Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 og
nr. 3 af 29. marts fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L
22 bilag 5 og 4).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Medarbejdere ved Det
Sociale Nævn, Statsamtet Fyn, jf. L 22 - bilag 5.
Spørgsmål nr. 3:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. marts 2005 fra Lena
Bodum, jf. L 22 - bilag 4.
Svar:
Begge henvendelser drejer sig om oprettelse af flere nævn inden for samme
region, idet L 22 Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats indeholder en bestemmelse om, at der kan nedsættes et
eller flere beskæftigelsesankenævn i hver region.
Der er ikke i lovforslaget taget stilling til, hvor de enkelte nævn geografisk
skal placeres, da antallet af nævn vil afhænge af antallet af sager, som skal
behandles i beskæftigelsesankenævnet. Tilsvarende gælder for de sociale
nævn, som nedsættes efter socialministerens lovgivning, som også skal s e-
kretariatsbetjenes af statsforvaltningerne.
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet en udtalelse fra indenrigs- og
sundhedsministeren, som oplyser, at placeringen af de kommende statsfor-
valtninger er fastlagt i strukturreformens udmøntningsplan fra september
2004. Det er heri fastsat, at Statsforvaltningen Syddanmark placeres med ho-
vedsæde i Åbenrå og afdelingskontorer i Odense og Ribe, og at Statsforval t-
ningen Midtjylland placeres med hovedsæde i Ringkøbing og afdelingskon-
tor i Århus. Placeringerne er sket på baggrund af grundige overv ejelser,
hvori indgår de nødvendige hensyn til en faglig og økonomisk bæredygtig
opgavevaretagelse. Beslutningen afspejler en samlet afvejning, hvori bl.a.
indgår hensyn til regional balance, borgernes retssikkerhed og service og ti l-
gængelighed i forhold til borgerne.
Statsforvaltningernes hovedkontorer skal som udgangspunkt omfatte stats-
forvaltningens ledelse, administration og faglige opgaver. Dog skal opgaver,
hvor den personlige kontakt mellem borgeren og statsforvaltningen har be-
tydning for statsforvaltningens sagsbehandling og service over for borgerne,
primært inden for familieretten, deles mellem hovedkontoret og afdelings-
kontorerne. Den nøjagtige fordeling af opgaver og arbejdspladser vil ske ud
fra en afvejning af hensynet til borgerbetjening og muligheden for at sikre en
April 2005
Vores sag
04-201-52/
101-0012