Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 24. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 14 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 14: "Kan ministeren oplyse, hvad Svitzers priser har været de seneste 5 år og hvordan Svitzers prispolitik for de kommende år er lagt an opgjort på de havne, der ville være omfattet af lovforslaget, hvis der blev fastsat en o  m- sætningsgrænse på 1 ,5 mio. tons?" Svar: Jeg kan oplyse, at jeg gennem Danmarks Rederiforening har indhentet fø l- gende udtalelse med bilag fra A/S EM. Z. SVITZER om priserne i havne: ”Priserne for havnebugsering i Danmark har været o   ffentligt tilgængelige listepriser, hvor prisen har varieret efter skibets størrelse og slæbningens geografiske placering. Der vedlægges en oversigt over priserne for 2000   - 2004. Over perioden har priserne i hovedtræk fulgt den generelle prisu  d- vikling i Da n mark. Fra og med 2005 er prisstrukturen yderligere simplificeret, således at der i dag er fire grundtakster – Frederikshavn og en for Helsingør og København. Alle bugse  rtaksterne er fortsat afhængige af det slæbte skibs størrelse, men der opkræves et tillæg for service i havne, hvor SvitzerWijsmuller ikke har slæbebåde fast stati   o- neret. Der vedlægges ligeledes en oversigt over priserne for 2005.” Det kan oplyses, at side1 til bilagene er det samme for alle årene, og det er kun gengivet en gang. Med venlig hilsen Flemming Hansen ./. ./.