Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  6.  april  2005 følger hermed –  i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørg smål nr. 91 ad L 38 Spørgsmål nr.  91: ”Ministeren  bedes  sende  udvalget  eksempler  på,  hvordan  situationen  vil  se ud for de enkelte handicapgrupper i den nye struktur, med hensyn til de en- kelte  gruppers  placering  på  de  enkelte  institutioner,  for  hele  området,  der vedrører både social  - og  uddannelsespolitiske  aspekter. Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvordan visitationsproceduren vil se ud på dette o m- råde,  herunder om  den  enkelte  handicappede   både  skal i  kontakt  med  både kommune og region.” Svar: Regionerne viderefører med udgangspunkt i rammeaftalen med kommunal- bestyrelserne i regionen  de eksisterende amtslige tilbud for børn og voksne med handicap efter forslaget til lov om social service. Det drejer sig f.eks. om de amtslige botilbud til børn, unge og voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne f.eks. multihandicappede, autister, blinde, døve, udviklingshæmmede m.fl.. Disse tilbud vil fortsætte i regionalt regi, med mindre beliggenhedskommunen efter bestemmelsen i lovforslaget § 186 ønsker at overtage tilbuddet. Hvis en kommune overtager et hidtidigt amtsligt tilbud, skal tilbuddet fortsat stå til rådighed for brugere fra andre kommuner i   det omfang, det er fastlagt i den årli ge rammeaftale mellem kommunerne og regionsrådet. Udgangspunktet er således, at den eksisterende institutionsmasse fortsætter, bortset fra, at der kan  være  sket  ændringer i, hvem der står som driftsherre for de enkelte institutioner. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] GMU/ J.nr. 601-31
2 Der sker heller ikke som følge af kommunalreformen nogen ændring i må l- gruppesammensætning i de enkelte institutioner, idet de nuværende beboere forbliver, hvor de er. Kommunerne får ansvaret  for at træffe afgørelse om, hvilken støtte den en- kelte borger skal have og det er ligeledes kommunen, der visiterer den enkel- te borger til et relevant tilbud, fx et regionalt tilbud. Kommunen  retter  henvendelse  til  det  pågældende  relevante  tilbud  med  a n- modning om at få borgeren optaget i tilbuddet. Såfremt der ikke pt. er ledig plads  må   kommunen  evt.  med  hjælp  fra  regionen  finde  en  anden  relevant plads. Det betyder, at borgeren kun skal henvende sig ét sted , nemlig i kommunen, for at få hjælp,  og at det er kommunen, der er ansvarlig for, at borgeren får den hjælp og støtte som borgeren efter lovgivningen har krav på . Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer