Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 111
af 3. maj 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22).
Spørgsmål nr. 111:
Ministeren bedes beskrive de opgaver, som jobcentret løser i forhold til pe r-
soner på sygedagpenge?
Svar:
På syged agpengelovens område vil de opgaver, der skal varetages i jobcent e-
ret, være opgaver i forbindelse med opfølgning med henblik på at bevare den
sygemeldtes tilknytning til arbejdsmarkedet.
Jobcentrene skal således varetage den første opfølgning senest inden udgan-
gen af 8. uge og den løbende opfølgning, udarbejde opfølgningsplan, koo r-
dinere indsatsen med andre relevante aktører mv. Ved opfølgningen skal der
tages stilling til behov for behandling, optræning, revalidering eller andre
former for hjælp til den s yge.
Opfølgningen indebærer bl.a., at jobcenteret ud fra en konkret vurdering
inddrager f.eks. den praktiserende læge og arbejdsgiveren i indsatsen for at
arbejdsfastholde den sygemeldte.
Opfølgningen indebærer også, at jobcenteret koordinerer indsa
tsen i forhold
til andre dele af den kommunale forvaltning eksempelvis ved behov for an-
den indsats end den arbejdsmarkedsrettede indsats. Har en afprøvning af den
sygemeldtes arbejdsevne eksempelvis vist, at den syge ikke vurderes at kun-
ne blive erhvervsaktiv igen, skal jobcenteret indstille, at der rejses sag om
førtidspension i den del af forvaltningen, der har ansvar for førtidspens ion.
Endvidere vurderer jobcenteret i tilknytning til opfølgningen, om en syg e-
dagpengemodtager kan genoptage arbejdet helt eller delvist.
Det er også jobcenterets opgave at vurdere , om der er grundlag for forlæ n-
gelse af sygedagpenge ud over 52 uger. Jobcentret indstiller herefter til den
del af forvaltningen, der har ansvaret for ydelsen, hvis der skal ske forlæ n-
gelse.
Maj 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012