Til lovforslag nr. L 2 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den   0. april 2005 5. udkast (Æ   ndringsforslag fra miljøministeren  nr. 1-3, 6, 7, 9) Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot m.v.) [af miljøministeren  (Connie Hedegaard)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 12 ændringsforslag til lovforslaget. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr.    1- 7 og 9-11 . Det Radikale Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 8, og Enhedsli- stens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 12. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 23. februar 2005 og var til 1. behandling den 1. marts 2005. Lov- forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudv  alget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 100 i folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse m  ed behandlingen af L 100, herunder de høringssvar, som miljøministeren sendte   til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget   har   i   forbindelse   med   udvalgsarbejdet   modtaget   skriftlige   henvendelser   fra   AVV- Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S og Kommunernes Landsforening. Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelse r til udvalget. Deputationer AVV-Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S har mundtligt over for udvalget redegjort for sin hold- ning til lovforslaget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til miljøministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besv   a- ret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 6. april 2005.    Ministeren har efterfølgende sendt u d- valget det talepapir, der dannede grundlag for ministeren mundtlige besvarelser af spørgsmålet  .
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 18 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv   a- ret. 3. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har  oplyst følgende over for udvalget: »Med dette lovforslag foreslås  indført producentansvar for elektronikskrot. Det medfører i pra  k- sis, at det fremover er producenter og importører, der får ansvar for at tage affald af elskrot tilbage, håndtere  det  miljømæssigt  korrekt  og  afholde  samtlige  udgifter  herved.  For  øjeblikket  f orhandles der  i  ministerrådet  om  ændring  af  batteridirektivet,  hvor  det  også  foreslås,  at  der  indføres  prod u- centansvar.  I  udkastet  til  batteridirektiv  stilles  der  krav  om,  at  alle  batterier  skal  indsamles,  og  at indsamlingen af batterier skal foregå tæt på brugeren og være nem for   brugeren at gøre brug af. De t- te  krav  vil  kunne  opfyldes  på  forskellige  måder  eksempelvis  ved  husstandsindsamlinger  eller  via detailhandlen el. lign. Såfremt et revideret batteridirektiv medfører, at der skal gennemføres såda n- ne indsamlingsordninger, vil jeg se positivt på mulighederne for at koordinere indsamlingen af ba t- terier og småt elektronikaffald. Producentansvar er et nyt styringsmiddel, som vi ikke tidligere har anvendt i Danmark. Jeg anser det  derfor  for  hensigtsmæssigt,  a  t  der  senest  3  år  efter  ordningens  ikrafttræden,  dvs.  i  2009,  ge   n- nemføres en evaluering af, hvordan ordningen har fungeret i Danmark. Lovforslaget  regulerer  ikke  import  og  eksport  af  elektronikskrot,  idet  regler  herom  er  fastsat  i EU’s  Transportforordning,  der  forbyder  eksport  af  farligt  affald  til  lande  uden  for  OECD  (udvik- lingslande). Størstedelen af elektronikaffaldet er farligt affald. For den del, der ikke er farligt affald, er det tilladt at eksportere også til udviklingslande. Kommissionen har i forb indelse med regulerin- gen af dette ikke farlige elektronikaffald specifikt spurgt hvert enkelt ikke-OECD land, om det ø n- sker dette affald til nyttiggørelse og i givet  fald, hvilken kontrolprocedure der kræves. Kommissi  o- nen har på den baggrund udarbejdet en  regulering, hvoraf det fremgår, hvilke typer af det ikkefarl i- ge affald, det er lovligt at eksportere til hvilke lande.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger <> Tjóðveldisflokkurin   , Siumut og Fólkaflokkurin  var på tidspunktet for betænkningens afgivel   se ik- ke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen .  Der gøres opmærksom på, at et flerta l eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    miljøministeren,  tiltrådt af  et <>tal:
3 1) I det under nr. 2 foreslåede  § 9 j, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter   »31. december 2005«: », med- mindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2 «. [Mulighed for kommunale indsamlingsordninger i medfør af § 44 og § 45, stk. 2] 2) I den under nr. 2 foreslåede  § 9 j indsættes   som stk. 3: »Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler om en tildelingsordning af affald af elektrisk og ele   k- tronisk udstyr fra husholdningerne omfattet af stk. 1 og § 9 l, stk. 1, herunder om den geografiske fordeling mellem producenter og importører,  tidsfrister for afhentning og udveksling af beholdere i forbindelse med afhentningen af det tildelte affald m.v.« [Tildelingsordning] 3) I det under nr. 2 foreslåede  § 9 l, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter   »31. december 2005«: », med- mindre der er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2 «. [Mulighed for kommunale indsamlingsordninger i medfør af § 44 og § 45, stk. 2] 4) I det under nr. 2 foreslåede  § 9 o, stk. 3, ændres »§ 9 k, stk. 2« til  : »§ 9 j, stk. 2«. [Redaktionel ændring] 5) I det under nr. 2 foreslåede  § 9 o, stk. 6, 1. pkt., ændres »§ 9 k« til  : »§ 9 j«. [Redaktionel ændring] 6) I det under nr. 2 foreslåede  § 9 p stk. 1, udgår  nr. 6. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 7] 7) I den under nr. 2 foreslåede  § 9 p indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis dækning af den af minist e- ren godkendte private organisations omkostninger ved administration og kontrol, jf. § 9 p, stk. 1.« [Bemyndigelsesbestemmelse] Af    et mindretal (RV), tiltrådt af  et <>tal: 8) I nr. 2 indsættes efter   § 9 q som ny paragraf: »§ 9 r. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at kommunale anlæg, der er godkendt til behan d- ling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr og sat i drift inden den 1. januar 2005, fortsat kan drives af kommunalbestyrelsen. Stk. 2. Ministeren kan fastsætte de nærmere vilkår for driften af de i stk. 1 nævnte behandlingsa n- læg, herunder vilkår om organisering i selskabsform og regnskabsmæssig adskillelse. « [          ] Til § 2 Af    miljøminist eren, tiltrådt af  et <>tal: 9) Datoen »1. maj 2005« ændres til: »1. juni 2005«. [Udskydelse af lovens ikrafttræden]
4 10) Som stk. 2-4 indsættes  : »Stk. 2. Miljøministeren kan fastsætte regler, der helt eller delvis undtager fra pligten i § 9 j, stk. 1, for så vidt angår elektrisk og elektronisk udstyr markedsført i perioden fra    den 1. januar 2006 til den 31. marts 2006. Stk. 3. Miljøministeren kan fastsætte regler, der helt eller delvis undtager fra pligten i § 9 l, stk. 1 , for så vidt angår elektrisk og el  ektronisk udstyr, som leveres til affaldshåndtering og som er ma r- kedsført i perioden fra  den 1. januar 2006 til den 1. april 2006. Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler, der helt eller delvis undtager fra forbuddet i § 9 o, stk. 7, 1. pkt., for så v idt angår elektrisk og elektronisk udstyr markedsført i perioden fra   den 1. januar 2006 til den 31. marts 2006«. [Bemyndigelse til at udskyde ikrafttrædelsen af producentansvaret] 11) Som stk. 5 indsættes: »Stk. 5. Miljøministeren kan fastsætte regler om,    at kommunale anlæg, der er godkendt til behan  d- ling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr og sat i drift inden den 1. januar 2005, fortsat kan drives af kommunalbestyrelsen indtil den 31. december 2006.« [Overgangsregel for kommunale behandlingsanlæg  ] Af    et mindretal (EL),tiltrådt af    et <>tal: 12) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 01. Miljøministeren fastsætter regler om   , at kommunale anlæg, der er godkendt til behan  d- ling af affald af elektrisk og elektronisk udstyr, kan drives af kommunalbestyrelsen.« [Bemyndigelse til at sikre kommunernes mulighed for at eje og drive anlæg for behandling af ele  k- tronikskrot] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 3 Baggrunden  for  ændringsforslage  ne  er,  at  det  er  nødvendigt  med  tilføjelsen  »medmindre  der  er fastsat andre regler i medfør af § 44 og § 45, stk. 2 «, da det ellers ikke, som det er forudsat i be- mærkningerne til lovforslaget, er muligt at bevare de kommunale indsamlingsordninger for affald af elektrisk og elektronisk udstyr fra husholdninger. Uden tilføjelsen   ligger opgaven og dermed også kompetencen til indsamlingen alene hos producenterne. Tilbagetagningsordning i § 9 j skal forstås således, at en indsamlingsordning er en del af at fora  n- stalte tilbagetagning. § 9 j pålægger producenter og importører en pligt til at foranstalte tilbagetag- ning og dermed også indsamling. Til nr. 2 Baggrunden for ændringsforslaget er, at der er behov for at fastsætte regler, som sikrer, at prod u- center og importører koordinerer indsamlingen, således at der sker afhentning af affald   af elektrisk og elektronisk udstyr i alle kommuner på alle genbrugspladser m.v. Der er uden bestemmelsen ris i- ko for, at yderområderne i det danske samfund ikke vil kunne komme af med  deres affald af ele k- trisk  og  elektronisk  udstyr.  Det  er  tanken,  at  der  i  den  private  organisations  regi  skal  oprettes  en
5 tildelingsordning,  som  sikrer,  at  producenter  og  importører  afhenter  affald  af  elektrisk  og  elektr o- nisk udstyr i alle kommuner på alle genbrugspla dser m.v. Til nr. 4 og 5 Der er tale om redaktionelle ændrin  ger, hvor to henvisninger til § 9 k korrigeres til henvisninger til § 9 j. Til nr. 6 Lovforslagets § 9 p, stk. 1, nr. 6, udgår, da bestemmelsens nye stk. 4, jf. ændringsforslag nr. 7, g   i- ver tilstrækkelig hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om, at den af ministeren godkendte organisation kan opkræve gebyrer til dækning af omkostningerne ved administration og kontrol i forbindelse med producentregistret. Til nr. 7 Baggrunden  for  ændringsforslaget  er,  at  den  nuværende  hjemmel  i  miljøbeskyttelseslov en  ikke giver  ministeren  hjemmel  til  at  fastsætte  regler  om,  at  gebyrer  kan  opkræves  af  den  organisation, som ministeren kan henlægge myndighedslignende opgaver til. Det er efter aftale med brancheo  r- ganisationerne sigtet, at organisationen skal varetage opgaver, som ellers ville skulle udføres af Mi l- jøstyrelsen, og at omkostningerne herved finansieres via gebyrer opkrævet af org   anisationen. Der er ikke i det fremsatte lovforslag en hjemmel, der gør det muligt for ministeren at fastsætte regler om, at en af ministeren godkendt privat organisation, som har fået delegeret kompetence efter loven, kan opkræve  gebyrer  for  det  arbejde,  som  er  delegeret  til  den  private  organisation.  Der  er  heller  ikke tilstrækkelig klar hjemmel til, at ministeren kan opkræve gebyrer for den opgave, som er delegeret til den private organisation.   Hvis der ikke delegeres kompetence til en privat organisation, vil ministeren skulle delegere kom- petencen til f.eks. Miljøstyrelsen. Ministeren kan i så fald fastsætte regler om, at Miljøsty relsen kan opkræve gebyrer til dækning af o mkostninger til kontrol og administration med producentregistret med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Til nr. 8 Ændringsforslaget    tager sigte på at tilvejebringe grundlaget for, at kommunerne kan d rive elskrot- behandlingsanlæggene, selv    om det ifølge lovforslaget ikke længere er en kommunal opgave at b   e- handle affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elskrot). Det  foreslås  endvidere  i  stk.  2,  at  ministeren  bemyndiges  til  at  fastsætte  de  nærmere  vilk år  for driften af det omhandlede behandlingsanlæg. Baggrunden for bestemmelsen er, at Konkurrencest  y- relsen har påpeget en række betingelser, der skal være opfyldt for at undgå konkurrenceforvri dning og statsstøtteproblemer.  For  at undgå disse problemer vil   det bl.a. være nø   dvendigt  at foretage en regnskabsmæssig adskillelse af de pågældende aktiviteter. Til nr. 9 Baggrunden for ændringsforslaget er, at behandlingen af lovforslaget har trukket ud, og at det derfor ikke kan forventes, at lovforslaget er vedtaget inden den 1. maj 2005. Til nr. 10
6 Baggrunden for ændringsforslaget er, at brancheforeningerne har udtrykt bekymring for, om pr  o- ducenterne og importørerne kan nå at omstille deres administrative systemer, og om producenterne og importørerne kan nå i fæ llesskab at danne de selskaber og systemer, som rent praktisk skal sikre tilbagetagning og behandling af elektronikskrot. Der  skal  etableres  et  producentregister,  hvor  alle  producenter  og  importører  af  elektriske  eller elektroniske  produkter  omfattet  af  direktivet  skal  lade  sig  registrere.  Producentregistret  kan  først oprettes, når lovgrundlaget er på plads. Der er således tale om en stor opgave, hvor det er tvivlsomt, om det kan nås at oprette registret og at registrere alle producenter og importører inde  n den 31. de- cember 2005. Ifølge  direktivet  skulle  den  nationale  lovgivning  have  været  på  plads  den  13.  august  2004  med virkning fra den 13. august 2005. Der var således lagt op til, at producenterne skulle have et år til at indrette sig på udmøntningen af   producentansvaret. Lovforslag nr. L 2 er en genfremsættelse af L 100, som bortfaldt ved udskrivelsen af folketing  s- valget den 18. januar 2005. Lovforslag L 2 bliver formentlig vedtaget i sin endelige form i løbet af april måned, hvilket er ca. tre måneder   senere, end L 100 ville være blevet vedtaget. Med bemynd  i- gelsen  er  det  muligt  for  ministeren  at  udskyde  producentansvaret  i  op  til  tre  måneder,  således  at producenterne får et år til at indrette sig på producentansvaret, s   å dan som direktivet oprindeligt har lagt op til. Til nr. 11 Ændringsforslaget tager sigte på at tilvejebringe grundlaget for, at kommunerne kan drive elskro    t- behandlingsanlæggene i en overgangsperiode, selvom det ikke længere er en kommunal o pgave at behandle affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elskrot). Såfremt lovgrundlaget ikke tilvejebri n- ges, vil det være i strid med kommunalfuldmagten, at komm  unerne driver virksomhed, uden at der er en kommunal opgave. Baggrunden for ændringsforslaget er, at det er en meget brat overgang for de k  ommunale elskrot- behandlingsanlæg, og at de uden dette ændringsforslag i løbet af kort tid enten skal lukkes eller a f- hændes. Med ændringsforslaget får kommunerne mere tid til at afhænde eller nedlægge elskrotb e- handlingsanlægg  ene. Konkurrencemyndighederne er indforstået med, at det vil være muligt at lade elskrotbehandlin   g- sanlæggene  fortsætte  hele  år  2006.  Det  vil  give  de  levedygtige  virksomheder  en  rimelig  tid  til  at indrette sig på de nye regler, f.eks. ved at blive privat iseret. Til nr. 12 Med ændringsfor  slaget sikres, at det også fremover  vil være muligt for kommuner at eje og dr  i- ve anlæg  for  affaldsbehandling,  herunder  for  elektronikskrot.   Såfremt  ændringsforslaget  vedt   ages, vil  forslagsstiller  til  lovforslagets  3. behandling stille  ændringsforslag  om  de    nødvendige  kons e- kvensrettelser i lovforslaget.
7 Erling Bonnesen (V)   Birgitte Josefsen (V) nfmd.  Lars Christian Lilleholt (V)   Inger Støjberg  (V) Eyvind Vesselbo (V)   Jørn  Dohrmann (DF)   Walter Christophersen (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) fmd.  Helle Sjelle (KF)   Pernille Blach Hansen (S) Torben Hansen (S)   Helle Thorning-Schmidt (S)   Martin Lidegaard (RV)   Johannes Poulsen (RV) Steen Gade (SF)   Per Clausen (EL)   Kuupik Kleist (IA) Tjóðveldisflokkurin, Siumut n havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 2 Bilagsnr.    Titel 1 Materiale fra den tidligere behandling forslaget fra 1. samling af L 100 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 2. udkast til betænkning 6 Forslag til ændringsforslag af lovforslagets § 2 7 Udkast til bekendtgørelse om håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr 8 Henvendelse af 21/3-05 fra AVV-Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S, Hjørring vedrørende foretræde for Miljø - og Planlægningsudva  l- get angående lovforslaget om indførelse af producentansv  ar for elek- tronikskrot m.v. 9 3. udkast til betænkning 10 Talenotits til besvarelse af samrådsspørgsmål stillet af udvalget den 1. april 2005. 11 4. udkast til betænkning 12 Henvendelse af 11/4-05 fra Kommunernes Landsforening 13 Ændringsforslag fra m   iljøministeren 14 Ændringsforslag fra miljøministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 2 Spm.nr. Titel 1 Spm. om oversendelse af udkast til bekendtgørelse m.v., til miljøm  i- nisteren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om tilbagetagelse af udtjente elektronikprodukter m.v., til mil- jøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om husstandsindsamling af småt elektronikskrot eventuelt sa m- tidigt med etablering af ordning for indsamling af batterier, til miljø- ministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om direktivet eller forslaget giver mulighed for pålæggelse af afholdelse af udgifter til husstandsindsamling af småt elektroni kskrot, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om sikring af elektronikskrot ikke eksporteres til lande med lempeligere miljøkrav m.v., til miljøministeren, og ministerens svar
9 herpå 6 Spm. om besvarelsen af spørgsmål 2 skal forstås sådan, at den danske implementering fraviger fra hovedbestemmelsen i direktivet, til mil- jøministeren, og ministerens svar herp å 7 Spm. om besvarelsen af spørgsmål 4 skal forstås sådan, at direktivet ikke giver mulighed for at pålægge producenterne at afholde udgi   f- terne til hustandsindsamling af småt elektronikskrot, til miljøminist  e- ren, og ministerens svar herpå 8 Ministeren bedes kommentere brev af 21. marts 2005 fra AVV- Affaldsselskabet Vendsyssel Vest I/S, som var i deputation den 30. marts 2005 i forbindelse med udvalgsmøde i Miljø  - og Planlægning  s- udvalget samme dag, og ministerens svar herpå 9 Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag der muliggør, at elektronikskrot kan behandles af kommunalt ejede se l- skaber, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om oversendelse af en redegørelse for betydningen af komm u- nalfuldmagten i relation til lovforslaget, til miljøministeren, og min i- sterens svar herpå 11 Spm. om de beskæftigelsesmæssige konsekvenser, hvis de ni ko m- munale affaldsselskaber ikke kan fortsætte, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor stor en procentdel af de samlede omkostninger ved elektronikaffald, der vedrører indsamlingsdelen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om eksport af elektronikaffald til udviklingslandene, til miljø- ministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, hvorvidt kommunerne vil kunne fralægge sig ansvaret for indsamlingen med lovforslaget, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 11/4-05 fra KL, jf. MPU L 2 - bilag 2, til miljøministeren, og ministerens s var herpå 16 Spm. om forslag om, at loven skal indeholde hjemmel til at alle sel- skaber (juridisk afgrænsede enheder), der konkurrerer på markedsvi   l- kår, kan påtage sig behandling af affaldet, uanset selskabets eje  r- kreds, til miljøministeren, og ministerens  svar herpå 17 Spm. om, hvilke grænser den kommunale fuldmagt sætter for affald s- selskaber i kommunalt regi, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvilke grænser konkurrencelovgivningen sætter for affald s- selskaber i kommunalt regi, til miljøministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 2 Samråds -   Titel
10 spm.nr. A Samrådsspm. om en redegørelse vedrørende producentansvar for elektronikskrot m.v., til miljøministeren