Folketingets Socialudvalg Dato: 24. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  2.  maj  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 268 ad L 38. Spørgsmål nr.   268: ”M inisteren bedes sende udvalget en beskrivelse af, hvordan den eksisteren- de  ordning  vedrørende  bestyrelser  og  brugerråd  på  institutioner  for  hand   i- cappede i Køb enhavns Amt. ” Svar: Fra Københavns Amt har Socialministeriet modtaget følgende oplysninger: ”B ruger-  og  pårørendearbejdet  på  de  sociale  tilbud  i  Købe n- havns Amt Bruger-  og  pårørendesamarbejdet  med  beboere  og  brugere  på  Københavns Amts bo- og dagtilbud for personer med betydelig varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne  (udviklingshæmmede) kan foregå på forskellige m    å- der: Der  kan  være  tale  om    direkte  kontakt  mellem  beboeren/brugerens  foræ  l- dre/pårørende  og  pe  rsonalet  på  bo -  eller  dagtilbudet.  Denne  kontakt  kan foregå ved besøg hos beboeren eller via kontaktbøger, telefonisk kontakt og lignende. Såvel beboere/brugere som  de pårørende er involveret i planlægning og a f- holdelse af fester, familiearrangementer og årligt tilbagevendende traditioner på  det enkelte tilbud. Derudover  kan  der  være  tale  om  møder  med  beboer/bruger,  personale  og pårørende på det enkelte ti   lbud, herunder handleplansmøder. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMU/ J.nr. 601 - 31
2 Den enkelte beboer/bruger deltager i samarbejdet ud fra den enkeltes forud- sætninger. Nogle steder kan   beboer/bruger kun i begrænset omfang medvi  r- ke, hvorfor de pårørende eller eventuelt værge han dler på deres vegne. Herudover har Københavns Amtsråd i 1993 vedtaget et   regelsæt for best  y- relser og samråd  på amtets bo - og dagtilbud, idet amtet efter § 112 i lov om social service skal sørge for, at br ugere af amtets tilbud får mulighed for at få indflydelse på tilrettelæggelsen og udnyttelsen af ti   lbudene.” Københavns Amt har videre oplyst: ”Regler for b ruger- og pårørendebestyrelse Bestyrelsen består af mel lem 7 og 13 medlemmer, hvor brugere og pårøre  n- de til enhver tid skal udgøre bestyrelsens flertal. Derudover 1 medlem udp e- get af Københavns Amtsråd,  led  eren  af bo- eller dagtilbuddet samt op  til 2 medlemmer valgt af og blandt tilbuddets faste medarbejdere. Repræsentanter for de pårørende vælges hvert år i oktober måned på et m ø- de, hvor samtlige pårørende indbydes. På samme måde vælges medarbejde r- repræsentanter hvert år i oktober. Lederen er født medlem af bestyrelsen. Det amtsrådsudpegede medlem er valgt fo r den kommunale valgperiode. Bestyrelsesmøder afholdes mindst én gang i kvartalet og indkaldes af besty- relsesformanden.  Dagsorden  udarbejdes  af  bestyrelsesformand  og  leder  i fællesskab.  Der  udarbejdes  referat  af  bestyrelsens  møder,  der  tilsendes  fo   r- valtningen og Det Amtslige Brugerråd til orientering. Bestyrelsen  skal  arbejde  indenfor  de  mål  og  rammer,  der  til  enhver  tid  er fastsat af Købe nhavns Amtsråd. Bestyrelsen planlægger og forestår sammen med tilbuddets ledelse pårøre n- demøder og a rrangementer for pårørende og brugere. Bestyrelsen høres i forbindelse med rejser og andre fællesarrangementer for beboere og brugere uden for tilbuddet. Bestyrelsen kommer med indstilling i forbindelse  med  tilbuddets  målbeskrivelse,  fordeling  af  tilbuddets  budget, planlagte overførsler, større bygningsmæssige ændringer, udvikling og pri n- cipper for det pædagogiske arbejde og tilrettelæggelse af den kost, der tilb y- des. Herudover skal bestyrelsen bl.a. afgive udtalelser i forbindelse med spørg s- mål og planer, der forelægge   s af forvaltningen, Socialudvalget eller Amtsrå- det. Herudover kan bestyrelsen udpege  et  medlem til bedømmelsesudvalg i fo r- bindelse med ansættelse af forstander. Bestyrelsen kan forelægge mere principielle sager for Det Amtslige Bruge  r- råd. Regler for samråd
3 Samråd kan nedsættes på bo - og dagtilbud, der består af flere afdelinger, der evt. er fysisk adskilte. Samrådet består af indtil 5 medlemmer, heraf lederen samt 1 medlem valgt af og blandt de faste medarbejdere. Der er i samrådet  ikke et medlem udpe- get af Københavns Amtsråd. Herudover er  regler  og  arbejdsform  stort  set de samme  som  for  bruger-  og pårørendebestyrelse. Referater fra samrådsmøder sendes til bruger - og pår ø- rendebestyrelsen,  ligesom  tvivlsspørgsmål  skal  indbringes  for  bruger  -  og pårørend  ebestyrelsen. Samrådet foretager indsti lling og afgiver udtalelser til bruger- og pårørendebestyrelsen til brug for bestyrelsens indstilling i de u  n- der bruger- og pårørendebestyrelser nævnte spørg smål.” Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer