Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  11.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 136 ad L 38. Spørgsmål nr.  136: ”Er det ministerens opfattelse, at der med formuleringen af §§ 83 - 99 i lov- forslaget kan forekomme situationer, hvor et af kommunen anerkendt behov for  praktisk  hjælp  mv.  jf.  beretningen  fra  Folketingets  Socialudvalg  over beslutningsforslag  B  17  (Folketingsåret  2003/2004)  kan  afvises  med  den begrundelse, at der ikke findes tilstrækkelig hjemmel til at dække behovet?” Svar: Som nævnt i svaret på spørgsmål 1  35 sker der ikke med kommunalreformen ændringer i betingelserne eller formålene med at yde hjælp . Lovforslagets §§ 83 – 99 er en fortsættelse af de tilsvarende bestemmelser i den gældende lov om social service. Med  udgangspunkt  i  bestemmelserne  om  de  enkelte  ydelser,  sammenholdt med   formålsbestemmelsen ,   skal   der   anlægges   en   helhedsvurdering   som grundlag  for  udmåling  af  hjælp  i  den  konkrete  situation .  I  den  forbindelse skal der foretages en samlet vurdering af, hvordan hjælpen bedst muligt til- godeser  opfyldelse  af  borgerens  behov  i  forhold  til  de  hjælpemuligheder loven angiver. Hertil kommer muligheder for at indbringe den konkrete afgørelse om ydelse af støtte for det sociale nævn. Det  er  borgeren  og  borgerens  behov,  der  skal  være  det  afgørende,  når  der inden for lovens rammer udmåles hjælp efter serviceloven. Efter min opfa t- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-31
2 telse  er  servicelovens  bestemmelser  affattet  på  en  sådan  måde,  at  hjælpen kan udmåles og tilrettelægges så   den imødekommer borgerens behov. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer