Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40064 Besvarelse af spørgsmål nr.   2 af 18. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af tinglysningsloven, konkursloven og andre love (virkso  mheds- pant) (L 162 –  spørgs mål  2). Spørgsmål: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  10.  maj  2005  fra  Revisionsfirmaet Henning Overgaard ApS.” Svar: Statsautoriseret  revisor  Henning  Overgaard  anfører  i  sin  henvendelse   til  Retsudvalget,  at hvis en virksomhed giver virksomhedspant i alle sine aktiver til f.eks. et pengeinstitut, vil virksomheden blive mindre kreditværdig over for andre kreditorer, herunder sine l  everan- Virksomheden  kan  på  den  baggrund  kun  forvente  korte  og  små  kreditter  hos  sine leverandører. Henning Overgaard anfører endvidere, at   en leverandør  af f.eks. en maskine til en værdi på 1 mio. kr. kun bør levere mod bankgaranti eller forudbetaling, idet det efter hans opfattelse ikke er muligt for sælger   at bevare ejerskabet til maskinen, indtil betaling er sket. Det bemærke  s hertil, at en leverandør  af en maskine til brug for virksomheden vil kunne benytte reglerne om ejendomsforbehold, hvorefter sælgeren har mulighed for at forb  eholde sig ejendomsretten, indtil fuld betaling er sket. Hvis køberen ikke betaler køb  esummen, vil sælgeren kunne tage det   solgte tilbage, uanset at køberen har virkso mhedspantsat sine akti- ver.  Som  det  fremgår  af  lovforslagets  §  1,  nr.  2  (den  foreslåede  §  47  c,  stk.  2,  i  tingly  s- ningsloven),  og  de  specielle  bemærkninger  hertil,    skal  en  virksomhedspanthaver  således respektere en sælger  s rettigheder i løsøret, hvis   der er taget et gyldigt ejendomsforbehold i forbindelse med købets indgåelse  . Lovforslaget  indebærer  nye  muligheder  for  at  anvende  erhvervsaktiver  som  grundlag  for låntagning med henblik på at give erhvervslivet flere   og mere fleksible finansieringsmulig- heder, som også vil kunne bidrage til administrative lettelser i virkso mhederne. De foreslå-
- ede regler om virksomhedspant og fordringspant vil give erhvervslivet mulighed for på en samlet og enkel måde at stille væsentli   ge aktivtyper som sikkerhed for lån. Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit    1 og 4, må det fo rven- tes, at muligheden for at give en kreditor større sikkerhed for lånet generelt   vil medføre en bedre  og  billigere  finansiering  for  låntagende  virksomheder.  Indførelsen  af  vir  ksomheds- pant forventes samtidig at ville medfø til lån i pengeinstitutter, og at der derved vil blive opnået et fald i de samlede transaktion  s- omkostninger  ved  kreditformidling  og  sikkerhedsstillelse.  Det  samlede  fald  i  virksomhe- dernes omkostninger ved låntagning  er udtryk for en samfundsøkonomisk g evinst.