Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af den 18. april
2005 følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på
spørg smål nr. 171 ad L 38
Spørgsmål nr. 171:
Ministeren bedes oplyse begrundelsen for, at borgerne ikke kan henvende
sig om rådgivning og udredning vedrørende specialundervisning på samme
måde, som de kan henvende sig vedrørende sociale problemstillinger?
Svar:
Jeg har bedt undervisningsministeren om bidrag til besvarelse af spørgsmål
nr. 171, idet specialundervisning henhører under Undervisningsministeriets
ressortområde.
Undervisningsministeriet har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
a) Rådgivning og udredning inden for folkeskoleområdet
Efter folkeskolelovens § 12, stk. 2, sker henvisning til specialundervisning,
som ikke er af foreløbig karakter, efter pædagogisk psykologisk rådg
ivning
og efter samråd med eleven og forældrene.
De nærmere regler om fremgangsmåden ved iværksættelse af specialunde
r-
visning fremgår af kapitel 2 i bekendtgøre lse nr. 896 af 22. september 2000
om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogi sk bistand.
Efter disse regler er der etableret en ordning, hvorefter elever med særl ige
undervisningsbehov, der ikke kan opfyldes inden for rammerne af den al-
mindelige undervisning, indstilles til en pædagogisk -psykologisk vurdering.
Denne vurdering foretages oftest af den kommunale pædagogisk -
psykologiske rådgivning (PPR).
Vurderingen skal resultere i en udtalelse til skolens leder om, hvorvidt ele-
ven har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk b i-
stand, samt forslag til foranstaltning. Ved PPRs vurdering skabes størst
mulig sikkerhed for, at den støtte, som iværksættes, er relevant i forhold til
elevens særlige behov.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
Jhk, jet J.nr. 601-31