Folketingets Socialudvalg Dato: 28. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  11.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 126 ad L 38. Spørgsmål nr.  126 ad L 38: ”Kan ministeren bekræfte, at ethvert relevant element indgår i den koordin e- rende kommunale rehabiliteringsindsats, uanset om enkelte elementer, f.eks. psykolog og diætist, eventuelt måtte anses for en ydelse efter sundhedsl oven ud fra en isoleret betragtning?” Svar: Rehabilitering  er  ikke  et  begreb  i  den  sociale  lovgivning,  men  er  et  sund- hedsfagligt  begreb.  Socialministeriet  har  derfor  bedt  Indenrigs-  og  Sund- hedsministeriet om bidrag til besvarelsen. Indenrigs- og Sundhedsministeriet oplyser følgende: ”Rehabilitering omfatter mange indsatser, som i dag løses af amter og kom- muner  efter  forskellig  lovgivning  på  sundhedsområdet,  det  sociale  område, undervisningsområdet osv. Efter  sundhedsloven  yder  den  offentlige  sygesikring  tilskud  til  behandling ved  privatpraktiserende  psykolog  efter  lægehenvisning.  Tilskuddet  ydes  til særlige  grupper,  der  har  været  udsat  for  en  akut,  traumatisk  begivenhed. Kommunerne har allerede i vidt omfang ansat psykologer i dag til løsning af opgaver  efter  både  den  sociale  lovgivning,  undervisningslovgivningen  og sundhedslov givningen (lov om forebyggende sundhedsordninger for børn og unge). Der ydes ikke tilskud fra den offentlige sygesikring til behandling ved diæ- tist. Sygehusene har i vidt omfang ansat diætister. Således tilbydes der typisk kostvejledning i forbindelse med hjerterehabilitering og til diabetespatienter. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EHO/ J.nr. 601-31
2 Et  væsentligt  formål  med  kommunalreformen  er  at  give  de  n ye  og  større kommuner  ansvar  for  flere  opgaver  og  dermed  i  højere  grad  gøre  kommu- nerne til borgerens indgang til velfærdsydelser. Også når det gælder rehabil  i- tering,  har  reformen  som  mål  at  samle  flere  opgaver  i  kommunerne  tæt  på borgerne for dermed at sikre sammenhæng i indsatsen over for borgere med rehabiliteringsbehov. Kommunerne  får  som  led  i  den  samlede  kommunalreform  dermed  et  mere samlet  ansvar  for  flere  rehabiliteringsindsatser  –  efter  sundhedsloven,  be- skæftigelsesloven, den sociale lovgivning og specialundervisningsloven. Det er kommunernes ansvar at tilrettelægge deres indsats – herunder hvilke ydel- ser og aktiviteter, der tilbydes borgere med et rehabiliteringsbehov.” Jeg kan henholde sig til svaret fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Eva Kjer Hansen /Anders Lynge Madsen