Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 11. april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  120 ad L 38. Spørgsmål nr. 120  ad L 38: ”Ministeren bedes oplyse, hvorledes det sikres, at ”borgeren skal kun hen- vende sig et sted for at få hjælp”, jf. lovforslagets almindelige bemærkni n- ger, når samme intention har været gældende allerede fra bistandslovens vedtagelse i 1975, uden at intentionen på noget tid spunkt er blevet opfyldt.” Svar: Når det har voldt vanskeligheder at opfylde intentionen, er det efter min mening en konsekvens af det delte visitations- og finansieringsanvar, som nu afskaffes med kommunalreformen. Med lovforslaget samles nemlig for første gang såvel myndighedsansvaret, finansieringsansvaret og forsyningsansvaret i forhold til borgeren ét sted , nemlig i kommunen. Kommunalbestyrelsen bliver efter reformen den eneste myndighed, der får kompetence til at behandle sociale sager og visitere til tilbud på soc ialområdet.  Hermed afskaffes risikoen for et ufleksibelt samspil mellem myndigheder, gråzoner og delte ansvarsområder   og et manglende samlet overblik for den enkeltes situation. Efter den kommunale styrelseslov styres en kommunes anliggender af kom- munalbestyrelsen og det er kommunalbestyrelsen, som drager omsorg for indretningen af kommunens administration. Dette sker ud fra de lokale for- hold og hensyn. Princippet, hvorefter kommunalbestyrelsen drager omsorg for indretningen af kommunens administration ændres ikke ved kommunal- reformen, men kommunalreformen indebærer, at kommunerne får mulighed for at oprette borgerservicecentre, som både kan varetage administrative borgerbetjeningsopgaver for kommunen og eventuelle borgerbetjeningsop- gaver for andre myndigheder. Formålet med borgerservicecentrene er ifølge indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om kommunale borgerser- vicecentre at fremme, at kommunalbestyrelserne opretter borgerservice- centre, som kan fungere som borgernes indgang til den offentlige sektor. Borgerservicecentrene får bl.a. til opgave at udføre vejviserfunkt ioner, som består i at henvise borgeren til  den relevante myndighed og til opgave at modtage ansøgninger med henblik på videresendelse til den myndighed, som skal behandle ansøgningerne. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] lsc/ J.nr. 601-31
2 Jeg mener, at det også efter kommunalreformen skal være kommunalbest y- relsens ansvar at beslutte, hvordan kommunens forvaltning skal indrettes, da kommunalbestyrelsen er den myndighed som bedst kan vurdere og afveje de forskellige forhold og hensyn, som gør sig gældende i kommunen. Dette skal ses i sammenhæng med forslaget til lov om kommunale borgerservicecentre og principperne om god forvaltningsskik sammenholdt med forvaltningslo- vens regler om vejledning. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer