Folketingets Socialudvalg Dato: 19. maj 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2005 følger   hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på  spørg  s- mål nr.  287 ad L 38. Spørgsmål   287. ” I forlængelse af ministerens svar på L 38    – om princippet om at ”borgeren skal kun henvende sig et sted for at få hjælp” kun gælder i ukompli  cerede sager, hvor der ikke skal ydes råd og vejle d- ning?” Svar Det er kommunalbestyrelsen, som beslutter, hvordan den kommunale for- valtning skal tilrettelægges, da kommunalbestyrelsen har det overordnede ansvar for hele den kommunale virksomhed. I langt de fleste tilfælde vil borgernes sociale sager blive behandlet inden for samme forvaltning, sål edes at borgeren kun skal henvende sig i den pågældende forvaltning. Hvis borge- ren søger om forskellige sociale ydelser , vil borgerens ansøgninger blive behandlet inden for forvaltningen. I tilfælde, hvor borgeren har behov for specialiseret rådgivning og vejledning eller har behov for at drøft  e sin sag med sagsbehandleren, vil dette også kunne ske i den forvaltning, som b e- handler borgerens sag. Såfremt det er nød  vendigt, vil den koordinerende sagsbehandler supplere med specialiseret viden og rådgivning fra andre m e- darbejdere, hvilket borgeren også er bedst tjent med. Der kan forekomme komplicerede tilfælde, hvor en borger har flere sociale sager, som hører under  forskellige forvaltninger i kommunen. I sådanne ti l- fælde sendes borgerens ansøgning v   idere til rette forvaltning. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] lsc/ J.nr. 601-31