Pia Larsen (V): De to lovforslag, vi skal behandle nu, er som det, Folketinget behandlede for lidt siden, udtryk for den modernisering og opdatering af forholdet mellem Færøerne og rigsfællesskabet, som har været så ufattelig længe undervejs. Så sent som den 4. april i år underskrev Færøernes lagmand og Danmarks statsminister aftalen, der ligger til grund for disse to lovforslag. Som en af dem, der har fulgt forholdet mellem Færøerne og Danmark på godt og ondt siden banksagen i begyndelsen af 1990'erne, er det mig en stor glæde både personligt og som Venstres ordfører at kunne medvirke til behandlingen af disse to lovforslag. De repræsenterer virkelig en ny æra i forholdet mellem Færøerne og Danmark. For at citere fra de generelle bemærkninger til den færøske udgave af overtagelsesloven, så er der nu - måske lidt populært sagt - tale om at vende ordningen på hovedet i forhold til den hidtidige hjemmestyrelov. Det betyder, at hvor hjemmestyreloven indtil nu direkte nævner sagsområder, som kan overtages, så nævner det forslag, vi behandler nu, de sagsområder, som ikke kan overtages. Der tages altså nu højde for sagsområder, som kan opstå i fremtiden, uden at vi i dag er i stand til at definere dem. Som et enkelt eksempel kan nævnes medieansvarsloven, som man ikke havde fantasi til at forholde sig til, dengang hjemmestyreloven blev udformet. De områder, som ifølge dette lovforslag ikke kan overtages, er statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs- og sikkerhedspolitik samt valuta- og pengepolitik. De sager, der ifølge forslaget kan overtages, er opdelt i to kategorier. Den første dækker de områder, der umiddelbart kan overtages efter færøsk ønske, og den anden dækker de områder, der først kan overtages efter forhandling med de danske myndigheder. Det sidste er af hensyn til at sikre en velforberedt og veltilrettelagt overdragelse. Det er altså ikke et udtryk for, at de danske myndigheder vil være afvisende. Kort sagt, fra nu af er det det færøske Lagting og landsstyre, der bestemmer tempoet. Kl. 14.55 For god ordens skyld skal nævnes, at der med dette ansvar også følger økonomiske forpligtelser. Dog fastholdes statens tilskud til de områder, der allerede er overtaget med tilhørende statsligt tilskud, dvs. social- og sundhedsområderne. Derudover er der lavet en særlig aftale om Vágar Lufthavn, hvor Investeringsfonden tænkes anvendt til opdatering og forbedring af lufthavnen. Det er et forslag, som er helt i tråd med Venstres opfattelse af, hvad Investeringsfondens midler kan bruges til. Det andet forslag, vi behandler nu, L 170, omhandler de personalemæssige spørgsmål i forbindelse med overdragelsen af de pågældende sagsområder. I den forbindelse har tjenestemænd mulighed for at vælge, om de vil overgå til de færøske myndigheder eller fortsætte ansættelsesforholdet til den danske myndighed under de færøske myndigheder. Ligeledes skal vi sikre, at de myndigheder, der overtager personalet, overholder reglerne for virksomhedsovertagelse. Alt i alt er det to fremragende forslag, som Venstre kan give sin varmeste anbefaling.