Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    <>, tiltrådt af <>: Til § 1 1) I den under nr. 2 foreslåede  § 9 j affattes stk. 1, 1. pkt., således: »§ 9 j. Producenter og importører skal for egen regning foranstalte tilbagetagning samt genanve n- delse eller særlig håndtering af affald  af elektrisk og elektronisk udstyr, som er markedsført af pro- ducenten eller importøren efter 31. december 2005, medmindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2.« [Mulighed for kommunale indsamlingsordninger i medfør af § 44 og § 45, stk. 2] 2)    I den under nr. 2 foreslåede  § 9 1 affattes stk. 1, 1. pkt., således: »§ 9 l. For elektrisk og elektronisk affald fra husholdninger, som leveres til affaldshåndtering den 1. januar 2006 eller senere, og som er markedsført inden denne dato, skal producenter og importører forholdsmæssigt i forhold til deres markedsandel for egen regning foranstalte tilbagetagning samt genanvendelse eller særlig håndtering, medmindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2.« [Mulighed for kommunale indsamlingsordninger i medfør af § 44 og § 45, stk. 2] 3)    I den under nr. 2 foreslåede  § 9 j, indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler om en tildelingsordning af affald af elektrisk og elek- tronisk udstyr fra husholdningerne omfattet af stk. 1 og § 9 l, stk. 1, herunder om den geografiske fordeling mellem producenter og importører, tidsfrister for afhentning og udveksling af beholdere i forbindelse med afhentningen af det tildelte affald m.v.« [Tildelingsordning] 4)    I den under nr. 2 foreslåede  § 9 p , indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af den af ministeren godkendte private organisations omkostninger ved administration og kontrol jfr. § 9 p, stk. 1. [Bemyndigelsesbestemmelse] 5) I den under nr. 2 foreslåede  § 9 p, stk. 1, udgår  nr. 6. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 4] Til § 2 6) Datoen »1. maj 2005« ændres til: »1. juni 2005«. [Udskydelse af lovens ikrafttræden] B e m æ r k n i n g e r
§ 1 Til nr. 1 og 2 Baggrunden for ændringsforslaget er, at det er nødvendigt med tilføjelsen ”medmindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2”, da der ellers ikke, som det er forudsat i bemærknin- gerne til lovforslaget, er muligt at bevare de kommunale indsamlingsordninger for affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger. Uden tilføjelsen ligger opgaven og dermed også kompete n- cen til indsamlingen alene hos producenterne. Tilbagetagningsordning i § 9 j skal forstås således, at en indsamlin  gsordning er en del af at foran- stalte tilbagetagning. § 9 j pålægger producenter og importører en pligt til at foranstalte tilbageta g- ning og dermed også indsamling. Til nr. 3 Baggrunden for ændringsforslaget er, at der er behov for at fastsætte regler, som sikrer, at producen- ter og importører koordinerer indsamlingen, således at der sker afhentning af affald af elektrisk og elektronisk udstyr i alle kommuner på alle genbrugspladser m.v. Der er uden bestemmelsen ris iko for, at yderområderne i det danske s amfund ikke vil kunne komme af med sit affald af elektrisk og elektronisk udstyr. Det er tanken, at der i den private organisations regi skal oprettes en tildelings- ordning, som sikrer, at producenter og importører afhenter affald af elektrisk og elektronisk udstyr i alle kommuner på alle genbrugspla dser m.v. Til nr. 4 Baggrunden for ændringsforslaget er, at den nuværende hjemmel i miljøbeskyttelsesloven ikke giver ministeren hjemmel til at fastsætte regler om, at gebyrer kan opkræves af den organisation, som ministeren kan henlægge myndighedslignende opgaver til. Det er efter aftale med brancheorganisa- tionerne sigtet, at organisationen skal varetage opgaver, som ellers ville skulle udføres af Miljøsty- relsen, og at omkostningerne herved finansieres via gebyrer opkrævet af organisationen. Der er ikke i det nuværende lovforslag en hjemmel, der gør det muligt for ministeren at fastsætte regler om, at en af ministeren godkendt privat organisation, som har fået delegeret kompetence efter loven, kan opkræve gebyrer for det arbejde, som er delegeret til den private organisation. Der er heller ikke tilstrækkelig klar hjemmel til, at ministeren kan opkræve gebyrer for den opgave, som er delegeret til den private organisation.   Hvis der ikke delegeres kompetence til en privat organisation, vil ministeren skulle delegere kompe- tencen til f.eks. Miljøstyrelsen. Ministeren kan i så fald fastsætte regler om, at Miljøstyrelsen kan opkræve gebyrer til dækning af omkostninger til kontrol og administration med producentregistret med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Til nr. 5 Lovforslagets § 9 p, stk. 1, nr. 6 fjernes, da bestemmelsens nye stk. 4 giver tilstrækkelig hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at den af ministeren godkendte organisation kan opkræve ge- byrer til dækning af omkostningerne ved administration og kontrol i forbindelse med producentregi- stret.
§ 2 Til nr. 6 Baggrunden for ændringsforslaget er, at behandlingen af lovforslaget har trukket ud, og at det derfor ikke kan forventes, at lovforslaget er vedtaget inden den 1. maj 2005.