Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 11. april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  121 ad L 38. Spørgsmål 121. ”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt princippet om, at ”borgeren skal kun henvende sig et sted for at få hjælp” indebærer, at hvis en borger under en samtale om merudgifter efter lovforslagets § 100 giver udtryk for et ønske om at ansøge om f.eks. en ledsageordning eller et hjælpemiddel, så kan en ansøgning hermed betragtes som indgivet, eller vil en kommune være beret- tiget til at bede borgeren selv at henvende sig et andet sted i kommunen for at ansøge om disse yderligere foranstaltninger?” Svar Efter forvaltningslovens § 7, stk. 2 skal en forvaltningsmyndighed, som modtager en skriftlig henvendelse, som ikke vedrører dens sagsområde, så vidt muligt videresende henvendelsen til rette myndighed. Det følger af praksis, at ansøgningen betragtes som modtaget, når den er kommet frem til den myndighed, der har pligt til at videresende den til rette myndighed. Hvis en borger henvender sig personligt i forvaltningen og giver udtryk for at ville ansøge om flere forskellige sociale ydelser i forskellige forvaltninger, vil udgangspunktet være, at den pågældende borgers ansøgninger viderese n- des til rette forvaltning. Der kan dog være situationer, hvor det vil være mest hensigtsmæssigt at henvise borgeren til rette forvaltning. I tilfælde, hvor borgeren skal modtage råd og vejledning i forbindelse med ansø gningen, vil det fx også  være mest hensigtsmæssigt at henvise borgeren til rette forvalt- ning. Det samme er tilfældet, hvis det er nødvendigt at stille supplerende spørgs- mål for at kunne yde den rette hjælp. Det skyldes, at desto mere man ønsker en øget faglighed, desto oftere må man have en specialisering, der kan gøre henvisning til en anden person med den rette faglighed nødvendig. Det er kommunens pligt at lette borgerens henvendelse til en anden myndig- hed mest muligt. Det kan fx ske ved, at man i forbindelse med den første henvendelse meddeler, at ansøgeren vil modtage en henvendelse fra kom- munen med en aftale med den rette. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] lsc/ J.nr. 601-31
2 I kommuner, som opretter borgerservicecentre, vil det være borgerservice- centrets opgave at videresende borgerens ansøgning til rette forvaltning. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer