Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  12.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 140 ad L 38 Spørgsmål nr.  140: ”Kan  ministeren  bekræfte  rigtigheden  af  følgende  beskrivelse  af  den  nye refusionsordning på et konkret område, id  et der er benyttet tal for 2003. "Der er i alt godt 8.000 brugere af botilbud til handicappede (§§ 92-93 i den nuværende lov om social service). De samlede udgifter er på godt 4 mia.kr. De dyreste tilbud på over 800.000 kr. og opefter anvendes af ca. 1.300 ha n- dicappede og udgiften hertil er på 1 mia.  kr. Det vil sige, at en fjerdedel af midlerne til botilbud til handicappede anvendes på en ottendedel af de dyr e- ste tilbud. Når  refusionsordningen  er  fuldt  indfaset,  vil  kommunerne  få  r  efunderet  25 pct. af udgifterne til  de  tilbud,  der  ligger over 800.000 kr. og 50 pct. af  de tilbud,  som  overstiger  1,5  mio.kr.  Langt  størstedelen  af  de  dyreste  tilbud ligger i intervallet 800.000-1.000.000 kr., hvor kommunerne for hver kun vil få refunderet mellem 25.000 og 50.000 kr. Herudover  benytter  40  pct.  af  brugerne  tilbud  på  mellem  500.000  kr.  og 800.000 kr., som ikke vil blive omfattet af refusionsordningen, og hvor den samlede  udgift  er  1,8  mia.  kr.,  som  kommunerne  efter  kommunalreformen selv skal dække økonomisk." Svar: Det  formodes,  at  de  oplyste  tal  stammer  fra  Amtsrådsforeningens  grun d- takstanalyse fra maj 2004. Der skal imidlertid gøres opmærksom på, at de r i de oplyste tal kun er medtaget de § 92 og § 93 tilbud til handicappede, som der er grundtakst på. Udover disse tilbud er der også en række § 92 og § 9  3 Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 tilbud,  som  er  finansieret  som  medfinansiering  af  kommunale  tilbud  efter Lov om social service § 131 d. Hvis disse regnes med, var der i 2003, ifølge Amtsrådsforeningens grundtakstanalyse , 10.414 brugere af botilbud til han- dicappede efter § 92 og § 93.  Det skal bemærkes, at oplysningerne i grund- takstanalysen  er  indhentet  i  amterne.  Frederiksberg  og  Københavns  Kom- mune samt Bornholms  Regionskommune er ikke omfattet af undersøgelsen pga. deres særstatus som værende både kommuner og amter. På det sociale omr åde indebærer aftalen om kommunalreformen, at  kommu- nerne  får  overført  amtskommunernes  midler,  og   at  der  indføres  en  central refusionsordning, som skal sikre kommunerne mod meget store udgifter i de dyreste  enkeltsager.  Ordningen  omfatter  alle  tilbud  på  soc ialområdet   -  fra ikke-specialiseret til de mest specialiserede tilbud. I sager, der består af flere eller sammensatte tilbud i forhold til en enkelt person, gælder refusionsord- ningen i forhold til den samlede sociale udgift i den konkrete sag. Ordningen finansieres solidarisk af kommunerne ved løbende reguleringer af bloktilskuddet. Refusionsordningen, som den er udformet i lovforslaget, er som følger: I sager, hvor en persons behov for hjælp og støtte samlet udgør en årlig udgift på 800.000 kr. eller m ere, refunderer staten 25 pct. af kommunens udgifter over dette beløb. For den del af udgiften, der overstiger 1,5 mio. kr. årligt, refunderer st a- ten 50 pct. af udgifterne. Refusionsordningen indføres desuden gradvist, således at: I 2007 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 400.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 800.000. kr. I 2008 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 500.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 1 mio. kr. I 2009 refunderer staten 25 pct. af udgiften over 600.000 kr., og 50 pct. af udgiften over 1,2 mio. kr. I 2010 gælder den endelige refusionsordning fuldt ud. Grænsebeløbene for den årlige udgift er fastsat ud fra, at refusionsordni ngen skal afspejle det forhold, at kommunerne vil være mere økonomisk bæredyg- tige end under den nuværende grundtakstordning. Grænsen på 800.000 kr. i 2010 svarer cirka til det dobbelte af grundtaksten for døgnophold i dag. Selve fastlæggelsen af grænserne er en vurdering af den mest hensigtsmæs- sige balance mellem individuelt ansvar og udgiftslignende solidaritet. Vurde- ringen er foretaget på grundlag af, hvor mange meget dyre sager der er, og erfaringer  baseret  på  grundtakstsystemet  tilpasset  den  større  økonom iske bæredygtighed i de nye store kommuner. Heri har bl.a. indgået Amtsrådsfo  r- eningens grundtakstanalyse fra maj 2004 og en mindre stikprøveundersøgel- se blandt kommunerne gennemført af Socialministeriet.
3 I nedenstående tabel er de  10.414 brugere  af botilbud til handicappede § 92 og  §  93  fordelt  på   udgiftsintervaller,  og  de  samlede  udgifter  til  brugere  i intervallet er opgjort: Udgiftsintervaller Brugere Samlede udgifter 0 - 400 2.481 24 714.697 kr. 13 400 - 500 2.254 22 941.395 kr. 18 500 - 600 1.755 17 891.635 kr. 17 600 - 700 1.496 14 892.536 kr. 17 700 - 800 695 7 434.309 kr. 8 800 - 900 945 9 671.989 kr. 13 900 - 1.000 310 3 230.099 kr. 4 1.000 og over 478 5 534.892 kr. 10 I alt 10.414 100 pct. 5.311.552 kr. 100 pct. Som det kan ses af tabellen, er der i 2003 1.733 brugere af § 92 og § 93 bo- tilbud til handicappede, hvor års taksten ligger over 800.000 kr. Dette svarer til 17 pct. ud af det samlede antal brugere. Den samlede udgift til de 1.733 brugere er 1.436.980 kr., hvilket udgør 27 pct. af de samlede udgifter til bru- gere i § 92 og § 93 tilbud til handicappede. Ca. en fjerdedel af de samlede udgifter omfatter således  ca. en sjettedel af det samlede antal brugere af § 92 og § 93 botilbud til handicappede. Når refusionsordningen er fuldt indfaset  i 2010, vil kommunerne kunne få refunderet op til 50.000 kr. for de 1.255 brugere, der ligger i udgiftsinterval- let 800.000 kr. til 1,0 mio. kr. afhængig af udgiften til den enkelte bruger. 3.946 brugere, svarende til 38 pct., ligger i udgiftsintervallet 500.000 kr. til 800.000 kr. Disse vil ikke, når refusionsordningen er fuldt in dfaset, være omfattet af refusionsordningen, og kommunerne vil derfor selv skulle finan- siere den samlede udgift til disse brugere på 2.218.480  kr. Der skal gøres opmærksom på, at den endelige fastlæggelse af refusionsor d- ningen sker i tilknytning til fastlæggelsen af ændringer i tilskuds- og udlig- ningssystemet. Dette fremgår af lovbemærkningerne. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer