Folketingets Socialudvalg
Dato: 19. maj 2005
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 4. maj 2005
følger hermed - i 5 eksemplarer - socialministerens svar på spørg s-
mål nr. 287 ad L 38.
Spørgsmål 287.
I forlængelse af ministerens svar på L 38
om princippet om at borgeren skal kun henvende sig et sted for at få hjælp
kun gælder i ukompli cerede sager, hvor der ikke skal ydes råd og vejle d-
ning?
Svar
Det er kommunalbestyrelsen, som beslutter, hvordan den kommunale for-
valtning skal tilrettelægges, da kommunalbestyrelsen har det overordnede
ansvar for hele den kommunale virksomhed. I langt de fleste tilfælde vil
borgernes sociale sager blive behandlet inden for samme forvaltning, sål edes
at borgeren kun skal henvende sig i den pågældende forvaltning.
Hvis borge-
ren søger om forskellige sociale ydelser , vil borgerens ansøgninger blive
behandlet inden for forvaltningen. I tilfælde, hvor borgeren har behov for
specialiseret rådgivning og vejledning eller har behov for at drøft e sin sag
med sagsbehandleren, vil dette også kunne ske i den forvaltning, som b e-
handler borgerens sag. Såfremt det er nød vendigt, vil den koordinerende
sagsbehandler supplere med specialiseret viden og rådgivning fra andre m e-
darbejdere, hvilket borgeren også er bedst tjent med.
Der kan forekomme komplicerede tilfælde, hvor en borger har flere sociale
sager, som hører under forskellige forvaltninger i kommunen. I sådanne ti l-
fælde sendes borgerens ansøgning v idere til rette forvaltning.
Eva Kjer Hansen
/Aksel Meyer
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
lsc/ J.nr. 601-31