Folketingets Socialudvalg Dato: 28. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  11.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 133 og 134 ad L 38. Spørgsmål nr.  133: ”Ministeren bedes  oplyse,  hvorvidt  det  er  socialministerens eller  indenrigs- og  sundhedsministerens  ansvar,  at  MarselisborgCentrets  fortsatte  funktion som nationalt rehabiliteringscenter sikres? Spørgsmål 134 : Ministeren bedes oplyse, hvorledes MarselisborgCentrets fremtidige økono- miske grundlag sikres, og hvilken rolle i den fremtidige kommunale rehabili- teringsopgave  MarselisborgCentret  vil  spille,  ikke  mindst  i  betragtning  af kommunernes forventelige behov for betydelig eksterne ekspertise?” Svar: MarselisborgCentret  er  som  rehabiliteringscenter  omfattet  af  sundhedslov- givningen. Socialministeriet har derfor bedt Indenrigs- og Sundhedsministe- riet om bidrag til besvarelsen: ”Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  skal  vedrørende  spørgsmål  133  og  134 henvise  til  ministerens  besvarelse  af  12.  april  2005  af  spørgsmål  nr.   18  (L 74), hvoraf fremgår følgende: ”Jeg kan oplyse, at MarselisborgCentret - det gamle Marselisborg Hospital - i dag huser en række  private  organisationer og offentlige institutioner, som har lejet sig ind i bygningerne, der ejes af Århus Amt. Centeret ledes af en bestyrelse med bl.a. amtslige repræsentanter. Centerets daglige drift styres af en direktion. MarselisborgCentret varetager en række fælles projekter og udviklingsopga- ver vedrørende rehabilitering på tværs af de private organisationer og offen t- lige institutioner, som har lejet sig ind i centeret. Kernen i samarbejdet er en forening bestående af i øjeblikket ni partnere, hvoraf bl.a. Århus Amt indgår. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 Centerets  fællesudgifter  finansieres  bl.a.  ved,  at  partnerne  betaler  et  årligt kontingent samt via pulje- og projektmidler - fra bl.a. ministerier mv. Udover disse fælles og tværgående a ktiviteter skaber MarselisborgCentret de fysiske rammer for en række offentlige institutioners og private organisatio- ners respektive opgaveløsning. Private   organisationer   som   bl.a.   Hjerneskadeforeningen,   Gigtforeningen, Scleroseforeningen og Muskelsvindfonden har lejet sig ind. På    sygehusområdet   huser    MarselisborgCentret    Geriatrisk    Afdeling    og Dermato-Venerologisk Afdeling, som hører under Århus Sygehus. På  det  sociale  område  huser  Marselisb  orgCentret  bl.a.  det  landsdækkende Videnscenter  for  Bevægelseshandicap,  det  nationale  Hjælpemiddelinstitut, Århus  Amts    Hjælpemiddelcentral,  Århus  Amts  tværfaglige    neuroteam  med tilbud  til  mennesker  med  erhvervet  hjerneskade  og  Småbørnscentret   med tilbud til familier, der har med børn med nedsat fysisk og psykisk funktions- evne. På revalideringsområdet huser MarselisborgCentret   JobCenter Marselisborg og JobCenter Århus Nord   samt Hjerneskadecentret, der indgår som et led i Århus Amts samlede revalideringstilbud. Jeg har således noteret mig, at MarselisborgCentret har samlet en lang række af de funktioner, der udgør vigtige elementer i rehabiliteringen af borgerne.   Som  bekendt  er  et  væsentligt  formål  med  kommunalreformen  at  give  de større  kommuner  ansvar  for  flere  opgaver  generelt  og  i  højere  grad  samle ansvaret for borgerens indgang  til  velfærdsydelser. Specielt, når det gæ lder rehabilitering, har reformen  som  mål at samle flere opgaver i  kommunerne tæt på borgerne. På både sundhedsområdet, det sociale område og beskæft i- gelsesområdet  får  kommunerne  som  følge  af  reformen  et  større  ansvar  for rehabiliteringsindsatser. Og det vil den fremtidige organisation af Marselis- borgCentret nødvendigvis skulle afspejle. MarselisborgCentret  har  over  for  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  oplyst, at  bestyrelsen  for  centeret  er  i  gang  med  at  overveje  kommunalreformens konsekvenser  for  konstruktionen  af  centeret,  herunder  forskellige  modeller for  centerets  videreførelse.  Endvidere  gennemgås  reformens  konsekvenser for opgavefordelingen mellem region og kommuner vedrørende de offentlige opgaver, der foregår på centeret. MarselisborgCentret har endvidere oplyst, at det er planen, at de resterende sygehusfunktioner på sigt skal flyttes væk. Jeg  er  også  bekendt  med,  at  man  er  i  dialog  med  Århus  Kommune  om  et muligt øget fremtidigt kommunalt engagement i centeret. Kommunens ene- ste selvstændige engagement i centeret består således i dag i leje af by  gning til drift af en demenscafé.
3 Kommunalreformen  betyder,  at  kommunalfuldmagten  ikke  vil  gælde  for regionerne, som dermed kun kan varetage opgaver, der direkte følger af lov- givningen. Derfor er der i sundhedslovforslagets § 79 foreslået rammer, der giver regionerne mulighed for at varetage visse opgaver, som går vid ere end det, der følger af loven. Et regionsråd kan efter forslagets § 79, stk. 2 mod betaling tilbyde behan d- linger  og  ydelser  på  regionens  sygehuse,  herunder  udlejning  af  lokaler  og udstyr  til  offentlige  myndigheder  og  private  virksomheder.  Bestemmelsen giver således grundlag for at videreføre en række accessoriske ydelser i s y- gehusvæsenet. Forslagets  §  79,  stk.  3  giver  mulighed  for,  at  regionsrådet  kan  samarbejde med  offentlige  myndigheder  og  private  virksomheder,  herunder  i  selskabs- form, om løsningen af fællesopgaver efter sundhedsloven og påtage sig de r- med forbundne udgifter. Og forslagets § 79, stk. 4 giver mulighed for, at et regionsråd kan påtage sig opgaver og dermed forbundne udgifter, som ikke er omfattet af loven, såfremt det har væsentlig betydning for varetage lsen af regionsrådets sundhedsopgaver. Hvorvidt  den  kommende  region  vil  kunne  løse  opgaver  i  samarbejde  med MarselisborgCentret efter § 79 i sundhedslovsforslaget, vil bero på en ko n- kret  vurdering  af  centerets  konstruktion  og  opgaver  mv.  Jeg  mener  derfor, det  vil  være  rigtigst,  at  en  sådan  vurdering  afventer  resultatet  af  centerets ovennævnte overvejelser, herunder i forhold til et øget fremtidigt kommunalt engagement. I den forbindelse skal jeg bemærke, at kommunalreformen ikke medfører  ændringer  i  forhold  til  kommunernes  muligheder  for  at  varetage opgaver i medfør af kommunalfuldmagten.” Jeg kan henholde mig til svaret fra indenrigs- og sundhedsministeren. Det bemærkes, at Videnscentret for Bevægelseshandicap og den afdeling af Hjælpemiddelinstituttet, der er placeret MarselisborgCentret,  vil indgå i den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation , VISO. Eva Kjer Hansen /Anders Lynge Madsen