Til lovforslag nr. L 2 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den   0. april 2005 4. udkast (Æ   ndringsforslag fra Enhedslisten) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot m.v.) [af miljøministeren  (Connie Hedegaard)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  2  ændringsforslag  til  lovforslaget.    Miljøministeren  har  stillet  ændringsforslag  nr.  2 og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk    en genfremsættelse af lovforslag nr. L 100 i folketingsåret 2004   -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behandlingen af L 100, herunder de høringssvar, som miljøministeren sendte   til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget  har  i  forbindelse  med  udvalgsarbejdet  modtaget  1  skriftlig  henvendelse  fra  AVV- Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S. Deputationer AVV-Affaldsselskabet  Vendsyssel  Vest  I/S  har  mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for  deres holdning til lovforslaget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besv   a- ret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 6. april 2005.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig bes varelse, som denne har besva- ret. 3. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har sendt udvalget følgende: »Med dette lovforslag foreslås indført producentansvar for elektronikskrot. Det medfører i pra   k- sis, at det fremover er producenter og importører,  der får ansvar for at tage affald af elskrot tilbage, håndtere  det  miljømæssigt  korrekt  og  afholde  samtlige  udgifter  herved.  For  øjeblikket  forhandles der  i  ministerrådet  om  ændring  af  batteridirektivet,  hvor  det  også  foreslås,  at  der  indføres  prod u- centansvar.  I  udkastet  til  batteridirektiv  stilles  der  krav  om,  at  alle  batterier  skal  indsamles,  og  at indsamlingen af batterier skal foregå tæt på brugeren og være nem for brugeren at gøre brug af. De t- te  krav  vil  kunne  opfyldes  på  forskellige  måder  eksempelvis    ved  husstandsindsamlinger  eller  via detailhandlen el. lign. Såfremt et revideret batteridirektiv medfører, at der skal gennemføres såda n- ne indsamlingsordninger, vil jeg se positivt på mulighederne for at koordinere indsamlingen af ba t- terier og småt elektr onikaffald. Producentansvar er et nyt styringsmiddel, som vi ikke tidligere har anvendt i Danmark. Jeg anser det  derfor  for  hensigtsmæssigt,  at  der  senest  3  år  efter  ordningens  ikrafttræden,  dvs.  i  2009,  ge n- nemføres en evaluering af, hvordan ordningen har  fungeret i Danmark. Lovforslaget  regulerer  ikke  import  og  eksport  af  elektronikskrot,  idet  regler  herom  er  fastsat  i EU’s  Transportforordning,  der  forbyder  eksport  af  farligt  affald  til  lande  uden  for  OECD  (udvik- lingslande). Størstedelen af elektronikaffal det er farligt affald. For den del, der ikke er farligt affald, er det tilladt at eksportere også til udviklingslande. Kommissionen har i forbindelse med reguleri n- gen af dette ikke farlige elektronikaffald specifikt spurgt hvert enkelt ikke-OECD land, om de ø n- sker dette affald til nyttiggørelse og i givet fald, hvilken kontrolprocedure, der kræves. Kommissi   o- nen har på den baggrund udarbejdet en regulering, hvoraf det fremgår, hvilke typer af det ikke farl  i- ge affald, der er lovligt at eksportere til hvilke lande.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurin   , Siumut og Fólkaflokkurin  var på tidspunktet for betænkningens afgivelse i   k- ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen .  Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et fle rtal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (EL),tiltrådt af <>: 1) Efter »….    « indsættes som ny paragraf:
3 »Miljøministeren fastsætter regler om at kommunale anlæg, der er godkendt til behandling af af- fald af elektrisk og elektronisk udstyr kan drives af kommunalbestyrelsen.« [Bemyndigelse til at sikre kommunernes mulighed for at eje og drive anlæg for behandling af ele  k- tronikskrot] Af    miljøministeren,  tiltrådt af <>: Til § 2 2) Efter »Loven træder i kraft den 1. maj 2005« indsættes: »Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler, der helt eller delvist undtager fra pligten i § 9 j, stk. 1, for så vidt angår elektrisk og elektronisk udstyr markedsført i perioden fra 1. januar 2006 til 31. marts 2006. Stk. 3. Miljøministeren kan fastsæt   te regler, der helt eller delvist undtager fra pligten i § 9 l, stk., for så vidt angår elektrisk og elektronisk udstyr, som leveres til affaldshåndtering og som er ma   r- kedsført i perioden fra 1. januar 2006 til 1. april 2006. Stk. 4. Miljøministeren kan fa stsætte regler, der helt eller delvist undtager fra forbuddet i § 9 o, stk. 7, 1. pkt., for så vidt angår elektrisk og elektronisk udstyr markedsført i perioden fra 1. januar 2006 til 31. marts 2006«. [Bemyndigelse til at udskyde ikrafttrædelsen af produce  ntansvaret] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Med ændringsforslaget vil forslagsstiller sikre, at det også fremover vil være muligt for komm  u- ner at eje og drive anlæg for affaldsbehandling, herunder for elektronikskrot.   Såfremt ændringsfo   r- slaget vedtages, vil forslagsstiller til lovforslagets 3. behandling stille ændringsforslag om de nø   d- vendige konsekvensrettelser i lovforslagets øvrige kapitler. Til nr. 2 Baggrunden for ændringsforslaget er, at brancheforeningerne har udtrykt bekymring for, om pr  o- ducenterne og importørerne kan nå at omstille deres administrative systemer, og om producenterne og importørerne kan nå i fællesskab at danne de selskaber og systemer, som rent praktisk skal sikre tilbagetagning og behandling af elektronikskrot. Der  skal  etableres  et  producentregister,  hvor  alle  producenter  og  importører  af  elektriske  eller elektroniske  produkter  omfattet  af  direktivet  skal  lade  sig  registrere.  Producentregistret  kan  først oprettes, når lovgrundlaget er på plads. Der er således tale om en stor opgave, hvor    det er tvivlsomt om det kan nås at oprette registret og at registrere alle producenter og importører inden den 31. d  e- cember 2005. Ifølge  direktivet  skulle  den  nationale  lovgivning  have  været  på  plads  den  13.  august  2004  med virkning fra den 13. august 2005. Der var således lagt op til, at producenterne skulle have et år til at indrette sig på udmøntningen af producentansvaret. Lovforslaget L 2 er en genfremsættelse af L 100, som bortfaldt ved udskrivelsen af folketingsva  l- get  den  18.  januar  2005.  Lovforslag  L  2  bliver  formentlig  vedtaget  i  sin  endelige  form  i  løbet  af april måned, hvilket er ca. tre måneder senere end L 100 ville være blevet vedtaget. Med bemynd i-
4 gelsen  er  det  muligt  for  ministeren  at  udskyde  producentansvaret  i  op  til  tre  måneder,  således  a  t producenterne får et år til at indrette sig på producentansvaret, s   å dan som direktivet oprindeligt har lagt op til. Erling Bonnesen (V)   Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V)   Inger Støjberg  (V) Eyvind Vesselbo (V)   Jørn  Dohrmann (DF)   Walter Christophersen (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF)   Pernille Blach Hansen (S) Torben Hansen (S)   Helle Thorning-Schmidt (S)   Martin Lidegaard (RV)   Johannes Poulsen (RV) Steen Gade (SF)   Per Clausen (EL)   Kuupik Kleist (IA) Tjóðveldisflokkurin, Siumut Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 2 Bilagsnr.    Titel 1 Materiale fra den tidligere behandling forslaget fra 1. samling af L 100 2 Udkast til tidsplan 3 Tidsplan 4 1. udkast til betænkning 5 2. udkast til betænkning 6 Forslag til ændringsforslag af lovforslagets § 2 7 Udkast til bekendtgørelse om h åndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr 8 Henvendelse af 21/3-05 fra AVV-Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S, Hjørring vedrørende foretræde for Miljø - og Planlægningsudva  l- get angående lovforslaget om indførelse af producentansvar for ele  k- tronikskrot m.v. 9 3. udkast til betænkning 10 Talenotits til besvarelse af samrådsspørgsmål stillet af udvalget den 1. april 2005. Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 2 Spm.nr. Titel 1 Spm. om oversendelse af udkast til bekendtgørelse m.v. , til miljøm i- nisteren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om tilbagetagelse af udtjente elektronikprodukter m.v., til mil- jøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om husstandsindsamling af småt elektronikskrot eventuelt sa m- tidigt med etablering af ordning for indsamling af batterier, til miljø- ministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om direktivet eller forslaget giver mulighed for pålæggelse af afholdelse af udgifter til husstandsindsamling af småt elektroni k- skrot?, til miljøministeren, og ministe rens svar herpå 5 Spm. om sikring af elektronikskrot ikke eksporteres til lande med lempeligere miljøkrav m.v., til miljøministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om besvarelsen af spørgsmål 2 skal forstås sådan, at den danske implementering fraviger fra hovedbestemmelsen i direktivet, til mil- jøministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om besvarelsen af spørgsmål 4 skal forstås sådan, at direktivet
6 ikke giver mulighed for at pålægge producenterne at afholde udgi   f- terne til hustandsindsamling af småt  elektronikskrot, til miljøminist e- ren, og ministerens svar herpå 8 Ministeren bedes kommentere brev af 21. marts 2005 fra AVV- Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S, som var i deputation den 30. marts 2005 i forbindelse med udvalgsmøde i Miljø  - og Planlægni  ngs- udvalget samme dag, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag der muliggør, at elektronikskrot kan behandles af kommunalt ejede se l- skaber, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om oversendelse af en redegørelse for betydningen af komm u- nalfuldmagten i relation til lovforslaget, til miljøministeren, og min i- sterens svar herpå 11 Spm. om de beskæftigelsesmæssige konsekvenser, hvis de ni ko m- munale affaldsselskaber ikke kan fortsætte, til   miljøministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor stor en procentdel af de samlede omkostninger ved elektronikaffald, der vedrører indsamlingsdelen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om eksport af elektronikaffald til udviklingslandene, til miljø- ministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvorvidt kommunerne vil kunne fralægge sig ansvaret for indsamlingen med lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 2 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om en redegørelse for L 2 vedrørende producentansvar for elektronikskrot m.v., til miljøministeren