Folketingets Socialudvalg Dato: 31. maj 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  19.  maj  2005 følger hermed  –  i 5  eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 334 ad L 38. Spørgsmål nr.   334 ad L 38: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Videnscenter for Epilepsi, jf. L 38 - bilag 53 og såfremt ministeren ikke vil følge forslaget, bedes min  i- steren oplyse, hvordan de omtalte problemer vil kunne løses. ” Svar: Videnscenter  for  Epilepsi  udtrykker  tilfredshed  med  etableringen  af  den nationale  videns-  og  specialrådgivningsorganisation   (VISO),  som  en  net- værkso  rganisation. Videnscentret  finder,  at  tilrettelæggelsen  af VISO  ’s  arbejde bør ske,  så  der ikke sker en afspecialisering af de spidskompetencer på de forskellige omr å- der, som er opbygget. Videnscentret mener derfor, at de enkelte områ der bør organiseres i decentrale fagsøjler med egne faglige bestyrel ser. Videnscentret foreslår endvidere en ændring af lovforslagets § 13, stk. 4 med henblik på at sikre , at VISO generelt får en forpligtigelse til at sørge for at koordinere  samt  deltage  i  prøvnings -,  forsknings-  og  informationsvirksom- hed. Med  etableringen  af  VISO’s  vidensdel  videreføres  amternes  hidtidige  fo r- pligtigelse  til  at  sikre  systematisk  indsamling,  udvikling,  bearbejdning  og formidling  af  den  viden,  der  er  nødvendig  for  rådgivningen.  VISO  ’s  viden stilles ikke alene til rådighed for VISO ’s egen specialrådgivning af komm u- ner og borgere, men VISO skal  generelt bidrage til, at der er den fornød viden  til  brug  for  vejledningen  af  borgerne,  herunder  ikke  mindst  kommu- nernes rådgivning og vejledning af borgere med særlige problemer. I  VISO  indgår  de  hi dtidige  11  amtslige  videnscentre  på  handicapområdet, samt   Hjælpemiddelins  tituttet,   Center   for   Små   H andicapgrupper   og   Vi- denscenter for Socialpsykiatri. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] FRS/ J.nr. 601-90
2 Som  netværksorganisation    kan  VISO  inddrage  alle  relevante  miljø i  den samlede vidensopbygning og udvikling på det sociale omr å de. Det vil være VISO’s opgave, herunder en opgave for VISO’s faglige bestyrelse at bidrage til, at VISO løbende har fokus på de områder, hvor der i særlig grad er behov for udvikling af viden m.m., således at rådgivningen af borger  e og kommu- ner kan ske på det bedst mulige grun dlag. Gennem netværksorganiseringen, hvor ekspertise  n hentes i de relevante fag- lige miljøer,  f.eks. også i de miljøer, der i dag har en særlig kompete nce, kan VISO på en fleksib el og hensigtsmæssig måde udvik   le, indsamle, bearbejde og formidle viden på områder, hvor der et særligt behov . VISO kan samtidig bidrage til at udbygge og fastholde den spidskompetence, der findes i særlige faglige miljø Den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO ) organiseres ikke på forhånd med fast afgrænsede faglige råd for de enkelte o mråder, idet det vil være en opgave for VISO’s faglige bestyrelse at drøfte, hvordan man bedst muligt knytter forbindelse til eksterne eksperter. Ved tilrettelægge  lsen af denne opgave skal der lægges vægt at der med fordel kan anvendes v iden og  erfaring  på  tværs  af  områderne,  således  at  ny  viden  og  indsigt  kommer alle relevante områder til gode.   Med kommunalreformen er indholdet i de hidtidige bestemmelser om viden- sindsamling og bearbejdning m.v. videreført. Lovforslagets § 13, stk. 4 er  en sammenskrivning af to bestemmelser i den gældende lov  . Der ligger ikke i  formuleringen nogen begrænsning i   VISO’s muligheder  for,  fx  gennem  videnscentrene,  at  bidrage  til  udvikling  og  af- prøv ning af pædagogiske metoder m.v.  , hvis dette skønnes relevant. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer