Folketingets Socialudvalg Dato: 4. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  21.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 190 ad L 38. Spørgsmål nr.  190: ”Ministeren  bedes  kommentere  beregninger  fra  Det  Kommunale  Kartel (jf. vedlagte bilag s. 11 -13), der viser, at den foreslåede refusionsordning, hvor kommunerne vil få refunderet 25 % af udgifterne til tilbud, der ligger over 800.000 kr., og 50 % vedørende tilbud der ligger over 1,5 mio. kr. når or d- ningen  træder  i  kraft,  er  helt  utilstrækkelig  og  vil  medføre  store  udsving  i primærkommunernes  økonomi,  som  ikke  kan  afhjælpes  af  en  kommende reform  af  udligningssystemet.  Hvordan  vil  ministeren,  i  forlængelse  heraf, sikre, at alle kommuner har tilstrækkelig økonomi til at finansiere de sociale servicetilbud?” Svar: Det Kommunale Kartels beregninger  på socialområdet   i notatet Økonomiske problemstillinger  i  kommunalreformens  lovforslag  fra  3.  januar  2005  tager udgangspunkt  i  Amtsrådsforeningens  grundtakstanalyse  fra  maj  2004.   På baggrund af et eksempel, hvor de beregner, hvor meget kommunerne vil få refunderet af udgifterne til § 92 og § 93 botilbud til handicappede, konklude- rer Det Kommunale Kartel, at refusionsordningen fuldt indfaset kun vil dæk- ke  en  mindre  del  af  tilbuddene,  og  at  der  til  de  tilbud,  der  dækkes  af refusionsordningen, kun gives et beskedent beløb. Dette vil medføre, at nog- le  kommuner  med  eksempelvis  mange  handicappede  fremover  vil  få  store sociale udgifter og måske ikke vil få råd til at benytte regionernes instituti   o- ner. Jeg er overordnet ikke  enig  i,  at  Det  Kommunale Kartel har vist, at refusi- onsordningen er helt utilstrækkelig. Der er ikke grundlag for at påstå, at der er  så  skæv  en  fordeling  af  de  sociale  udgifter,  at  dette  ikke  på  en  rimelig Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BBE/ J.nr. 601-31
2 måde kan udlignes af tilskuds - og udligningssystemet i samspil med refusi- onssystemet. Det  skal  her  indledningsvis  tages  i betragtning,  at  skæv  fordeling  er  meget mindre sandsynligt i de større kommuner. Det fremgår af aftalen om strukturreformen, at ændringer i opgavefordeli n- gen vil blive gennemført ud fra princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger med opgaven. Det er således en forudsætning, at komm u- nerne  under  ét  kompenseres  fuldt  ud  for  den  økonomiske  virkning  af  o m- lægningerne  i  opgaver  og  finansiering.  Det  sker  ved,  at  merudgifter  som følge af nye opgaver fører til tilsvarende forøgelser af det kommunale blok- tilskud. Herved sikres finansiering for opgaverne for den kommunale sektor under ét. I forbindelse med kommunalreformen gennemføres en reform af tilskuds- og udligningssystemet,  som  skal  være  med  til  at  afbøde  de  byrdefordelings- mæssige  konsekvenser  af  den  nye  kommunale  struktur  og  omlægningen  af de  kommunale  opgaver.  Det  drøftes  således  i  regi  af  Indenrigs -  og  Sund- hedsministeriets finansieringsudvalg, hvordan man sikrer, at der etableres en balance inden for den kommunale sektor, såled es at også den enkelte ko m- mune sikres tilstrækkelig finansiering til at løse sine opgaver. Denne balance mellem de enkelte kommuner indbyrdes skal bl.a. tilvejebringes gennem de kommunale  udligningsordninger.  I  forbindelse  hermed  overvejer  Finansie- ringsudvalget blandt andet at gennemføre ændringer i fordelingen af bloktil- skuddet og at udbygge opgørelsen af det kommunale udgiftsbehov med kri- terier,  der tager  hensyn  til  de  nye  opgaver,  som  kommunerne  overtager  fra amterne, for eksempel på socialområdet. Der fremsættes et forslag  til en  reform af tilskuds- og udligningssystemet i folketingssamlingen 05/06. Den  endelige  fastlæggelse  af  refusionsordningen  sker  først  i  tilknytning  til fastlæggelsen af ændringer  i  tilskuds- og udligningssystemet. Der kan sål e- des  stadig  ske  ændringer  i  grænsebeløbene  for  den  årlige  udgift.  På  nuv  æ- rende tidspunkt er grænsebeløbene fastsat ud fra, at refusionsordningen skal afspejle det forhold, at kommunerne vil være mere økonomisk bæredygtige end under den nuværende grundtakstordning. Grænsen på 800.000 kr. i 2010 svarer cirka til det dobbelte af grundtaksten for døgnophold i dag. Selve fastlæggelsen af grænserne er en vurdering af den mest hensigtsmæs- sige balance mellem individuelt ansvar og udgiftsudlignende solidaritet. Men vurderingen er foretaget på grundlag af, hvor mange meget dyre sager der er, og erfaringer baseret på grundtakstsystemet tilpasset den større økonom iske bæredygtighed i de nye store kommuner. Heri har bl.a. indgået Amtsrådsfo  r- eningens grundtakstanalyse fra maj 2004 og en mindre stikprøveundersøgel-
3 se blandt kommunerne gennemført af Socialministeriet. Det skal yderligere bemærkes, at refusionsordningen indføres gradvist over en fireårig periode . Der henvises endvidere til svaret på spørgsmål 147. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer