Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 25 af
20. april 2005 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22)
Spørgsmål nr. 25:
Vil ministeren redegøre for, hvilket ansvar ministeren har i forhold til at
sikre, at den kommunale administration på beskæftigelsesområdet varetager
sine opgaver i overensstemmelse med lovgivningen?
Svar:
Det er de enkelte kommunalbestyrelser, der har ansvaret for at sikre, at
kommunerne overholder lovgivningen.
Tilsynet med kommunerne varetages efter de gældende regler i den kommu-
nale styrelseslov af fem tilsynsførende statsamtmænd. Statsamtmanden fører
ikke tilsyn, i det omfang en rekursmyndighed eller lovbestemte sektortil-
synsmyndigheder kan tage sti
l
ling til den pågældende sag.
Hertil kommer, at beskæftigelsesministeren som led i det almindelige ulov-
bestemte ressorttilsyn kan udtale sig om lovligheden af kommunale disposi-
tioner eller undladelser, ligesom beskræftigelsesministeren kan indbringe en
sag for det kommunale tilsyn, hvis det findes nødvendigt. Beskæftigelsesmi-
nisteren har bl.a. i den forbindelse adgang til at forlange, at kommunalbesty-
relsen tilvejebringer og meddeler ministeren oplysninger om forhold i kom-
munen, jf. § 63 i den kommunale styrelseslov.
Inden for beskæftigelsesområdet er der endvidere f astsat regler om særligt
tilsyn.
Det fremgår således af den gældende lov om ansvar for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, at ministeren kan fastsætte regler om tilsyn
med kommunernes praksis for vurderingen af, hvilke aktiviteter eller tilbud
der skal gives (visitationen). Denne regel videreføres som en ny § 4a, stk. 2, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. § 1, nr. 4, i lov om ændring af lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love (L 23).
Der er endvidere i § 13 d i lov om aktiv socialpolitik samt i § 25 b i lov om
integration af udlændinge i Danmark fastsat regler om tilsyn med kommu-
nernes rådighedsvurderinger.
Maj 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012