Folketingets Socialudvalg
Dato: 24. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 2. maj 2005
følger hermed i 5 eksemplarer socialministerens svar på spørgsmål
nr. 268 ad L 38.
Spørgsmål nr. 268:
M inisteren bedes sende udvalget en beskrivelse af, hvordan den eksisteren-
de ordning vedrørende bestyrelser og brugerråd på institutioner for hand i-
cappede i Køb enhavns Amt.
Svar:
Fra Københavns Amt har Socialministeriet modtaget følgende oplysninger:
B ruger- og pårørendearbejdet på de sociale tilbud i Købe
n-
havns Amt
Bruger- og pårørendesamarbejdet med beboere og brugere på Københavns
Amts bo- og dagtilbud for personer med betydelig varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne (udviklingshæmmede) kan foregå på forskellige m å-
der:
Der kan være tale om direkte kontakt mellem beboeren/brugerens foræ l-
dre/pårørende og pe rsonalet på bo - eller dagtilbudet. Denne kontakt kan
foregå ved besøg hos beboeren eller via kontaktbøger, telefonisk kontakt og
lignende.
Såvel beboere/brugere som de pårørende er involveret i planlægning og a
f-
holdelse af fester, familiearrangementer og årligt tilbagevendende traditioner
på det enkelte tilbud.
Derudover kan der være tale om møder med beboer/bruger, personale og
pårørende på det enkelte ti lbud, herunder handleplansmøder.
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
GMU/ J.nr. 601 - 31