Folketingets Socialudvalg
Dato: 27. april 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 11. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørgsmål nr. 121 ad L 38.
Spørgsmål 121.
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt princippet om, at borgeren skal kun
henvende sig et sted for at få hjælp indebærer, at hvis en borger under en
samtale om merudgifter efter lovforslagets § 100 giver udtryk for et ønske
om at ansøge om f.eks. en ledsageordning eller et hjælpemiddel, så kan en
ansøgning hermed betragtes som indgivet, eller vil en kommune være beret-
tiget til at bede borgeren selv at henvende sig et andet sted i kommunen for
at ansøge om disse yderligere foranstaltninger?
Svar
Efter forvaltningslovens § 7, stk. 2 skal en forvaltningsmyndighed, som
modtager en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, så
vidt muligt videresende henvendelsen til rette myndighed. Det følger af
praksis, at ansøgningen betragtes som modtaget, når den er kommet frem til
den myndighed, der har pligt til at videresende den til rette myndighed.
Hvis en borger henvender sig personligt i forvaltningen og giver udtryk for
at ville ansøge om flere forskellige sociale ydelser i forskellige forvaltninger,
vil udgangspunktet være, at den pågældende borgers ansøgninger viderese n-
des til rette forvaltning. Der kan dog være situationer, hvor det vil være mest
hensigtsmæssigt at henvise borgeren til rette forvaltning. I tilfælde, hvor
borgeren skal modtage råd og vejledning i forbindelse med ansø gningen, vil
det fx også være mest hensigtsmæssigt at henvise borgeren til rette forvalt-
ning.
Det samme er tilfældet, hvis det er nødvendigt at stille supplerende spørgs-
mål for at kunne yde den rette hjælp. Det skyldes, at desto mere man ønsker
en øget faglighed, desto oftere må man have en specialisering, der kan gøre
henvisning til en anden person med den rette faglighed nødvendig.
Det er kommunens pligt at lette borgerens henvendelse til en anden myndig-
hed mest muligt. Det kan fx ske ved, at man i forbindelse med den første
henvendelse meddeler, at ansøgeren vil modtage en henvendelse fra kom-
munen med en aftale med den rette.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
lsc/ J.nr. 601-31