Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  12.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 155 ad L 38. Spørgsmål nr.  155: ”Ministeren  bedes  præcisere,  hvordan  fysioterapi  efter  lovforslagets  §§  85 og  86  afgrænses  fra  det  allerede  gældende  tilbud  om  fysioterapi,  herunder det  allerede  gældende  tilbud  om  vederlagsfri  fysioterapi,  blandt  andet  med baggrund i, at de allerede gældende regler forudsætter lægehenvisning, mens tilbud  efter  §§  85  og  86  ikke  synes  at  forudsætte  lægelig  visitation.  I  den forbindelse tænkes ikke mindst på, at de a llerede gældende regler om fysio- terapi anvendes ved en helt separat behandling, der ikke indgår og ikke kan honoreres  for  at  indgå  i  et  samlet  rehabiliteringsforløb,  mens  §§  85  og  86 synes at indeholde en sådan mulighed. Navnlig indeholder de gældende re g- ler  om  vederlagsfri  fysioterapi  ikke  mulighed  for,  at  den  enkelte  fysiotera- peut  i  praksis  kan  specialisere  sig,  mens  §§  85  og  86  ud  fra  deres  ordlyd synes at indeholde mulighed for specialisering og kvalitetsudvikling.” Svar: Lovforslagets §§ 85 og §§ 86 er en videreførelse af de gældende bestemmel- ser i §§ 73 og 73 a i lov om social service, hvorefter kommunen forpligtes til at sørge for tilbud om hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer med betydelig nedsat fysisk eller psy- kisk funktionsevne samt forpligtes til at tilbyde genoptræning til afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse. Genoptræningen  omfatter  målrettet  træning  af  fysisk,  intellektuel,  følelse s- mæssig og social funktionsevne og træning i de færdigheder, som borgeren har  brug  for  i  det  daglige.  Fysioterapi  kan  således  indgå  som  en  integreret del af træningen. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EHO/ J.nr. 609-31
2 Efter  de  gældende  regler  er  der  ikke  krav  om,  at  kommunen  selv  udfører opgaverne  på  træningsområdet.  Lovforslaget  ændrer    ikke  på  dette  f orhold. Kommunerne kan således også fremover vælge at indgå aftale med komm   u- nalt  ansatte  såvel  som  praktiserende  fysioterapeuter  om  udførelsen  af  en given  træningsopgave.  Lovforslaget  ændrer  heller  ikke  på,  at  der   –  uanset hvem  der  udfører  træningsopgaven  –  ikke  kan  opkræves  betaling  for  det kommunale tilbud om træning efter servicelovens bestemmelser. Tilskud   til  fysioterapeutisk   behandling,   herunder   vederlagsfri   fysioterapi ydes efter de nuværende bestemmelser efter bekendtgørelse om tilskud efter sygesikringsloven til fysioterapeutisk behandling. Fra 2007 overtager regio- nerne  det  nuværende  amtslige  myndigheds-  og  finansieringsansvar  for  at tilbyde  lægeordineret  fysioterapi,  herunder  vederlagsfri  fysioterapi  til  visse grupper af handicappede personer, ved praktiserende fysioterapeuter. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer