Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 300 -9 Trafikudvalget har i brev af 28. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 19 (L 143), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 19: "Er det rimeligt, at forbrugerne af skibsrelaterede havnetjenester skal betale mere for disse tjenester, fordi der fra lovside kræves en adskillelse af se  l- skaber, der blot betyder øget bureaukrati, hvilket for især mindre havne vil væ  re en stor belastning?" Svar: Havneloven giver i dag mulighed for, at en havn kan igangsætte skibsrel  a- terede hjælpetjenester, hvis den overgår til privat ejerskab uden nogen ansø gning efter havneloven. Tilsvarende kan en havn, der omdannes til et aktieselskab, der helt eller delvist ejes af en kommune, uden videre udføre havnerelateret operatø  r- virksomhed. Kommunalbestyrelsen for den enkelte havn vælger dermed selv de frihed  s- grader, kommunalbestyrelsen anser som relevante for den enkelte havn.   Havneloven giver ikke i dag nogen mulighed for at kunne give dispensati- on for havne til at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester, mens der eksist   e- rer en dispensationsmulighed for havnerelateret operatørvirksomhed. Med lovforslaget ønskes etableret en forsøgsordning til sk  ibsrelaterede hjæ  lpetjenester, hvorefter havne, der opfylder nærmere angivne kriterier, kan opnå dispensation på de i lovforsl  aget angivne vilkår. Med venlig hilsen Flemming Hansen