Folketingets Socialudvalg
Dato: 25. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 8. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørgsmål nr. 105 ad L 38.
Spørgsmål nr. 105 ad L 38:
I tilfælde, hvor en klient er blevet visiteret til en udredning i det kommende
VISO, og specialviden skal hentes uden for VISO, hvem er så, ifølge mini-
steren, ansvarlig for at koordinere sagsgangen, og hvor langt kan man bede
en klient om at skulle befordre sig for at få en udredning?
Svar:
Når kommunen har truffet en afgørelse om at henvise en borger til udredning
i VISO, afgør VISO først om den konkrete sag og problemstilling falder
inden for VISOs område , dvs. at der er tale om en af de få mest specialis e-
rede og komplicerede enkeltsager. VISO kan afvise henvendelsen og en
sådan afgørelse kan ikke påklages hverken til socialministeren eller til de
sociale klagemyndigheder.
Falder den konkrete enkeltsag inden for VISOs område , henviser VISO til
den/de relevante specialister, der vil kunne foretage en udredning i sagen.
Det er herefter kommunen, der etablerer og koordinerer kontakten mellem
borgeren og de relevante specialister.
Der kan ikke opstilles nogen retningslinier for, hvor langt man kan bede en
klient om at skulle befordre sig for at få en udredning. Såfremt ekspertisen
findes flere steder i landet, vil det være naturligt, at VISO henviser til den
ekspertise, der er tættest på borgerens kommu ne. Men der vil også for e-
komme tilfælde, hvor der kun findes ekspertise ét sted i landet . I disse tilfæl-
de må VISO vurdere, om det er mest he nsigtsmæssigt, om borgeren skal
komme til ekspertisen, eller om ekspertisen skal komme til borgeren. I denne
vurdering vil også indgå muligheden for at indhente oplysninger ad teknol o-
gisk vej.
VISO betaler befordringsudgifter i forbindelse med borgerens udredning.
Eva Kjer Hansen
/Aksel Meyer
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
JET,JHK/ J.nr. 601-31