Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 4 af
23. marts fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (L 22 bi-
lag 7)
Spørgsmål nr. 4:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2005 fra Bornholms
Regionskommune, jf. L 22 - bilag 7.
Svar:
Bornholms Regionsråd ønsker, at det lokale b eskæftigelsesråd på Bornholm
får samme sammensætning og tillægges de samme opgaver og ansvar som
de regionale beskæftigelsesråd. Hvis disse ønsker ikke kan imødekommes,
lægger regionsrådet vægt på, at der sik res repræsentation fra Bornholms Re-
gionskommune og de bornholmske faglige organisationer ved udpegning af
medlemmer til det regionale beskæftigelsesråd.
De fire nye statslige beskæftigelsesregioner følger den nye generelle regi-
onsstruktur med undtagelse af beskæftigelsesregionen for Hovedstaden og
Sjælland, som omfatter Region Hovedstaden og Region Sjælland. I hver be-
skæftigelsesregion nedsættes et regionalt beskæftigelsesråd. Regionsstrukt u-
ren er generelt fastlagt ud fra behovet for større fagligt bæredygtige regiona-
le enheder på beskæftigelsesområdet og naturligt sammenhæ ngende arbejds-
kraftoplande.
Det regionale beskæftigelsesråd i beskæftigelsesregionen for Hovedstaden
og Sjælland består af en formand og 42 andre medlemmer. Da beskæ ftigel-
sesregionen omfatter to regioner, er rådet dobbelt så stort som de øvrige r e-
gionale beskæftigelsesråd. Kommunerne i beskæftige lsesregionen, herunder
Bornholms Regionskommune, indstiller i forening 10 medlemmer til det re-
gionale beskæftigelsesråd. DA og LO indstiller li geledes hver 10 medlem-
mer til rådet. Jeg finder det naturligt, at både kommunerne og arbejdsmark e-
dets parter i deres indstilling af medlemmer til rådet tager hensyn til, at fo r-
skellige geografiske områder og arbejdsmarkedsområder med særlige b e-
skæftigelsesmæssige problemer inden for regionen bliver repræsenteret i rå-
det.
Beskæftigelsesregionerne og de regionale beskæftigelsesråd skal overvåge
udviklingen på arbejdsmarkedet og følge op på resultater og effekter af in d-
satsen i jobcentrene samt løse en række tværgående beskæftigelsespolitiske
opgaver.
April 2005
Vores sag
04-201-52/101-0012