Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40094 Besvarelse af spørgsmål nr.    18 af 6. juni 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag  til  lov  om  ændring  af  tinglysningsloven,  konkursloven  og  andre  love  (virkso  mheds- pant) (L 162 –  spørgs mål  18). Spørgsmål: ” Vil ministeren give tilsagn om, at lovens virkninger for de almindelige kreditorer og for erhvervsvirksomhedernes finansieringsmuligheder bliver evalueret senest 3 år e f- ter  lovens  ikrafttræde  n,  og  at  ministeren  i  lyset  heraf  vil  tage  initiativ  til  eventuelle lovændringer  ? Ministeren anmodes om at udarbejde et ændringsforslag he  rom.” Svar: Virksomhedspant og fordringspant vil give  erhvervsvirksomhederne nye  og mere fleksible mu- ligheder  for  at  anvende  deres  aktiver  i  finansieringsmæssig  sammenhæng .  Det  må  antages,  at indførels en af virksomhedspant og fordringspant vil få betydning for de  generelle finansierings- mønstre i dansk erhvervsliv. Som der nærmere er redegjort for i    lovforslagets almindelige bemærkninger  ,  afsnit 4, forventes det,  at  indførelsen  af  virksomhedspant   vil  medføre,  at  leverandørkreditter  i  et  vist  o  mfang  vil blive afløst af   pengeinstitutlån, der  er sikret ved  virksomhedspant , og  at  dette  generelt vil  gøre det billigere for virksomhederne at få  finansieret deres drift. Usikrede  kreditorer  -  f.eks.  vareleverandører,  Lønmodtagernes  Garantifond  og  ToldSkat –   vil fremover  blive  stillet  ringere  i  konkurs,  fordi  der  vil  være  færre ubehæftede Dette  kan medføre   bl.a.  skærpede  kreditvilkår     eller  krav  om  kontant  betaling  fra  vareleverandørerne  og forhøjelse af  arbejdsgiverbidragene til Lønmodtagernes Garant ifond.  I det omfang leverandører fremover vil vælge at kræve kontant betaling af erhvervsvirksomheder, hvis aktiver er vir ksom- hedspantsat, må  det forventes, at virksomhederne til gengæld kan   opnå en kontantra bat. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger    punkt 4, er en nærmere vurd  ering af de  økonomiske  konsekvenser  ved  indførelsen  af  virksomhedspant  (og  fordringspant)  behæ ftet med betydelig usikkerhed.
- På  den   anførte  baggrund  finder  jeg  det   rigtigt,  at  loven  undergives  lovovervågning,  således  at Justitsministeriet senest 3 år efter lovens ikrafttræden    fremlægger en redegørelse for Folketi   nget om  lovens  generelle  virkninger  for  de  almindelige  kreditorer  og  for  erhvervsvirksomhedernes finansieringsmuligheder. Jeg vil i lyset af denne  evaluering  tage initiativ til eventuelle lovæn  d- ringer. Spørgsmålet k  an således besvares bekræftende, og jeg finder herefter ikke, at der er behov for at ændre loven.