagelse af helt nye opgaver
undtagelsesvist og efter godkendelse i Økonomiudvalget kan indføres for
helt eller delvist at dække de derved forbundne øgede udgifter. Der er
imidlertid ikke tale om indførelse af et nyt gebyr eller egentlig
brugerbetaling i traditionel forstand. Når borgere og virksomheder
tidligere på frivillig basis har fået lov til at videreanvende offentlige
informationer, og offentlige myndigheder i den forbindelse har
kvalitetsforbedret
data
eller
udviklet
grænseflader
på
aftagers
foranledning, har det været muligt at forudsætte fuld brugerfina
nsiering.
Skattestoppet kan alene have betydning for de gebyrer offentlige
myndigheder opkræver i forhold til eksisterende aftaler om adgang til data.
I det omfang offentlige myndigheder således i dag undlader at opkræve
gebyrer eller opkræver gebyrer, der ligger under det gebyrloft, der
fastlægges i lovfor slaget, opstiller skattestoppet en række begrænsninger i
forhold til at hæve disse gebyrer. Offentlige myndigheder kan således som
følge af ska ttestoppet som udgangspunkt ikke bruge lovforslaget til at
hæve eksistere nde gebyrer, medmindre forudsætningerne ændres. Dette
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
23
har til gengæld i sagens natur ingen omkostningsmæs
sig betydning for de
pågældende my ndigheder.
I forhold til spørgsmålet om klage - eller tilsynsmyndigheder for så vidt
angår kommunerne og amtskommunerne skal bemærkes, a t klagesager
skal behandles i det almindelige klagesystem, hvilket for de kommunale
parters vedkommende vil sige de kommunale tilsynsmyndigheder. Med
hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt der kan ventes en øget tilgang af
klager vedrørende ansøgninger om videreanvendelse af dok umenter og
data i kommunerne og amtskommunerne, er det Videnskabsministeriets
vurdering, at dette umiddelbart ikke vil være tilfældet, da retten til
videreanvendelse ikke med dette lovforslag udvides i forhold til gæ ldende
ret i dag.
Amtsrådsforeningen stiller spørgsmålstegn ved, om der vil følge særlige
administrative forbehold for tydeliggørelse af informationer, så der kan
skelnes mellem, hvilke data der er givet indsigt i efter forvaltnings- og
offentlighedsloven og hvilke efter lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer. Tilsvarende finder KL det uklart, om
lovforslaget medfører et særligt behov for opmærkning af den offentlige
sektors information, så der kan sondres mellem information begæret efter
offentligheds- og forvaltningsloven og efter nærværende lovforslag.
Videnskabsministeriet skal hertil påpege, at der ikke vil være behov for
særlig opmærkning eller anden tydeliggørelse af informationer alt efter,
om de er udleveret som led i en anmodning om aktindsigt eller med
henblik på videreanvendelse efter denne lov. Offentlige myndigheder skal
dog offentliggøre en oversigt over, hvilke datasamlinger der er stillet til
rådi ghed efter denne lov. Eventuelle administrative omkostninger
forbundet med denne offentliggørelse vil kunne indregnes i de marginale
omkostninger ved at stille data til rådighe d.
Med hensyn til KL’s bemærkninger om praktiske ordninger med
oversigter over datasamlinger, skal Videnskabsministeriet bemærke, at
ministeriet er enig i, at opgaven indebærer en (meget begrænset)
administrativ opgave, som er ny. Eventuelle administrative omkostninger
forbundet med denne offentliggørelse vil imidlertid kunne indregnes i de
marginale omkostninger ved at stille data til rådighed.
Med hensyn til spørgsmålet om hvorvidt krav om offentliggørelse alene er
relevant for datasamlinger, skal Videnskabsministeriet bemærke, at det i
praksis
stort
set
udelukkende
vil
være
relevant
at
søge
om
videreanvendelse af datasamlinger, da det er denne type informationer,
loven generelt retter sig mod. Videnskabsministeriet er dog blevet
opmærksom på, at der k an opstilles enkelte undtagelser, hvor der er behov
for løbende aftaler om d okumenter. Hvis der f.eks. som nævnt ovenfor
ønskes indgået en aftale om løbende adgang til bestemte typer af
Notat
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Bredgade 43
1260 København K
Telefon
3392 9700
Telefax
3332 3501
E-post
vtu@vtu.dk
Netsted
www.vtu.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsnr.
60793
Dok-id
327126
Internationalt og Telepolitisk
Center
Griet Storr-Hansen
Telefon
3392 9094
Telefax
3393 8403
E-post
gsh@vtu.dk
24
dokumenter, kan det være rel evant at indgå sådanne efter reglerne i de tte
lovforslag. Det vil i givet fald være tilstrækkeligt at offentliggøre denne
aftale, og eventuelle omkostninger ved denne offentliggørelse vil kunne
indregnes i marginalomkostningerne ved at stille dokumenterne til
rådighed, helt tilsvarende datasamli nger. Videnskabsministeriet vil
præcisere dette i lovforslaget og bemær
kningerne. Hvis borgere eller
virksomheder til gengæld ønsker enkeltståe
nde adgang til specifikke
informationer eller dokumenter, vil det være mere relevant at søge
aktindsigt i disse efter offentlighedsloven. Ministeriet vil i øvrigt præcisere
lovforslaget således, at det klart fremgår at offentlige myndigheder ikke
skal offentliggøre ove rsigter over de informationer eller dokumenter,
hvortil der gives aktindsigt.
KL bemærker, at det ikk e klart fremgår af lovforslaget, hvornår en
offentlig
myndighed
har
gjort
dokumenter
tilgængelige.
Videnskabsministeriet
skal
hertil
bemærke,
at
dokumenter
efter
ministeriets opfattelse er gjort tilgængelige for videreanvendelse, når en
myndighed har besluttet at stille disse til rådighed for videreanvendelse for
borgere, virksomheder eller offentlige myndigheders kommercielle
aktiviteter. Videnskabsministeriet vil præcisere bemærkningerne på det
punkt.
KL bemærker endvidere, at lovens udstrækning i forhol
d til henholdsvis
kommerciel
og
indtægtsdækket
virksomhed
er
uklar.
Videnskabsministeriet har på den baggrund præciseret definitionen og
afgræn sningen af disse aktiviteter i lovforslagets bemærkninger.
Med hensyn til spørgsmålet om der vil komme højere væ
kst i private
virksomheder, der bygger på videreanvendelse af offentlige info rmationer,
skal Videnskabsministeriet bemærke, at lovforslaget ikke stiller krav om,
at offentlige myndigheder skal give øget adgang til videreanvendelse. Men
givet at offentlige myndigheder udnytter reglerne til at give nemmere og
billigere adgang til videreanvendelse for private virksomheder, og at
virksomheder vil anvende eksisterende aftaler i bredere omfang som følge
af den større synlighed, der bl.a. følger af kravet om offe ntliggørelse af
oversigter, vil der være en højere vækst i pr
ivate virksomheder, jf. tidligere
nævnte samfundsøkonomiske overvejelser ovenfor.
Med hensyn til spørgsmålet, om der afhængig af Videnskabsministeriet
udmøntning af bemyndigelserne givet i lovfo rslaget kan opstå merudgifter
for offentlige myndigheder, skal Videnskabsministeriet bemærke, at
lovforslaget lægger op til, at kommunerne vil kunne forudsætte fuld
brugerfinansiering af eventuelle omkostninger, herunder generelle
omkostninger med at leve op til og etablere en standardiseret grænseflade
til eksempelvis et kommunalt system. Det bemærkes i øvrigt, at
ministeriet, som følge af høringssv aret fra Finansministeriet, har valgt at
fjerne bemyndigelsen til at fastsætte nærmere regler om gebyrer, lig
esom