Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 18. april 2005  følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørg smål nr.  171 ad L 38 Spørgsmål nr.   171: ” Ministeren  bedes  oplyse  begrundelsen  for, at  borgerne  ikke  kan  henvende sig om rådgivning og udredning  vedrørende specialundervisning på samme måde, som de  kan henvende sig vedrørende sociale problemstillinger? ” Svar: Jeg har bedt undervisningsministeren om bidrag til besvarelse af spørgsmål nr.  171,  idet  specialundervisning  henhører  under  Undervisningsministeriets ressortområde. Undervisningsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig: ”  a) Rådgivning og udredning inden for folkeskoleområdet Efter folkeskolelovens §  12,  stk. 2,  sker henvisning til specialundervisning, som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk psykologisk rådg ivning og efter samråd med eleven og forældrene. De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialunde r- visning fremgår af kapitel 2 i bekendtgøre  lse nr. 896 af 22. september 2000 om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogi  sk bistand.    Efter  disse  regler  er  der  etableret  en  ordning,  hvorefter  elever  med  særl  ige undervisningsbehov,  der  ikke  kan  opfyldes  inden  for  rammerne  af  den  al- mindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk  -psykologisk vurdering. Denne    vurdering    foretages    oftest    af    den    kommunale    pædagogisk  - psykologiske rådgivning (PPR). Vurderingen skal resultere i  en  udtalelse til skolens leder om, hvorvidt ele- ven  har  behov  for  specialundervisning  eller  anden  specialpædagogisk  b  i- stand,  samt  forslag  til  foranstaltning.  Ved  PPR’s  vurdering  skabes  størst mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i forhold til elevens særlige behov. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] Jhk, jet J.nr. 601-31
2 Indstillingen til PPR afgives  af  klasselæreren gennem skolelederen og efter samråd med eleven og forældrene. Der    er også mulighed for, at forældrene selv kan anmode om en pædagogisk  -psykologisk vurdering af deres barn, jf. §  3,  stk.  3,  i  bekendtgørelse  nr.  896.  Som  følge  af  denne  bestemmelse  kan forældrene også selv anmode PPR om rådgivning.    PPR’s vurdering skal i samråd med forældrene suppleres med udtalelser fra andre sagkyndige i fornødent omfang. Beslutningen om specialundervisning træffes af skolens leder, der efter fo  l- keskolelovens § 45,  stk.  2, træffer  alle  konkrete afgørelser vedrørende sk o- lens  elever.  Det  er  dog  kommunalbestyrelsen,  som  træffer  beslutning  om henvisning af elever til en anden skole i eller uden for kommunen samt om henvisning  af  elever  til  vidtgående  specialundervisning  ved  amtsrådets  fo  r- anstaltning.  Beslutningerne  om  specialundervisning  træffes  altid  efter  sa  m- råd med eleven og forældrene.     Den  beskrevne  ordning,  herunder  den  meget  betydelige  inddragelse  af  ele- ven og forældrene, vider  eføres med de justeringer, som L 108 nødvendiggør, efter  kommunalreformens  ikrafttræden.  Des  uden  vil  PPR  kunne  indhente bistand fra andre kommuners PPR, fra institutioner m.v. eller anmode VISO om rådgivning og bistand til udredning af den enkelte elev. Den viden og rådgivning, som PPR indhenter fra VISO til brug for s å danne opgaver, vil også indgå i PPR  ’s rådgivning af skoler, institutioner, elever og forældre. Etableringen  af  VISO  vil  skabe  en  yderligere  sikkerhed  for  kvaliteten  af kommunernes  rådgivning,  udredning  m.v.,  idet  kommunerne  får  muli  ghed for at anmode om bistand fra VISO, herunder fra VISO’s netværk. Det  vil  blive  en  del  af  opgaven  for  Klagenævnet  for  vidtgående  specialu   n- dervisning at påse, om kommunen i den konkrete sag har tilvejebragt et ti l- strækkeligt beslutningsgrundlag, herunder om der er indhentet den fornødne rå dgivning fra VISO. Dette vil blive præciseret i forbindelse med en revision af forretningsordenen for Klagenævnet,  l  igesom  det  vil  blive  tydeliggjort i  forretningsordenen,  at Klagenævnet også skal bedømme, om sag sbehandlingsreglerne er overholdt i den konkrete sag, herunder om forvaltningslovens regler herom er overholdt. At forældrene ikke har adgang til at henvende sig direkte til VISO for at få rådgivning på specialundervisningsområdet, er begrundet i, at en sådan rå d- givning  allerede  er  til  rådighed  for  forældrene  i  komm   unens  pædag  ogisk- psykologiske rådgivning. Hertil kommer, at forældrene efter de gældende regler, der vil blive vider e- ført  efter  kommunalreformens  ikrafttræden,  selv  kan  anmode  om  en  pæd a- gogisk-psykologisk vurdering af deres barn. Der er således med de gæ   ldende regler allerede etableret en udredningsfunktion inden for folkeskoleområdet.     
3 b) Rådgivning og udredning inden for specialundervisning for voksne Efter de gældende regler i lov om specialundervisning for voksne skal amt  s- rådet sørge for, at pers  oner med fysiske eller psykiske handicap kan få u n- dervisning  og  anden  specialpædagogisk  bistand,  herunder  rådgivning,  der sigter på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap (kompe n- serende specialundervisning). Det er et krav, at det personale, som varetager opgaverne med specialunder- visning og anden specialpædagogisk bistand, har de nødvendige kvalifikat   i- oner. I tilbuddene efter lov  om  specialundervisning for voksne indgår ofte anden specialpædagogisk bistand i form af specialrådgivning    til deltagere, deltage- res pårørende, deltageres kolleger på arbejdspladsen samt til andre faggru   p- per, der har kontakt med den handicappede deltager. Optakten til specialundervisning for voksne er i dag typisk i, at personen selv eller personens pår ø rende, sagsbehandler, læge eller lignende henvender sig til  amtskommunen  eller  til  en  undervisningsinstitution,  som  amtsrådet  har givet bemyndigelse til at foretage visitationen. Herefter  foretages  der  som  oftest  en  pædagogisk  og  eventuelt  psykol  ogisk afdækn  ing med henblik på at klarlægge, om den pågældendes handlemuli g- heder kan forbedres gennem specialundervisning. Den pædag  o- gisk/psykologiske  afdækning  skal  også  danne  grundlag  for  en  individuel planlægning af tilbuddet under hensyntagen til den enkelte delta  gers ø nsker og behov. Med  forslaget   placeres  ansvaret  for   specialundervisning   for   voksne   hos kommunalbestyrelserne.  Ansvaret  for  at  yde  et  relevant  tilbud  vil  derfor være  kommunens.  Efter  forslaget  kan  der  fastsættes  regler  om,  at  komm u- nalbestyrelsen  kan  henlægge  beføjelser  vedrørende  henvisning,  herunder visitations- og optagelseskompetence, af personer til specialundervisning og specialpædagogisk  bistand,  til  regionsråd  eller  voksenspecialundervisning   s- institutioner. Der er således lagt op til at videref øre de eksisterende muligheder for at si k- re, at rådgivning og udredning sker med inddragelse af den relevante spec i- alviden,  samt  at  borgerne  har  en  enkel  og  entydig  adgang  til  tilbuddet  om specialundervisning. Når det drejer sig om den enkelte voksne, vil  kommuner og regioner kunne indhente viden til brug for sin rådgivning af skoler og institutioner samt bo r- gere  fra  VISO.  Det  forudsættes,  at  kommunen  er  inddraget  forud  for  he  n- vendelsen  til  VISO,  hvis  en  skole  eller  institution  har  brug  for  bistand  til udredning  fra  VISO  vedrørende  tilrettelæggelsen  af  spec   ialundervisning  til den enkelte voksne. Den  rådgivning  og  udredning,  som  en  voksen  kan  få  ved  at  henvende  sig direkte  til  en  undervisningsinstitution,  der  tilbyder  voksenspecialundervis- ning, vil oftest være båret af en høj faglig ek spertise.
4 Det vil desuden ofte være disse undervisningsinstitutioner, der indgår i den netværksorganisation, som VISO er, og som leverer den specialpæd agogiske vejledning og rådgivning til VISO.” Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer