Folketingets Socialudvalg Dato: 27. april 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs brev  af  den 7.  april 2005  følger  hermed  -  i  5  eksemplarer  -  socialministerens  svar  på spørgsmål nr.  99 ad L 38. Spørgsmål nr.  99 ad L 38: ”Ministeren bedes kommentere  henvendelse af 7. april 2005 fra Fyns Amt, jf. L 38 - bilag 11. Svar: Fyns Amts henvendelse af 7. april  2005 til Folketingets Socialudvalg  inde- holder for det første et forslag til ændring af L 38, således, at  kommunernes overtagelse af amtslige/regionale institutioner begrænses, idet en overtagelse bl.a. efter amtets forslag skal ske over en længere periode og på grundla g af enighed  mellem  kommuner  og  region.  Ved  eventuel  uenighed  skal  en  op- mandsfunktion inddrages. For  det  andet  rejser  henvendelsen  fra  Fyns  Amt  spørgsmålet  om,  hvilken kommune,  der  skal  overtage  sammenhængende  satellitinstitutioner,  og  om hvorvidt  en  kommune  kan  drive  sociale  institutioner,  der  er  beliggende  i andre kommuner. For så vidt angår Fyns Amts forslag om at begrænse kommunernes ret til at overtage amtslige/regionale institutioner tror jeg ikke, at et krav om at kom- muner  og  regioner  skal  være  enige  om  overtagelsen  vil  være  en  realistisk løsning i praksis. Det vil  formentlig  blive den foreslåede opmand sfunktion, der skal tage stilling til langt de fleste overtagelsessager, og dermed lægges beslutningskompetencen over i et organ, der ikke efter serviceloven har an- svaret i forhold til borgeren.   Det er derfor efter L 38 den myndighed, dvs. kommunen, som også i forhold til de regionale institutioner har ansvaret for at visitere til tilbuddet, finansie- re  tilbuddet  og  som  har  forsyningsansvaret  i forhold til  borgeren,  som  skal beslutte om kommunen skal overtage et tilbud beliggende i kommunen. L 38 sikrer endvidere hensynet til de øvrige kommuner, som tilsvarende har et myndigheds-, finansierings- og forsyningsansvar i forhold til egne borgere Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] JHK,JET/ J.nr. 601-31
2 ved at fastsætte, at det er et vilkår for en beliggenhedskommunes overtage lse af et tilbud, at tilbuddet overtages med alle de rettigheder og pligter, der er knyttet til tilbuddet, herunder med det personale og de beboere, der er i til- buddet – også fra andre kom muner. Som udgangspunkt  er  den andel af til- buddet,  der  skal  stilles  til  rådighed  for  andre  kommuner  derfor  mere  eller mindre givet. Men der kan selvfølgelig - ligesom det er tilfældet i dag - ske ændringer  heri,  idet  behovene  løbende  vil  ændre  sig,  ligesom  kommunen løbende vil udvikle tilbuddet og tilpasse det til behovene. Ændringer i antal pladser og/eller indhold skal dog aftales i forbindelse med den årlige ramm e- aftale, dvs. at den kommune,  der  overtager et amtsligt/regionalt tilbud ikke egenhændigt kan nedlægge tilbuddet eller reducere antallet af pladser. For så vidt angår processen i 2006 skal det bemærkes, at de tilbud, som en kommune beslutter at overtage i 2006 først kan ske med virkning fra 1. janu- ar  2007.  Overtagelsen  af  tilbuddet  skal  drøftes  i  forbindelse  med  den  ram- meaftale, der ligeledes har  virkning  fra 1. januar 2007. I den sammenhæng vil de øvrige kommunalbestyrelser i regionen og regionsrådet have mulighed for  at  drøfte  konsekvenserne  af  overtagelsen,  og  i  rammeaftalen  fastlægge omfanget  af  den  forsyning,  som  kommunalbestyrelsen  i  beliggenhedskom- munen skal stille til rå dighed for de øvrige kommuner. Fyns Amt spørger tillige om, hvilken kommune der kan overtage en satellit- institution, herunder satellitter beliggende i andre kommuner. Det kan enhver beliggenhedskommune,  som  enten  har  satellitinstitutionen  eller  en  satellit beliggende i kommunen. Forudsætningen er blot, at satellitinstitutionen ikke splittes op. Beliggenhedskommunen skal således  overtage den samlede insti- tution under et. Til den sidste del af spørgsmålet fra Fyns Amt skal det oplyses, at der hve r- ken i den gældende struktur eller efter kommunalreformen vil være noget til hinder for, at en kommune, der finder det hensigtsmæssigt, vælger at oprette og drive en institution, der er beliggende i en anden kommune. Efter L 38 er det dog kun beliggenhedskommunen for et tilbud, der kan overtager tilbud- det fra regionen. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer