Folketingets Socialudvalg Dato: 9. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  12.  april  2005 følger  hermed  –  i  5  eksemplarer  –  socialministerens  svar  på  L  38   - spørgsmål nr. 154 ad L 38 Spørgsmål nr. 154: ”Ministeren bedes oplyse, om forpligtelsen i lovforslagets §§ 85 og 86 for- udsætter en forudgående sygehusindlæggelse og/eller en genoptræningsplan, eller  om  enhver  borger  i  kommunen,  der  opfylder  betingelserne  for  optræ- ning,  jfr.  §§  85  og  86,  gennem  fysioterapi  vil  være  berettiget  hertil?  I  for- længelse  heraf  bedes  ministeren  oplyse,  om  der  vil  være  begrænsninger  i omfanget af den fysioterapi, der kan tilbydes, herunder om fysioterapi efter serviceloven skal afsluttes efter en bestemt periode, og endelig om en kom- mune vil kunne træffe beslutning om at opfylde sine forpligtelser efter §§ 85 og  86  ved  tilbud  om  fysioterapi  hos  en  privatpraktiserende  fysioterapeut, med eller uden egenbetaling, jf. de allerede gældende regler om fysioterapi, henholdsvis med eller uden egenbetaling.” Svar: Som det fremgår af svarene på spørgsmål 110, 112 og 113, så er forsl    agets §§ 85  og  86  –  med  visse  redaktionelle  ændringer  -  en  videreførelse  af  de gældende bestemmelser i henholdsvis §§ 73 og 73 a i lov om social service. Den kommunale forpligtelse til genoptræning efter forslagets § 86, stk. 1, er således fortsat knyttet til genoptræningsbehov som følge af sy gdom, der ikke behandles i  tilknytning  til et  sygehusophold.  Målgruppen  for  genoptr æning efter § 86, stk. 1 vil typisk være ældre borgere, der efter sygdom, som ikke er behandlet  i  sygehusregi,  er  midlertidig  svækket  –  eksempelvis  på  grund  af længere tids sengeleje som følge af fx influenza eller efter et fald. Tilbudet om  genoptræning skal  ses  som  et  supplement til de tilbud om personlig og praktisk hjælp, som  kommunen  er forpligtet til at yde efter servicelovens § 71. Som det fremgår af svaret på spørgsmål 112, så er der ikke i     de nugældende regler  i  serviceloven  eller  i  det  foreliggende  lovforslag  krav  om,  at  den kommunale  myndighed  udarbejder  en  genoptræningsplan.  Den  kommunale myndighed træffer på baggrund af en individuel konkret vurdering af borg e- rens  træningsbehov  en  afgørelse  om,  hvilken  form  for  genoptræning,  der skal iværksættes. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] chs/ J.nr. 601-31
2 Den kommunale myndighed skal, når den træffer afgørelse, tage afsæt i se r- vicelovens krav om, at formålet med hjælpen er at yde en helhedsorient eret indsats med tilbud,  der  er afpasset efter den enkelte borgers særlige behov. Dette  gælder  også  i  relation  til  vurderingen  af,  hvilken  form  for  genoptr æ- ning,  der  er  behov  for,  og  hvordan  hjælpen  konkret  skal  tilrettelægges  og udføres. Afgørelsen skal meddeles skriftligt til borgeren og skal være ledsa- get af en skriftlig begrundelse. Det følger af ovenstående, at der ikke på forhånd kan fastsættes en tidsmæ   s- sig  grænse  for,  hvor  lang  tid  et  genoptræningsforløb  kan  strække  sig  over. Udgangspunktet er, at tilbudet om genoptræning skal gives, så længe de r er udsigt til, at borgeren kan blive bragt op på et højere funktionsniveau eller til det funktionsniveau, pågældende havde inden sygdommen/svækkelsen. He r- efter må det vurderes, om borgeren via egen træning sindsats eller via tilbud efter § 71 kan bevare det opnåede funktionsniveau, eller om der er behov for at tilbyde vedligeholdelsestræning for at fastholde det opnåede funktionsn i- veau. Efter  de  gældende  regler  er  der  ikke  krav  om,  at  kommunen  selv  udfører opgaverne på træning sområdet.  Lovforslaget ændrer ikke på dette fo rhold, jf. også forslagets § 4, stk. 2.  Kommunerne kan således også fremover   vælge at benytte kommunalt ansatte eller indgå aftale med  privatpraktiserende fysio- terapeuter om udførelsen af en given træningsopgave. Kommunen kan også vælge at indgå aftale med andre kvalificerede private leverandører om at løse genoptræningsopgaven. Lovforslaget  ændrer  heller  ikke  på,  at  der   -  uanset  hvem  der  udfører  træ- ningsopgaven  –  ikke  kan  opkræves  betaling  for  det  kommunale  tilbud  om træning efter servicelovens bestemmelser.   Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer