Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Formueretskontoret Sagsnr.: 2005-7011-0003 Dok.: TSP40068 Besvarelse af spørgsmål nr.    6 af 18. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag  til  lov  om  ændring  af  tinglysningsloven,  konkursloven  og  andre  love  (virkso  mheds- pant) (L 162 –  spørgs mål  6). Spørgsmål: ” Vil  ministeren  redegø re  for,  hvorfor  forslaget  er  udformet  således,  at  en  virkso m- heds  pengeindeståender,  kontantbeholdning  og  brugte  biler  ikke  kan  medtages  i  et virksomhedspant?” Svar: Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2.1, er virksomhedspa   ntet afgrænset positivt og udtømmende til at kunne omfatte en række nærmere bestemte aktivt yper. En meget væsentlig del af virksomhedernes værdier udgøres normalt af fordringer, var elager og immaterielle aktiver. Disse aktivtyper har således en væsentlig f   inansieringsmæssig bety  dning og bør derf or kunne omfattes af virksomhedspanteordningen. Der er ved udformningen af lovforslaget lagt vægt på, at ordningen ikke bør medt age aktiver, for hvilke der allerede eksisterer velfungerende pantsætnings  muligheder. Endvidere bør akt iver ikke medtages, hvis det vil give anledning til væsentlige praktiske vanskeligheder. På  den  baggrund  foreslås  det,  at  bl.a.  pengeindeståender,  kontantbeholdning   er  og  brugte  biler ikke medtages i den udtømmende opregning af aktiver, de r kan omfattes af virksomhedspant, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 (den forslåede § 47 c, stk. 3 og 4) . For så vidt angår pengeindeståender    er det anført i  lovforslagets almindelige bemærkninger,    af- snit 3.2.3, at hvis virksomhedspanthaveren er et pengeinstitut – vil være tilfældet så  fordelagtig  retstilling  for  pe ngeinstituttet,  at  det  må  antages,  at   pengeinstituttet  vil  anvende disse regler  - og gennemføre modregning i kundens indeståender   -  i stedet for at anvende regler
- om  fyldestgørelse  i  det  pantsatte.  Virksomhedspant  i  pengeindeståender  vil  le  derfor  ikke  have nogen praktisk betydning i disse tilfælde. Hvis  det  pengeinstitut,  hvor  pantsætteren  ha  r  et  pengeindestående,  ikke  er  virksomhedspanth a- ver, må det endvidere antages, at det pågældende pengeinstitut i en lang række praktiske situ ati- oner vil kunne gennemføre modregning, før virksomhedspanthaveren tiltræder sit pant. Det er derfor Justitsministeriet opfattelse, at der ikke er noget særligt behov for, at et virkso  m- hedspant omfatter pengeindeståender.  Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemær   knin- ger, afsnit 3.2.3, har Justitsministeriet ligeledes fundet, at panteretten ikke bør omfatte  pantsætt  e- rens kontante kassebeholdning, dvs. mønter og sedler i dansk eller anden valuta . Det skyldes, at en virksomheds midler i praksis først og fremmest  vil være indsat på en konto i et pengeinstitut og dermed ikke være   omfattet af et eventuelt virksomhedspant, jf. ovenfor. Efter Justitsministeri- ets opfattelse ville det kunne forekomme vilkårligt  og i øvrigt  uden væsentlig   finansieringsmæ  s- sig betydning at lade en eventuel kontantbeholdning være omfattet af vir  ksomhedspantet. Som det fremgår af lovforsl agets § 1, nr. 2 (den foreslåede § 47 c, stk. 3, nr. 3, og stk. 4, nr.  4), foreslås det, at fabriksnye biler kan omfattes af et virksomhedspant. Det foreslås imidlertid ikke, at brugte biler medtages under virksomhedspanteordningen. Det lovforberedende udvalg, der har afgivet betænkning nr. 1459/2000,   foreslog ikke en ordning, hvorefter brugte biler også kan omfattes af et virksomhedspant. Det skyldes, at et forslag herom ville  være  af  så  indgribende  karakter  i  forhold  til  det  eksisterende  bilbogssystem,     at  nærmere overvejelser herom efter udvalgets opfattelse i givet fald bør foretages i en bredere tinglysning s- mæssig sammenhæng. Justitsministeriet  er  enig  i  udvalgets  overvejelser.  Efter  Justitsministeriets  opfattelse  bør  man derfor  afvente  de  praktiske  erfaringer  med  den  nye  virksomhedspanteordning,  inden  der  tages stilling til en eventuel udvidelse af den. Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkni  nger, afsnit 3.2.2.4.