Folketingets Socialudvalg Dato: 25. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  1.  april  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 81-83 ad L 38 Spørgsmål nr. 81 ad L 38: ”Ministeren  bedes  oplyse,  hvilke  beregninger  der  er  foretaget  over konsekvenserne  af  opgaveomlægningen  på  det  specialiserede  socia l- områ de for de enkelte kommuners økonomi?” Spørgsmål nr.  82 ad L 38: Ministeren bedes oplyse de økonomiske konsekvenser af opgaveom- lægningen for Gentofte, Viborg (ny kommune), Nakskov (ny kommu- ne) og Morsø (ny kommune) med angivelse af, hvor stor en del af de respektive amters økonomi på det sociale område, som hver enkelt af de  pågældende  kommuner  overtager,  og  hvor  mange  udgifter  hver enkelt  kommune  får  som  følge  af,  at  finansieringsansvaret  overtages fuldt ud for borgerne i kommunerne. Om nødvendigt bedes oplysnin- gerne givet efter det senest kendte regnskabsår.  Spørgsmål nr. 83 ad L 38: Ministeren bedes oplyse, hvor store merudgifter henholdsvis Gentofte, Viborg  (ny  kommune),  Nakskov  (ny  kommune)  og  Morsø  (ny  kom- mune)  får  som  følge  af  opgaveomlægningen,  hvor  store  de  samlede udgifter   på   det   specialiserede   socialområde   bliver   for   hver   enkelt kommune, samt hvor stor en andel af den foreslåede refusionsordning (den fuldt indfasede model), som hver enkelt af de pågældende ko m- muner vil få? Om nødvendigt bedes oplysningerne givet eft er det se- nest kendte regnskabsår. Svar på spørgsmål 81  -83: I aftalen om strukturreformen fremgår det, at ændringer i opgavefordelingen vil  blive gennemført  ud fra  princippet om, at reformen er udgiftsneutral og pengene følger med opgaven. Derved sikres, at de myndigheder, der får a n- svaret  for  nye  opgaver  kompenseres  herfor  af  de  myndigheder,  der  afgiver opgaverne jf. de almindelige principper i Vejledning om Det Udvidede To- talbalance Princip (DUT). Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] bbe/ J.nr. 601-31
2 Regeringen  og  de  kommunale  parter  har  derfor  siden  september  2004  for- handlet om den samlede overflytning af midler fra amter til kommuner, stat og regioner. I afklaringen af de økonomiske konsekvenser på socialområdet skal der skabes enighed med de kommunale parter om dels størrelsen af amternes driftsudgifter på socialområdet (hovedko  n- to 5), direkte henførbare overheadudgifter på hovedkonto 6 og a n- lægsudgifter, og dels fordelingen af de amtskommunale udgifter på henholdsvis stat, amter og kommuner i forbindelse med opgaveomlægningerne. DUT-forhandlingerne  forventes  endelig  afsluttet  i  løbet  af  juni  2005.  Først på det tidspunkt vil der være overblik over, hvor meget komm unerne samlet set får overført til bloktilskuddet, som følge af opgaveomlæ gningerne. Der er endnu ikke taget stilling til, hvordan de amtskommunale udgifter der- efter skal fordeles på landets nye kommuner. Dette drøftes i øjebli kket i regi af Indenrigs- og Sundhedsministeriets finansieringsudvalg. Som led i finan- sieringsreformen  skal  der  ligeledes  gennemføres  ændringer  i  tilskuds-  og udligningssystemet, som skal medvirke til at udjævne de afledte ændringer i byrdefordelingen   af   opgaveomlægningerne   mest   muligt.   Der   fremsættes således  et  forslag  til  en  reform  af  tilskuds -  og  udligningssystemet  i  folke- tingssamlingen  05/06.  I  den  forbindelse  vil  også  den  foreslåede  refusion  s- ordning på socialområdet blive endelig fastlagt. Den  endelige  fastlæggelse  af,  dels  hvordan  amternes  udgifter  fordeles  på landets nye kommuner og dels hvordan forslaget til en reform af tilskuds- og udligningssystemet skal udformes, afventer dog stadig en afklaring i forhold til de nye kommunegrænser og den endelige opgaveomlægning. Der er således ikke på nuværende tidspunkt foretaget beregninger over ko  n- sekvenserne  af  opgaveomlægningen  på  det  specialiserede  socialområde  for de enkelte kommuners økonomi. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer