Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 11. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørgsmål nr. 120 ad L 38.
Spørgsmål nr. 120 ad L 38:
Ministeren bedes oplyse, hvorledes det sikres, at borgeren skal kun hen-
vende sig et sted for at få hjælp, jf. lovforslagets almindelige bemærkni n-
ger, når samme intention har været gældende allerede fra bistandslovens
vedtagelse i 1975, uden at intentionen på noget tid spunkt er blevet opfyldt.
Svar:
Når det har voldt vanskeligheder at opfylde intentionen, er det efter min
mening en konsekvens af det delte visitations- og finansieringsanvar, som nu
afskaffes med kommunalreformen.
Med lovforslaget samles nemlig for første gang såvel myndighedsansvaret,
finansieringsansvaret og forsyningsansvaret i forhold til borgeren ét sted ,
nemlig i kommunen. Kommunalbestyrelsen bliver efter reformen den eneste
myndighed, der får kompetence til at behandle sociale sager og visitere til
tilbud på soc ialområdet. Hermed afskaffes risikoen for et ufleksibelt samspil
mellem myndigheder, gråzoner og delte ansvarsområder og et manglende
samlet overblik for den enkeltes situation.
Efter den kommunale styrelseslov styres en kommunes anliggender af kom-
munalbestyrelsen og det er kommunalbestyrelsen, som drager omsorg for
indretningen af kommunens administration. Dette sker ud fra de lokale for-
hold og hensyn. Princippet, hvorefter kommunalbestyrelsen drager omsorg
for indretningen af kommunens administration ændres ikke ved kommunal-
reformen, men kommunalreformen indebærer, at kommunerne får mulighed
for at oprette borgerservicecentre, som både kan varetage administrative
borgerbetjeningsopgaver for kommunen og eventuelle borgerbetjeningsop-
gaver for andre myndigheder. Formålet med borgerservicecentrene er ifølge
indenrigs- og sundhedsministerens forslag til lov om kommunale borgerser-
vicecentre at fremme, at kommunalbestyrelserne opretter borgerservice-
centre, som kan fungere som borgernes indgang til den offentlige sektor.
Borgerservicecentrene får bl.a. til opgave at udføre vejviserfunkt ioner, som
består i at henvise borgeren til den relevante myndighed og til opgave at
modtage ansøgninger med henblik på videresendelse til den myndighed, som
skal behandle ansøgningerne.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
lsc/ J.nr. 601-31